ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی کیبورد بلوتوث تسکو TKM 7230B ؛ با کیفیت و خوش ساخت

اگر به دنبال یک کیبورد نسبتا جمع و جور، مجهز به تاچ‌پد و با اتصال بلوتوث باشید و کیفیت هم برایتان مهم باشد چه قدر باید هزینه کنید؟ بیشتر برندهای مطرح مبلغی بین ۱.۸ تا ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

اگر به دنبال یک کیبورد نسبتا جمع و جور، مجهز به تاچ‌پد و با اتصال بلوتوث باشید و کیفیت هم برایتان مهم باشد چه قدر باید هزینه کنید؟ بیشتر برندهای مطرح مبلغی بین ۱.۸ تا ۳ میلیون تومان از شما طلب می‌کنند اما در بین تمامی انتخاب‌ها،‌ کیبورد بلوتوث تسکو TKM 7230B هم هست که قیمتی بسیار پایین‌تر دارد. آیا این محصول می‌‌تواند رقبای مشهور و با سابقه را از میدان به در کند و به بهترین انتخاب بدل شود؟

تسکو از برندها‌ی ایرانی است که عمدتا بر محصولات اقتصادی تمرکز دارد. اما در بین محصولات این کمپانی گاه گجت‌هایی به چشم می‌خورند که کیفیت ساخت خوبی دارند و گاه از نظر قیمت هم به صرفه هستند. کیبورد بلوتوث تسکو TKM 7230B یکی از همین محصولات است که هم از تاچ‌پد بهره می‌برد و هم کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد. این کیبورد می‌تواند یکی از بهترین و البته مهم‌تر از ‌آن به صرفه‌ترین گزینه‌های بازار برای اتصال به لپتاپ،‌ پی‌سی و البته مهم‌ترین از آن، تلویزیون یا ستاپ باکس باشد؛ با این حال خالی از ایراد هم نیست.

دلیل این که من به دنبال خرید این کیبورد رفتم کمی عجیب بود. لپتاپی دارم که همیشه به تلویزیون متصل است اما پورت‌های USB آن به مشکل خورده. به همین دلیل به دنبال کیبوردی خوش ساخت، با ابعاد نزدیک به استاندارد به منظور تایپ راحت و مجهز به تاچ‌پد بودم که علاوه بر لپتاپ، امکان اتصال ساده به تلویزیون هوشمند، ستاپ باکس و گوشی موبایل را هم داشته باشد. در نتیجه باید دنبال کیبوردهایی می‌گشتم که نیازی به دانگل USB نداشته باشند و با بلوتوث متصل شوند. اگر کمی برای یافتن چنین کیبوردی جستجو کرده باشید متوجه می‌شوید که عمدتا برندهای بین‌المللی مطرح از جمله لاجیتک چنین مدل‌هایی را تولید می‌کنند. مشکل من از جایی شروع شد که متوجه شدم برای تقریبا تمامی این مدل‌ها باید بین ۱.۸ تا بیش از ۳ میلیون تومان هزینه کنم. اما تسکو TKM 7230B تنها گزینه‌ای است که همه مزایای مورد اشاره را دارد و در عین حال با قیمت بسیار ارزان تر حدود ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

مشخصات فنی کیبورد بلوتوث تسکو TKM 7230B

  • کلیدهای کوتاه لپتاپی با چاپ فارسی
  • جنس بدنه ترکیبی از آلومینیوم و پلاستیک
  • سازگار با ویندوز، مک او‌اس، iOS و اندروید
  • اتصال از طریق بلوتوث ۳.۰ با برد تا ۱۰ متر
  • تغذیه از طریق دو باتری نیم قلمی (AAA)
  • مقاوم در برابر پاشش آب
  • عمر مفید کلیدها تا ۱۰ میلیون بار فشرده شدن
  • ابعاد ۳۲۹.۶ در ۱۱۰ در ۱۷.۸ میلی‌متر
  • وزن حدود ۲۵۰ گرم
  • قیمت در نگارش مطلب در حدود ۸۰۰ هزار تومان

طراحی و کیفیت ساخت

کیبورد بلوتوث تسکو TKM 7230B

کیبورد تسکو TKM 7230B مشابه بیشتر محصولات دیگر این کمپانی آن قدر جعبه ساده و از مد افتاده‌ای دارد که شاید با نگاه به آن انتظار نداشته باشید در جعبه‌، با یک محصول با کیفیت، زیبا، خوش ساخت و باریک و جمع‌و‌جور مواجه شوید. داخل جعبه، تنها کیبورد، دو باتری نیم قلمی، کارت گارانتی و یک دفترچه راهنما قرار دارد. در دفترچه راهنمای این محصول تسکو هم مشابه سایر محصولات این شرکت که قبلا بررسی یا استفاده کرده‌ام اشتباهات تایپی یا املایی متعدد به چشم می‌خورد و جای تعجب دارد که چرا تسکو هنوز اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد.

کیبورد ابعاد چندان بزرگی ندارد و کلیدهای آن کوچک‌تر از اندازه فول سایز هستند.‍‍‍‍‍ تسکو تقریبا از تمامی بخش رویی کیبورد استفاده کرده و فضای خالی چندانی را در اطراف کیبورد و تاچ‌پد مشاهده نمی‌کنید. تاچ‌پد قرار گرفته در سمت راست ابعاد قابل قبولی دارد ولی اگر حساسیت را بیش از حد پایین تنظیم کنید، در عمل عرض آن کمی کوچک باشد. بر خلاف تاچ‌پدهای معمول که طراحی افقی دارند، تاچ‌پد کیبورد تسکو به طور عمودی طراحی شده. به نظر می‌رسد دلیل این طراحی متفاوت، صرفه‌جویی در ابعاد و هر چه کوچک‌تر کردن کیبورد باشد. تاچ‌پد همچنین فاقد کلیک فیزیکی جداگانه است و در عوض باید از لمس تک یا دو انگشتی روی آن استفاده کنید یا در شرایط خاص به سراغ کلیدهای ترکیبی Fn+Ctrl برای کلیک چپ و Fn+Alt برای کلیک راست بروید.

کیبورد بلوتوث تسکو TKM 7230B

در بالای سمت راست کیبورد ۳ عدد LED برای نشان دادن روشن بودن Caps Lock، آمادگی برای اتصال بلوتوث (در حالت pairing) و نشان دهنده باتری ضعیف به چشم می‌خورد. در بالای تاچ‌پد هم لوگوی «TSCO» حک شده است. قاب رویی که کیبورد و تاچ‌پد را در بر گرفته جنسی از پلاستیک مات و با کیفیت دارد اما قاب پشتی که تا لبه‌‌ها ادامه پیدا کرده از آلومینیوم با کیفیتی ساخته شده است. بخشی از قاب که تا لبه‌های بالایی ادامه پیدا می‌کند برش الماسه نقره‌ای رنگ زیبایی دارد که ظاهری شیک و مدرن به کیبورد داده است. در بخش بالایی قاب پشتی یک بخش پلاستیکی قرار گرفته که کلیدهای اتصال و روشن کردن دستگاه، جایگاه باتری و سایر اجزای سخت‌افزاری کیبورد در آن تعبیه شده‌اند. این بخش همچنین به کیبورد کمک می‌کند با کمی زاویه روی میز قرار بگیرد تا تجربه تایپ، راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد. کیبورد توسط ۴ پایه لاستیکی روی سطح می‌نشیند و حین کار از جای خود لیز نمی‌خورد.

کیبورد بلوتوث تسکو TKM 7230B

در کل در مورد طراحی کیبورد باید بگویم که ظاهر شیک، مینیمال و ساده‌ای دارد و بسیار با کیفیت و خوش ساخت است. علاوه بر این ضخامت کم و وزن قابل قبولی دارد. تنها نکته منفی طراحی،‌ چاپ حروف فارسی است که به دلیل کوچک بودن کلیدها، ظاهر کیبورد را بیش از حد شلوغ کرده است. البته از طرف دیگر چاپ فارسی برای بیشتر کاربران مزیت مهمی محسوب می‌شود.

تجربه استفاده

کیبورد بلوتوث تسکو TKM 7230B

در مدت استفاه، کیبورد تسکو را به پی‌سی، لپتاپ و تلویزیون مبتنی بر اندروید تی‌وی متصل کردم. البته همان طور که تسکو می‌گوید انتظار می‌رود این کیبورد به هر دستگاه بلوتوث دیگر از جمله تلویزیون‌های هوشمند مبتنی بر دیگر سیستم‌عامل‌ها نیز متصل شود. برای اتصال کیبورد به هر دستگاهی کافی‌ست کلید CONNECT زیر کیبورد را یک بار فشار دهید تا به حالت جفت شدن برود. از نظر من بهتر بود این قابلیت، با نگه داشتن این کلید به مدت چند ثانیه فعال می‌شد تا اگر به اشتباه دستتان به کلید خورد به حالت جفت شدن نرود.

ابتدا از تجربه‌ام در اتصال به اندروید تی‌وی می‌گویم. از آنجایی که اندروید تی‌وی به طور پیش فرض از تایپ فارسی با کیبورد فیزیکی پشتیبانی نمی‌کند با جستجویی در اینترنت می‌توانید فایل apk مورد نیاز برای اضافه کردن پشتیبانی از کیبورد سخت‌افزاری فارسی را پیدا کنید. پس از رفع این موضوع می‌توانید در تمام بخش‌های سیستم عامل و تمامی اپلیکیشن‌ها با استفاده از کلید ترکیبی Ctrl+Space بین زبان‌های فارسی و انگلیسی سوییچ کنید. هنگام اتصال به اندروید تی‌وی، کلید F1 نقش کلید هوم اندروید را بازی می‌کند. برای بازگشت به عقب هم باید از کلیدهای ترکیبی ویندوز لوگو به همراه Backspace استفاده کنید. علاوه بر این با استفاده از کلیدهای F2 تا F12 می‌توانید از قابلیت‌‌های اضافه دیگر از جمله فعال کردن دستیار هوشمند، جلو و عقب رفتن در آهنگ‌ها، تغییر ولوم و ... استفاده کنید. در اندروید تی‌وی از ژست‌های حرکتی تاچ‌پد نظیر اسکرول دو انگشتی هم به راحتی می‌توان استفاده کرد.

تاخیر تاچ‌پد در اتصال به اندروید تی‌وی قابل قبول است اما گاه نشانگر ماوس به روانی حرکت نمی‌کند. با این حال این مشکل در حدی نیست که لذت استفاده از کیبورد را تحت تاثیر منفی شدید قرار دهد. در کل تحربه استفاده از کیبورد در اتصال به اندروید تی‌وی مناسب است اما انتظار داشتم مشابه کیبوردهای بیسیم لاجیتک، برای برخی از کاربردهای پر استفاده از جمله بازگشت به عقب، کلید تکی و بدون نیاز به کلید ترکیبی در نظر گرفته می‌شد.

کیبورد بلوتوث تسکو TKM 7230B

برای تجربه استفاده با لپتاپ و پی‌سی به مدت چند روز از کیبورد استفاده کردم و این مطلب را هم به طور کامل با همین کیبورد تایپ کرده‌ام. با وجود این که کلیدهای کیبورد کوچک‌تر از استاندرد هستند اما تجربه تایپ با کیبورد بسیار لذت‌بخش‌تر از انتظار قبلی من است. جنس کلیدها به گونه‌ای است که دست به خوبی روی آنها می‌نشیند و لیز هم نمی‌خورد. اما طراحی برخی از کلیدها باعث شده هنوز هم بعد از هفته‌ها استفاده به آنها عادت نکنم. به عنوان مثال به طور پیش فرض تمامی کلیدهای فانکشن (F1 تا F12) به قابلیت‌های جانبی نظیر آنچه در مورد اتصال به اندروید تی‌وی گفتم اختصاص دارند و مثلا برای اجرای Alt+F4 هر بار مجبور می‌شوید کلیدهای Alt+Fn+F4 را بفشارید. تسکو می‌توانست این موضوع را به دو روش حل کند: می‌توانست همراه کیبورد، درایور جداگانه‌ای را برای ویندوز ارائه کند تا به سادگی بتوانید کارکرد پیش فرض کلیدهای فانکشن را تغییر دهید. این همان روشی است که لاجیتک با درایور «Set Point» برای کیبوردهای خود در پیش گرفته است. اما یک راهکار ساده‌تر که مستقل از درایور است و در بسیاری از لپتاپ‌ها هم پیاده می‌شود امکان تغییر کارکرد با یک کلید ترکیبی (معمولا Fn+Esc) است. امیدوارم تسکو در مدل‌های آتی این کیبورد چنین قابلیتی را در نظر بگیرد.

