ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

آغاز تحویل سوئست DX3؛ محصولی ۶۵۰ میلیونی از سازنده ون‌های تاکسی دلیکا

اگرچه اخبار حاصل از مذاکرات وین و احیای احتمالی برجام، امید به بازگشت برندهای معتبر به صنعت خودروسازی ایران را افزایش داده است، اما این دلیلی بر عدم تقویت حضور چینی‌ها نمی‌شود. یکی از برندهای ...

سپهر عظیمی
نوشته شده توسط سپهر عظیمی | ۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۵

اگرچه اخبار حاصل از مذاکرات وین و احیای احتمالی برجام، امید به بازگشت برندهای معتبر به صنعت خودروسازی ایران را افزایش داده است، اما این دلیلی بر عدم تقویت حضور چینی‌ها نمی‌شود. یکی از برندهای چینی بازار ایران که در نگاه اول غریبه به نظر می‌رسد، اما سابقه حضوری قدیمی در کشورمان را دارد، کمپانی سوئست (Soueast) است که حالا به خط تولید شرکت پر فراز و نشیب دیار خودرو رسیده است. خودرویی به نام سوئست DX3 که در کلاس کراس اوورهای شهری قرار می‌گیرد و در حدود ۶۵۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

سوئست DX3

قطعا بارها ون‌های سبز رنگ موجود در ناوگان تاکسی رانی را دیده اید. یکی از معروف‌ترین ون‌های تاکسی در ایران، ون دلیکا است که در دهه هشتاد و نود، در تیراژی بسیار وسیع وارد شهرهای مختلف کشورمان شد. حتما برایتان پیش آمده که سوار این ون‌ها هم شده باشید. محصولاتی که کیفیت ساخت خوبی نداشتند و هنوز هم تعداد بسیاری از آنها با چهره‌ای مستهلک، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. اما سوئست که در سال‌های اخیر، چند بار قصد حضور در بازار ایران را کرده بود و شایعاتی از همکاری آن با شرکت‌های مختلف ایرانی از جمله کارمانیا شنیده می‌شد، سرانجام سر از خط تولید دیار خودرو درآورده و به زودی با کراس اووری جدید به نام DX3 وارد بازار می‌شود.

نکته جالب اینجاست که دیار خودرو برای معرفی این محصول از نام DX3 استفاده کرده، حال آنکه محصول وارد شده به خط تولید این شرکت، در حقیقت برادر بزرگ DX3 و خودرویی دیگر با نام DX5 است! آن طور که از شواهد امر پیداست، دیار خودرو می‌خواهد سوئست DX5 را با نام DX3 در ایران عرضه کند.

سوئست DX3

ویژگی‌های ظاهری سوئست DX3

سوئست همکاری دیرینه‌ای با میتسوبیشی دارد. بر روی همان ون‌های دلیکای موجود در ایران هم از موتور میتسوبیشی استفاده شده بود. حتی مونتاژ محصولات میتسوبیشی در خاک چین را هم سوئست انجام می‌دهد. سوئست DX5 محصولی نسبتا جدید و مدرن از این کمپانی چینی است که در سال 2019 رونمایی شد. استودیوی ایتالیایی پینین فارینا، طراحی این خودرو و برادر کوچکش DX3 را بر عهده داشته است.

به همین دلیل، در نگاه اول به این خودروها، با یک سبک طراحی قوی و تقریبا پخته مواجه می‌شویم. هرچند که هر دو آنها ابعاد کوچکی دارند و در دسته کراس اوورهای کامپکت جای می‌گیرند. DX5 یا همان DX3 بازار ایران، در نمای جلو با چراغ‌های اخمو، جلو پنجره باریک و سپر مشبک، ژستی اسپرت به خود گرفته است. خطوط طراحی کاپوت هم بسیار عضلانی و قدرتمند به نظر می‌رسند.

سوئست DX3

در نمای کناری همچنان می‌توان خطوط عضلانی را مشاهده کرد که بدنه خودرو را بسیار تراش خورده و زیبا جلوه می‌دهند. در عکس‌های منتشر شده از خط تولید دیار خودرو، سقف نمونه‌های تولیدی با بدنه هم رنگ است. اما در بازار چین، می‌توان این خودرو را با سقف و ستون‌های مشکی هم سفارش داد.

