ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشی جدید: افراد گیاه‌خوار حتی با مصرف سیگار، از گوشت‌خوارها سالم‌ترند

محققان بریتانیایی در مطالعه جدیدی دریافته‌اند رژیم‌های غذایی گیاه‌خواری می‌تواند به صورت قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش دهد،‌ حتی اگر فرد سیگار بکشد. محققان با بررسی ۱۳ نشانگر زیستی ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

محققان بریتانیایی در مطالعه جدیدی دریافته‌اند رژیم‌های غذایی گیاه‌خواری می‌تواند به صورت قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش دهد،‌ حتی اگر فرد سیگار بکشد.

محققان با بررسی ۱۳ نشانگر زیستی (بیومارکر) مرتبط با سلامتی و بررسی وضعیت ۱۷۷ هزار داوطلب بزرگسال در بازه زمانی ۵ سال متوجه شدند افراد گیاه‌خواری که در این مطالعه سیگار می‌کشیدند و نوشیدنی الکلی مصرف می‌کردند، سالم‌تر از افراد گوشت‌خوار بودند. این پژوهش از سوی محققان دانشگاه «گلاسگو» صورت گرفته و توسط انجمن اروپایی مطالعه چاقی (EASO) منتشر شده است.

با این وجود متخصصان می‌گویند لازم نیست برای برخورداری از سلامتی، همه مردم گیاه‌خوار شوند. در عوض می‌توان میزان مصرف گوشت را در حد متعادل نگه داشت و به جای مصرف گوشت قرمز از سایر فرآورده های پروتئینی مانند مرغ و ماهی استفاده کرد.

در مطالعه جدید و بررسی‌های انجام شده به مدت ۵ سال روی بیش از ۱۷۷ هزار داوطلب بزرگسال در گروه‌های سنی ۳۷  تا ۷۳ سال و وزن‌های مختلف مشخص شد شاخصه سلامتی افراد گیاه‌خوار وضعیت بهتری نسبت به افراد گوشتخوار دارد.

نشانگرهای زیستی به عنوان شاخصی برای تعیین میزان سلامتی در نظر گرفته می‌شوند. معمولا نشانگرهای زیستی می‌توانند وضعیت بیماری‌های قلبی عروقی وابسته به سن و سایر بیماری‌های مزمن را نشان دهند. همچنین از این نشانگرها برای ارزیابی تاثیر رژیم غذایی بر سلامتی استفاده می‌شود.

«کارلوس سلیس-مورالس» از محققان این مطالعه می‌گوید:

«گیاه‌خواری و رژیم‌هایی غذایی مشابه از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. با این وجود بسیاری هنوز از مزایای چنین رژیم‌های مرتبط با سلامت اطلاع ندارند.»

سلیس-مورالس و تیم تحقیق دریافتند که ۱۳ نشانگر زیستی در گیاه‌خواران به میزان قابل توجهی پایین‌تر از گوشتخواران بود که همین امر نشان‌دهنده کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان است.

علی رغم این یافته‌ها، محققان می‌گویند لازم نیست همه مردم مصرف گوشت را به صورت کامل کنار بگذارند. در عوض بهتر است میزان مصرف گوشت را متعادل کرد و از گزینه‌های جایگزین مانند ماهی و مرغ استفاده کرد.

دکتر «آشیتا دوویدی»، متخصص قلب در بیمارستان «لنوکس هیل» نیویورک می‌گوید:

«سبک زندگی و به ویژه رژیم غذایی تاثیر بسیاری بر سلامت انسان دارد. بسیاری از بیماری‌ها مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی و انواع خاصی از سرطان‌ها به شدت با عادات غذایی مرتبط هستند.»

وی می‌گوید با محدود کردن یا حذف کامل مصرف گوشت قرمز، می‌‌توان زندگی سالم‌تری را تجربه کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی