ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تاریخ عرضه پردازنده‌های Alder Lake S اینتل افشا شد

اینتل که دیروز از نسل جدید پردازنده‌های قدرتمندش برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ و ورک‌استیشن رونمایی کرد، خودش را برای معرفی نسل دوازدهم یعنی «Alder Lake» آماده می‌کند. حالا تاریخ عرضه پردازنده‌های Alder Lake S اینتل افشا ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

اینتل که دیروز از نسل جدید پردازنده‌های قدرتمندش برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ و ورک‌استیشن رونمایی کرد، خودش را برای معرفی نسل دوازدهم یعنی «Alder Lake» آماده می‌کند. حالا تاریخ عرضه پردازنده‌های Alder Lake S اینتل افشا شده است.

اینتل می‌خواهد با معرفی این پردازنده‌ها از رقیبش یعنی AMD جلو بزند به همین دلیل اولین تراشه‌ها با قابلیت پشتیبانی از PCIe 5.0 و رم DDR5 را روانه بازار خواهد کرد. پردازنده‌های جدید اینتل زمانی می‌رسند که بسیاری از محصولات قادر به پشتیبانی از PCIe 5.0 خواهند بود، اما چنین موضوعی درباره رم DDR5 صدق نمی‌کند.

پردازنده‌های Alder Lake S که احتمالا ماه نوامبر (پاییز) از راه می‌رسند، در کنار رم DDR5 از رم DDR4 هم پشتیبانی خواهند کرد، بنابراین استفاده از فناوری جدید به سازنده مادربورد و البته بودجه کاربران بستگی دارد. امکان پشتیبانی همزمان از رم DDR4 و DDR5 توسط مادربوردها وجود ندارد، بنابراین نمونه‌های اقتصادی به احتمال زیاد همچنان از DDR4 پشتیبانی خواهند کرد.

پردازنده‌های Alder Lake S اینتل

حتی اگر مادربوردهای گران‌قیمت به سراغ DDR5 بروند، انتظار داریم در آینده نزدیک موجودی این رم‌ها به اندازه‌ای نباشد که کاربران بتوانند به راحتی آن‌ها را تهیه کنند.

اگرچه اینتل به شرکای خود گفته این پردازنده‌ها را پاییز روانه بازار می‌کند، اما بر اساس شرایط بازار و البته این کمپانی، امکان تغییرش وجود دارد.

یکی دیگر از تفاوت‌های پردازنده‌های Alder Lake S  اینتل نسبت به گذشته، طراحی ظاهری جدیدی است که نیاز به سیستم خنک‌کننده جدیدی دارد. بنابراین نمی‌توان از خنک‌کننده‌های قدیمی در سوکت LGA 1700 استفاده کرد.

اینتل با پردازنده‌های جدیدش به سراغ معماری جدیدی می‌رود که البته چندین سال است در دنیای گوشی‌های هوشمند رواج دارد: معماری big.LITTLE. با این معماری، این کمپانی می‌تواند به جنگ پردازنده‌هایی مانند M1 اپل برود. البته اینتل ظاهرا باید در آینده با چیپ اگزینوس جدید سامسونگ با پردازشگر گرافیکی AMD هم رقابت کند.

شاید این سبک طراحی به اینتل اجازه دهد مصرف انرژی و همچنین تولید گرمای پردازنده‌هایش را بطور چشمگیری کاهش دهد و بتواند از ادامه رشد AMD در بازار جلوگیری کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی