ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

شکست جدیدترین ماموریت راکت «الکترون» شرکت راکت لب و نابودی محموله

شرکت «راکت لب» امروز بیستمین ماموریت «الکترون» خود را انجام داد اما این فضاپیما چند ثانیه پس از احتراق موتور مرحله دوم خود دچار مشکل شد. موتور این موشک سپس در اتفاقی غیرمنتظره خاموش و ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

شرکت «راکت لب» امروز بیستمین ماموریت «الکترون» خود را انجام داد اما این فضاپیما چند ثانیه پس از احتراق موتور مرحله دوم خود دچار مشکل شد. موتور این موشک سپس در اتفاقی غیرمنتظره خاموش و باعث از دست رفتن فضاپیما و محموله آن شد.

این شرکت آخرین بار در ماه ژوئیه ۲۰۲۰ در سیزدهمین ماموریت الکترون دچار همین مشکل شده بود. در آن زمان گفته شد که پس از احتراق موتور مرحله دوم، یک خطای سیستمی باعث خاموشی اضطراری فضاپیما شده است. این یعنی اگرچه انفجاری رخ نداده، ولی خاموشی سیستم‌ها باعث شده فضاپیما نتواند به مدار برسد و بار خود را پیاده‌سازی کند.

این ماموریت سومین ماموریت «راکت لب» در سال ۲۰۲۱ بود که می‌خواست به سفارش «BlackSky»، ماهواره‌هایی را برای گسترش پلتفرم اطلاعات این شرکت در مدار مستقر کند. این ماموریت قرار بود سیستم استفاده مجدد از موشک راکت لب را هم آزمایش کند و بوستر مرحله اول این شرکت را به زمین برگرداند.

الکترون بیستم قرار بود دومین آزمایش بازیابی موشک راکت لب باشد. اولین آزمایش آن‌ها نوامبر پارسال انجام شد و این بار با بهینه‌سازی‌های بیشتری در زمینه سیستم محافظت حرارتی قرار بود موشک را در وضعیت مناسبی حفظ کند تا پس از فرود روی زمین، در ماموریت‌های بعدی قابل استفاده باشد.

بر اساس اظهارات راکت لب به نظر نمی‌رسد که بازیابی بوستر مرحله اول این ماموریت ممکن باشد، اما این شرکت اعلام کرده که به محض کسب اطلاعات بیشتر آن را با مخاطبان خود در میان خواهد گذاشت.

راکت لب یکی از شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه هوافضا است که با سرعت بالایی در مسیر پیشرفت قرار دارد. این شرکت هم می‌خواهد مثل اسپیس ایکس روی فضاپیماهای ارزان قیمت تمرکز کند و با استفاده از مواد کم‌هزینه‌تر و چند بار مصرف به رقیب جدی‌تری برای این شرکت تبدیل شود. برای آشنایی با راکت لب و اهداف آن مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی