ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش ویدیویی: NFT یا «ارز غیرقابل معاوضه» به زبان ساده

چند وقتی است که نام NFT یا «ارز غیرقابل معاوضه» را از گوشه و کنار می‌شنویم. به خصوص هنرمندان که این روزها بیشتر از همیشه از NFT کردن آثار هنری خود سود می‌برند. اما سوال ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

چند وقتی است که نام NFT یا «ارز غیرقابل معاوضه» را از گوشه و کنار می‌شنویم. به خصوص هنرمندان که این روزها بیشتر از همیشه از NFT کردن آثار هنری خود سود می‌برند. اما سوال اینجاست که همین NFT کردن یا اصلا خود واژه NFT چیست و چرا الان انقدر بر سر زبان‌ها افتاده است؟ در ویدیو این مطلب به سراغ توضیح NFT می‌روم.

تماشای ویدیو از یوتوب دیجیاتو:

تماشای ویدیو از آپارات دیجیاتو:

NFT مخفف کلمه «Non-Fingible Token» یا ارز غیرقابل معاوضه است. همین غیرقابل معاوضه بودن آن است که NFT را به یک دارایی دیجیتال با قیمت‌های نجومی تبدیل کرده است. برای مثال رمزارز (ارزرمز، کریپتوکارنسی یا هر کدام که شما راحتید) بیت کوین، یک ارز قابل معاوضه است. یعنی بیت کوینی که شما دارید، با بیت کوینی که میلیون‌ها آدم دیگر دارند هیچ تفاوتی ندارد و دقیقا به یک مقدار ارزش دارند. اما NFT به این شکل نیست. برای مثال دارایی دیجیتال شما که در قالب یک NFT ذخیره کرده‌اید، تنها یک نمونه از آن وجود دارد و اگر به هر دلیلی شما آن را به فروش برسانید، دیگر نمونه آن را نخواهید داشت.

ارز غیرقابل معاوضه

اما سوال بعدی اینجاست که با خرید NFT چه چیزی گیرمان می‌آید؟ به صورت خیلی ساده اگر بخواهم بگویم، اگر شما یک NFT خریداری کنید، تمامی مالکیت حقوقی آن به شما منتقل می‌شود. یعنی می‌توانید با آن اثر هنری یا موسیقی یا هر چیز دیجیتالی که خریداری کرده‌اید، هر کاری که می‌خواهید انجام دهید. اگر دوست دارید، به استیکر تبدیلش کنید، چاپش کنید روی یک بیلبورد، به عنوان عکس پروفایل اکانت دیجیاتو از آن استفاده کنید؛ هیچ کس جلودار شما نیست. چون شما به ازای پولی که برای خریداری آن پرداخت کرده‌اید، مالکیت تمام و کمال آن را نیز به دست آورده‌اید.

اما سوال‌های دیگری نیز وجود دارد. برای مثال با چه ارزی می‌توان NFT را خریداری کرد؟ اصلا NFT چگونه روی شبکه بلاک‌چین اتریوم فعالیت می‌کند؟ از کدام سایت می‌توان NFT را خریداری کرد؟ در ویدیوی این مطلب به این سوالات و چند سوال دیگر در رابطه با NFT پاسخ می‌دهم. پس حتما تا انتهای ویدیو را تماشا کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • masoud
    masoud | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

    اینم ی جوه که پول دارای دنیا راه انداختن برای پول دراوردن جدید! چراکه هنوز به قول شما تکلیف کاملش معلوم نیست!

مطالب پیشنهادی