مشکل  که در تایپ با کیبورد با آن روبرو شدم مربوط به جای نامناسب کلید Alt سمت چپ است. اندازه کوچک تمامی کلیدها موجب شده این کلید بیش از حد به سمت چپ تمایل داشته باشد و به همین دلیل پس از مدت‌ها استفاده، هنوز هم نمی‌توانم به درستی از ترکیب کلید Alt+Shift برای تغییر زبان استفاده کنم و معمولا به جای کلید Alt، کلید ویندوز لوگو را می‌فشارم. کیبورد همچنین فاقد کلید Ctrl در سمت راست است. مشکل دیگری که گاه با آن مواجه شدم و البته بعد از مدتی به آن عادت کردم به لمس کلیدهای A و " در دو گوشه چپ و راست کیبورد بود. من عادت دارم که هنگام تایپ ۱۰ انگشتی، این دو کلید را از گوشه و با انگشت کوچک دو دست لمس کنم. اما با این شرایط گاه کیبورد تسکو به فشرده شدن کلید واکنش نشان نمی‌دهد و مجبور می‌شوم تمام سطح کلید را از وسط لمس کنم. موضوع دیگری که دلیل آن را متوجه نشدم عدم کارکرد Ctrl+Del برای پاک کردن کلمه به کلمه حروف تایپ شده است. این قابلیت یکی از امکانات پیش‌فرض ویندوز است اما در کمال تعجب با کیبورد تسکو کارکرد صحیحی ندارد.

کیبورد بلوتوث تسکو TKM 7230B

در کل با وجود مشکلات جزئی و گاه کم اهمیتی که اشاره کردم، حس تایپ با کیبورد برای من بسیار لذت بخش‌تر از انتظارم است و پس از مدتی استفاده به حدی به آن عادت کرده‌ام که خطاهای تایپم به میزان معمول رسیده است. فیدبک کلیدها هم کاملا برای تایپ مناسب است و در عین حال که کلیدها نرم احساس می‌شوند اما در برگشت به بالا آن حس مورد نیاز برای تایپ سریع و کم خطا را القا می‌کنند.

تاچ‌پد با وجود این که از نظر دقت، متوسط است اما در اتصال به کامپیوتر مبتنی بر ویندوز عملکری با تاخیر بسیار پایین دارد؛ مگر این که در مکانی با تداخل سیگنال ۲.۴ گیگاهرتز بالا (مثلا نزدیک به یک روتر وای‌فای) باشید. تاچ‌پد از تمامی ژست‌های لمسی ویندوز ۱۰  به جز سوییچ کردن ۴ انگشتی بین دسکتاپ‌های مجازی پشتیبانی می‌کند.  همچنین در صورتی که تاچ‌پد نیازی نداشتید می‌توانید با استفاده از کلید Fn+Space غیر فعالش کنید تا با لمس اشتباه مواجه نشوید.

اگر برای مدتی از کیبورد یا تاچ‌پد استفاده نکنید به طور موقت به خواب می‌رود تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود و پس از آن کافی‌ست یک بار آن را لمس کنید تا در مدتی کوتاه مجددا در عرض چند ثانیه آماده کار شود. تسکو اشاره‌ای به شارژدهی باتری نکرده. در چند هفته‌ای که از کیبورد استفاده کردم همچنان چراغ باتری ضعیف روشن نشده و همچنان نمی‌توانم در مورد مدت شارژدهی آن نظری بدهم. اما به نظر می‌رسد در صورت استفاده گاه و بی گاه با تلویزیون یا ستاپ باکس، تا ماه‌ها شارژدهی داشته باشد. علاوه بر این باید اشاره کنم که بر خلاف برخی از کیبوردهای گران قیمت‌تر، ویندوز و اندروید قادر به تشخیص میزان باتری باقی مانده کیبورد نیستند. برخی از کیبوردهای گران‌تر امکان اتصال همزمان به ۲ یا ۳ دستگاه بلوتوث و سوییچ کردن بین آنها را دارند؛ در حالی که تسکو TKM 7320B فاقد این قابلیت است. البته در صورتی که قیمت به صرفه آن را در نظر بگیرید، این کمبود به چشم نمی‌آید.

سخن پایانی

کیبورد بلوتوث تسکو TKM 7230B

مهم‌ترین مزیت کیبورد تسکو TKM 7320B قیمت بسیار مناسب آن است که به واسطه آن همه رقبای خود را از میدان به در می‌کند. اگر به دنبال یک کیبورد بلوتوث مجهز به تاچ‌پد با ابعاد و وزن مناسب، طراحی زیبا و شیک و کیفیت ساخت بالا هستید، تسکو TKM 7320B به صرفه‌ترین انتخاب موجود و قطعا یکی از بهترین‌ها است و خرید آن را پیشنهاد می‌کنم.

 

خرید کیبورد بلوتوث تسکو TKM 7320B

 

مزایا
  • کیفیت ساخت بالا و طراحی زیبا
  • بدنه محکم
  • ابعاد جمع و جور
  • تاخیر پایین تاچ‌پد
  • وزن مناسب
  • قیمت عالی در مقایسه با رقبا با امکانات مشابه
  • زاویه قرارگیری مناسب برای تایپ
  • چسبندگی مناسب به سطح
  • فیدبک بسیار خوب و مناسب برای تایپ سریع و کم خطا
  • چاپ فارسی روی کلیدها
معایب
  • کمبودها قابلیت‌‌های مرتبط با کلیدهای ترکیبی
  • عرض کم تاچ‌پد
  • عدم امکان قفل کردن کلیدهای فانکشن
  • فقدان کلید Ctrl در سمت راست کیبورد
  • مکان نامناسب کلید Alt سمت چپ
  • عدم امکان اتصال همزمان و سوییچ بین چند دستگاه بلوتوث
  • مشکل مربوط به عمل نکردن کلیدهای کیبورد حین لمس از گوشه
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • navid pahlevanzadeh
    navid pahlevanzadeh | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

    سلام و ممنون از بررسیتون سوالم اینه که من واسه تبلت اندرویدی این کیبوردو بگیرم به نظرتون کاربردی هست و مشکلی در اتصالاتش نداره؟

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

      نوید سلام. خواهش می‌کنم. مشکلی پیش نمیاد. اما بخش‌‌هایی که به محدودیت‌های کارکرد با اندروید اشاره کردم رو حتما یه نگاهی بنداز.

  • Jalal Torabi
    Jalal Torabi | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

    ممنونم علی جان
    خیلی وقت بود دنبال همچین کیبوردی بودم
    برای تبلت و لپتاپ
    بررسی واقعا خوبی بود
    خسته نباشی

  • Jalal Torabi
    Jalal Torabi | ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

    سلام
    وقت بخیر
    کیبورد های بلوتوثی دانگل ندارن درسته؟
    این یعنی بلوتوث داخلی داره و باید حتما دستگاهی که قراره بهش وصل بشه
    مثل لپ تاپ ویندوزی، تبلت یا حتی گوشی
    مجهز به بلوتوث باشه تا بتونه باهاش کار کنه؟

    ببخشید سوالم خیلی مبتدی هست

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

      جلال جان سلام. بله درسته دانگل نداره و باید دستگاه مقابل هم بلوتوث داشته باشه. ولی اگر مثلا می‌خوای به کامپیوتر یا لپتاپی که بلوتوث نداره وصل کنی می‌تونی یه دانگل USB بلوتوث بخری.

مطالب پیشنهادی