سایر جزئیات ظاهری همچون آینه‌ها و رینگ‌ها هم اسپرت و چشم نواز طراحی شده اند. نمای عقب DX5 را می‌توان نقطه قوت ظاهر بیرونی آن دانست. چراغ‌های عقب هندسه و گرافیک زیبایی دارند. استفاده از یک دیفیوزر بزرگ بر روی سپر هم جنبه اسپرتی این نما را بالا برده است. خوش بختانه سوئست بر خلاف اکثر چینی‌ها از تعبیه سر اگزوزهای فیک در پایین سپر، خودداری کرده است! خطوط طراحی درب صندوق هم زیبا و متناسب به نظر می‌رسند.

سوئست DX3

ویژگی‌های کابین

امروزه برای فروش هرچه بهتر یک خودرو، فقط زیبایی ظاهری ملاک نیست. بلکه خریداران می‌خواهند که در داخل کابین هم فضایی لوکس و زیبا را تجربه‌کنند. به همین دلیل می‌بینیم که اکثر خودروسازان چینی در این بخش، خودروسازان اروپایی را الگو قرار داده اند و بنابراین عجیب نیست که بسیاری از خودروهای چینی بازار، در طراحی داخلی بسیار شبیه به یکدیگر هستند!

سوئست DX5 هم در داخل کابین، دیزاین و چیدمانی زیبا را ارائه می‌دهد. فرم طراحی داشبورد و اجزای کنسول، همانند چیزی است که این روزها در اکثر خودروهای بازار می‌بینیم. نمایشگر چند رسانه‌ای در بالاترین ارتفاع ممکن قرار دارد. تمام اجزای این کابین همچون فرمان، صفحه کیلومتر، دسته دنده، رودری‌ها و ... از روی تصاویر بسیار خوب و مرغوب به نظر می‌رسند. اما باید دید که در برخورد نزدیک هم آیا این قطعات از کیفیت ساخت مناسب و راضی کننده برخوردار هستند یا نه؟

مشخصات فنی سوئست DX3

سوئست برای دو کراس اوور DX3 و DX5، از دو پیشرانه 1.5 لیتری در بازارهای مختلف، استفاده می‌کند. پیشرانه اول که تنفس طبیعی است، 120 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور دارد. اما پیشرانه دوم با بهره گرفتن از توربو شارژر، 154 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و گشتاور آن هم به 225 نیوتن متر می‌رسد. بر اساس کاتالوگ منتشر شده از سوی دیار خودرو، این شرکت تصمیم به عرضه DX5 با موتور قوی‌تر در ایران گرفته و جعبه دنده در نظر گرفته شده برای آن هم، یک گزینه 8 سرعته CVT است. با این مشخصات دست‌یابی به سرعت یکصد کیلومتر در ساعت از حال سکون در زمانی کمتر از 12 ثانیه دور از ذهن نیست.

بنا به اعلام عرضه کننده وطنی، این خودرو با پیشرانه توربو و گیربکس CVT در سیکل ترکیبی به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش، 7.6 لیتر بنزین می‌سوزاند. DX5 یا به قول دیار خودرو همان DX3 موفق به پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو 5 شده و ترمزهای این کراس اوور کوچک هم در جلو و عقب، از نوع دیسکی است. همچنین به نظر می‌رسد که شاهد استفاده از سیستم تعلیق مستقل برای چرخ‌های عقب باشیم که مزیت رقابتی را برای این محصول به ارمغان می‌آورد.

امکانات رفاهی و ایمنی سوئست DX3

در کاتالوگ رسمی که دیار خودرو منتشر کرده، فهرستی از امکانات را برای محصول جدیدش تعریف کرده که احتمالا این کراس اوور چینی با همین آپشن‌ها به دست خریداران ایرانی می‌رسد. سقف پانورامیک شیشه‌ای، چراغ‌های LED تطبیقی اتوماتیک، چراغ‌های روشنایی روز، چراغ بدرقه، آینه‌های جانبی تاشو برقی مجهز به گرم کن، رینگ‌های 18.0 اینچی، سنسورهای پارک جلو و عقب، قفل اتوماتیک درها، فرمان و صندلی‌های چرمی، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، صفحه نمایش لمسی 7.0 اینچ،، دوربین 360 درجه، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و استارتر دکمه‌ای، روشن شدن موتور با ریموت از راه دور، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، برف پاک کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESP)، سیستم جلوگیری از خطای ترمز (BOS)، سیستم هشدار توقف اضطراری (ESS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم محافظت در برابر واژگونی (ROP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمک به شروع حرکت در شیب (HAC)، سیستم کنترل حرکت در سرازیری (HDC)، سیستم ترمز اضطراری هوشمند (HBA)، سیستم هشدار حادثه‌ای (AWS)، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، 6 کیسه ایمنی هوا و سیستم ایزو فیکس در صندلی‌های عقب از مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی و ایمنی این کراس اوور چینی جدید هستند.

قیمت احتمالی سوئست DX3

هنوز دیار خودرو شرایط و جزئیات فروش سوئست DX3 یا در حقیقت همان DX5 را اعلام نکرده است. اما شنیده‌های مقدماتی از قیمت حدودی 650 میلیون تومانی برای آن، خبر می‌دهند. قیمتی که اگر حقیقت داشته باشد، به واقع برای خودرویی در این کلاس گزاف است.

کراس اوور سوئست در این بازه باید با امثال ام وی ام X33 At.s، لیفان X70 و فردا SX5 به رقابت بپردازد که همگی در یک کلاس بزرگتر جای می‌گیرند. رقبایی که شاید در بحث امکانات از او ضعیف‌تر باشند، اما پشت هر کدامشان، شرکت‌هایی قدر ایستاده اند که سابقه‌ای طولانی در عرضه خودرو به بازار دارند.

اگر دیار خودرو از ضعف‌ها و کاستی‌های گذشته درس بگیرد و بلایی که بر سر خودروهای گریت وال و بایک آورد را به جان سوئست نیندازد، شاید بتوان امید داشت که DX3 در بازار موفق شود. البته که برای رسیدن به این هدف، عرضه کننده وطنی حتما باید بر روی ارتقای خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی محصولاتش هم کار کند.


آغاز تحویل سوئست DX3 به بازار [به روز رسانی] - مهر ۱۴۰۰

نخستین تصاویر از خط تولید سوئست DX3 در اردیبهشت ماه امسال منتشر شد، زمانی‌که دیار خودرو اخبار مرتبط با تولید این خودرو را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. انتظار می‌رفت که نخستین نمونه‌های تولیدی از سوئست DX3 در شش ماهه نخست 1400 به دست مشتریان برسند، اتفاقی که اکنون رخ داده است.

بزرگترین عیب سوئست DX3 در حال حاضر، عرضه محدود این خودرو است که موجب شده تا قیمتی مافوق تصور برای این خودرو در بازار رقم بخورد. در حال حاضر برای خرید سوئست DX3 نیاز به تامین بودجه‌ای در حدود 900 میلیون تومان خواهید داشت که به نظر می رسد رقمی غیر منطقی برای این خودرو محسوب می‌شود.

سابقه نه چندان درخشان دیار خودرو در تولید و عرضه اتومبیل‌های گوناگون، سبب شده تا از هم‌اکنون با تردید به آینده سوئست DX3 نگاه کنیم. تاکنون محصولات مختلفی از دیار خودرو به بازار عرضه شده‌اند که بسیاری از آن‌ها ناکام بوده‌اند. برای مثال عرضه وانت‌های گریت وال وینگل، بایک سابرینا و بایک سنوا در طی چند سال اخیر به صورت محدود بوده و پس از مدتی، عرضه آنها متوقف شد که باعث شد بازار این خودروها در بازار آزاد از رونق بیافتد. جدیدترین محصول این شرکت یعنی بایک X25 نیز به قصد رقابت با جک S3 و ام وی ام X22 معرفی شده بود که اکنون حضور چشم‌گیری در بازار ندارد.

تمامی موارد گفته شده به علاوه عرضه محدود سوئست DX3 و قیمت بالای این خودرو سبب می‌شود تا کراس‌اوور جدید دیار خودرو را به عنوان یکی از گوشه‌نشینان بازار تلقی کنیم. بزرگترین رقیب سوئست DX3 در شرایط فعلی بازار ام وی ام X55 مدیران خودرو است، محصولی که مشتریان با بودجه تقریبی 750 الی 850 میلیون تومان قادر به خریداری نسخه‌های صفر کیلومتر آن هستند. تردیدی نیست که اگر دیار خودرو با رویه گذشته به تولید و عرضه سوئست DX3 ادامه دهد، آینده روشنی در انتظار این خودرو نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی