ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کوچکترین سیستم تک تراشه جهان با تزریق عضلانی وارد بدن می‌شود

محققان دانشگاه کلمبیا موفق به توسعه سیستم تک تراشه با حجم کلی کمتر از ۰.۱ میلی متر مکعب شده‌اند. این سیستم به قدری کوچک است که می‌تواند از طریق سوزن به بدن تزریق شود. این ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

محققان دانشگاه کلمبیا موفق به توسعه سیستم تک تراشه با حجم کلی کمتر از ۰.۱ میلی متر مکعب شده‌اند. این سیستم به قدری کوچک است که می‌تواند از طریق سوزن به بدن تزریق شود.

این سیستم کوچک تک تراشه که ابعادی به اندازه گرد و غبار دارد و در حال حاضر برای اندازه گیری درجه حرارت از طریق تزریق می‌تواند وارد بدن شود. احتمالا در آینده این سیستم عملکردهای بیشتری را در اختیار قرار می‌دهد.

پیش از این نیز ایمپلنت‌های مختلف در ابعاد کوچک توسعه یافته است. برخی از این ایمپلنت‌ها برای پایش سطح اکسیژن و برخی دیگر مجهز هب حسگرهای بسیار ریز در ابعاد ذرات گرد و غبار برای پایش سیگنال‌های عصبی به صورت بلادرنگ توسعه یافته‌اند. اما این سیستم جدید از نوع تک تراشه است و حجم کلی آن کمتر از ۰.۱ میلی‌مترمکعب است.

در نتیجه ابعاد این سیستم به مراتب کوچکتر از کوچکترین کامپیوتر جهان با حجم ۰.۳ میلی‌متر مکعب است. تراشه این سیستم تنها از طریق میکروسکوپ قابل مشاهده است و در همین ابعاد کوچک حتی تدبیری برای برقراری ارتباطات و تغذیه آن نیز در نظر گرفته شده است.

سیستم تک تراشه مجهز به سنسور حرارتی است که می‌تواند دمای محیط اطراف خود را اندازه گیری کند. از همین قابلیت برای سنجش دمای بدن و همچنین نوسانات دمای بدن در حین سونوگرافی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. محققان از این سیستم برای کنترل دمای اعضای داخلی بدن موش‌ها در شرایط آزمایشگاهی استفاده کرده‌ و با تزریق عضلانی سیستم تک تراشه را وارد بدن موش‌ها کرده‌اند. اطلاعات پایش شده به صورت بی‌سیم در اختیار محققان قرار می‌گیرد.

دانشمندان در تلاش هستند از این فناوری برای بررسی اطلاعات سلامتی در بدن انسان کمک بگیرند. انتظار می‌رود این سیستم بتواند برای اندازه گیری فشار خون، سطح قند خون و بررسی عملکرد سیستم تنفسی در آینده نزدیک مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    این بره زیر پوست بدن واکنش نشون میده عفونت ایجاد کنه و ...

مطالب پیشنهادی