ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کارشناسان از بهبود ضریب هوش افراد با کمک تمرین می‌گویند

سازمان‌های آموزشی و حرفه‌ای به طور گسترده‌ برای ارزیابی ضریب هوش متقاضیان آزمون‌هایی برگزار می‌کنند. همچنین مراکز مطالعاتی روانشناختی مختلفی وجود دارند که به دنبال شناسایی عوامل تاثیرگذار بر هوش هستند. اکنون طبق گفته چندین ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

سازمان‌های آموزشی و حرفه‌ای به طور گسترده‌ برای ارزیابی ضریب هوش متقاضیان آزمون‌هایی برگزار می‌کنند. همچنین مراکز مطالعاتی روانشناختی مختلفی وجود دارند که به دنبال شناسایی عوامل تاثیرگذار بر هوش هستند. اکنون طبق گفته چندین متخصص، به نظر می‌رسد که متقاضیان با شرکت کردن در این آزمون‌ها و انجام تمرین می‌توانند ضریب هوشی خود را بهبود بخشند.

نمره ضریب هوشی نوعی استاندارد است که توانایی شناختی یک فرد نسبت به کل جمعیت را نشان می‌دهد. این آزمون‌ها از اوایل دهه ۱۹۰۰ توانایی‌های مختلفی مانند یادگیری و حفظ اطلاعات، استدلال انتزاعی و پردازش تصویر را ارزیابی می‌کنند.

کارشناسان در مورد اینکه آیا کسی می‌تواند با تمرین نمره ضریب هوشی خود را بهبود بخشد، اختلاف نظر دارند. دکتر «ایوان سیلور»، متخصص هوش و علوم رفتاری دانشگاه «سینسیناتی» می‌گوید: «بیشتر روش‌های عملی مانند برنامه‌های موبایل یا دوره‌های آنلاین، به‌طور کلی هوش افراد را افزایش نمی‌دهد.»

با این حال به گفته دکتر «هاینک سیگلر»، متخصص روانشناسی دانشگاه «ماساریک» جمهوری چک انجام مکرر آزمون‌های ضریب هوشی می‌تواند نمره شما را بهبود بخشد و شما را به آزمون‌دهنده بهتری تبدیل کند اما تاثیر آن بر هوش واقعی افراد بسیار ناچیز خواهد بود. البته او تاکید می‌کند که برخی از انواع هوش‌ها به یادگیری و تمرین مرتبط است و آموزش چنین مهارت‌هایی به ویژه در سنین پایین می‌تواند منجر به پیشرفت بهتری شود.

به گفته کارشناسان، نمرات ضریب هوشی به طور بالقوه با تمرین می‌تواند بهبود پیدا کند. با این وجود ممکن است برخی افراد تصور کنند که این آزمون‌ها بیهوده هستند. پروفسور «دیمیتری ون در لیندن» از دانشگاه «روتردام» هلند این نظریه را رد می‌کند. به گفته او اگر چه می‌توان با انجام تمرین، نمره ضریب هوشی بهبود پیدا کند یا حتی امکان تقلب در این آزمون‌ها وجود دارد، اما به طور کلی این آزمون‌ها همچنان یک عامل تعیین کننده مهم محسوب می‌شوند. هفت متخصص دیگر نیز با نظر او موافقند.

از طرفی دیگر پروفسور «رابرت استرنبرگ»، متخصص آموزش و هوش دانشگاه «کورنل» معتقد است که این آزمون‌ها تمام مهارت‌های فرد را در حل مسائل مهم زندگی اندازه‌گیری نمی‌کنند. مشکل اصلی در این زمینه این است که هیچ تعریف مشخصی از «هوش» وجود ندارد. برای مثال آزمون‌های هوش در اکثر موارد هوش خلاق، احساسی یا اجتماعی افراد را در نظر نمی‌گیرند.

با این وجود در نتیجه می‌توان گفت که ممکن است با انجام تمرین، نمره ضریب هوشی افراد بهبود پیدا کند و این آزمون‌ها برای اندازه‌گیری برخی از انواع هوش مانند «حافظه» و «استدلال» بسیار موثر هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی