ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تحلیلگران بازار از ادامه کمبود جهانی تراشه تا سال ۲۰۲۳ خبر می‌دهند

تحلیلگران بازار می‌گویند علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که در حال انجام است، کمبود جهانی تراشه احتمالا تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت و شاید به سال ۲۰۲۳ کشیده شود. تراشه‌ها امروزه در بسیاری از وسایل پیرامون ما، ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

تحلیلگران بازار می‌گویند علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که در حال انجام است، کمبود جهانی تراشه احتمالا تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت و شاید به سال ۲۰۲۳ کشیده شود.

تراشه‌ها امروزه در بسیاری از وسایل پیرامون ما، از پلی استیشن گرفته تا ماشین لباس‌شویی و ساعت‌های برقی استفاده می‌شوند. ولی میزان تولید آن‌ها به دلایل مختلف کاهش یافته و بحرانی را به وجود آورده که برخی آن را «چیپاگدون» یا «آخرالزمان تراشه‌ای» نامیده‌اند. «گلن اودانل»، معاون تحقیقات شرکت Forrester می‌گوید: «چون تقاضا بالا خواهد ماند و عرضه همچنان محدود خواهد بود، انتظار داریم که کمبود تراشه تا سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ادامه پیدا کند.»

اودانل انتظار دارد تقاضا برای کامپیوترهای شخصی که دارای برخی از پیشرفته‌ترین تراشه‌ها هستند، در طول سال آینده کمی کمتر شود، ولی نباید توقع زیادی داشته باشیم، چون سال بعد خرید تراشه توسط دیتاسنترها بیشتر می‌شود. او ادامه می‌دهد: «این اتفاق را با تمایل صنایع برای الکترونیکی شدن، رشد پیوسته حوزه رایانش ابری و استخراج رمزارزها ترکیب کنید تا متوجه شوید که میزان تقاضا برای تراشه‌ها همچنان بالا خواهند ماند.»

«پاتریک آرمسترانگ»، مدیر اطلاعات شرکت Plurimi Investment Managers هفته پیش گفته بود معتقد است که کمبود تراشه تا ۱۸ ماه دیگر ادامه می‌یابد: «مسئله فقط به صنعت خودرو ختم نمی‌شود. صنعت موبایل هم مشمول همین قاعده است. موضوع اینترنتی کردن همه چیز است. کالاهای زیادی هستند که حالا خیلی بیشتر از گذشته تراشه دارند.»

در حال حاضر صنعت خودرو بیشتر از همه صنایع تحت تاثیر مشکل کمبود تراشه قرار گرفته است. TSMC، بزرگ‌ترین تراشه‌ساز دنیا چند هفته پیش گفته بود احتمالا تا ماه ژوئن می‌تواند سفارشات خودروسازان را تامین کند. آرمسترانگ باور دارد که ادعای TSMC جاه‌طلبانه است.

افزون بر این، شرکت تحلیلی «گارتنر» هم معتقد است که کمبود تراشه تا پایان ۲۰۲۱ ادامه می‌یابد. این کمبود بر همه انواع تراشه‌ها اثر خواهد گذاشت و قیمت آن‌ها را افزایش می‌دهد. «الن پریستلی»، تحلیلگر گارتنر می‌گوید شرایط شاید در شش ماه آینده برای برخی شرکت‌ها بهبود یابد، اما موج بعدی احتمالا دوباره در سال ۲۰۲۲ برمی‌گردد.

«راین‌هارد پلوس»، مدیرعامل شرکت تراشه‌سازی آلمانی Infineon چند روز پیش در مصاحبه‌ای گفته بود بدیهی است زمان زیادی طول می‌کشد تا عرضه و تقاضا دوباره به تعادل برسد: «فکر می‌کنم دو سال کمی بدبینانه باشد، اما مطمئنا شاهد دنباله‌دار شدن کمبود تراشه در سال ۲۰۲۲ خواهیم بود. فکر می‌کنم ظرفیت تولید جدید در راه است. انتظار داریم شرایط در سال آینده کمی متعادل‌تر شود.»

«ونژه ژائو»، مدیر اقتصاد جهانی و استراتژی Credit Suisse هم می‌گوید شرکت‌ها از ترس کمبود قطعات در حال انبار کردن تراشه‌ها هستند و همین مسئله شکاف بین عرضه و تقاضا را بیشتر کرده است. در نتیجه، کمبود تراشه به سال ۲۰۲۲ یا پس از آن کشیده خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی