ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اولین زهپاد بی‌سیم دنیا، ExRay برای برقراری ارتباط از نور استفاده می‌کند

علی‌رغم تمام پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه زهپادها (ROV)، این ابزارها هنوز از طریق کابل‌های ارتباطی به سطح متصل هستند، ولی زهپاد ExRay محصول جدیدی است که سیم را از این معادله حذف و ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۵

علی‌رغم تمام پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه زهپادها (ROV)، این ابزارها هنوز از طریق کابل‌های ارتباطی به سطح متصل هستند، ولی زهپاد ExRay محصول جدیدی است که سیم را از این معادله حذف و در عوض از ارتباط نوری استفاده می‌کند.

زهپاد جدید ExRay با عنوان اولین درون (Drone) بی‌سیم زیر آب توسط شرکت سوئیسی Hydromea ساخته شده است. نمونه اولیه این دستگاه از سیستم ارتباطی زیر آب «لوما» استفاده می‌کند که توسط همین شرکت توسعه یافته و داده‌های دودویی را به واسطه پالس‌های سریع نور از درون آب منتقل می‌کند. قبلا نمونه‌های مفهومی این نوع ارتباط را دیده بودیم، اما هیچ وقت از این فناوری در زهپادها استفاده نشده بود.

لوما پالس‌های ۴۷۰ نانومتری نور آبی LED را بین دو مودم اپتیکال جابه‌جا می‌کند. یکی از این مودم‌ها روی زهپاد و دیگری در سطح آب قرار می‌گیرد. چون اطلاعات با نرخ ۱۰ مگابیت بر ثانیه فرستاده می‌شود، می‌توان حتی تصاویر HD را بدون لگ از دوربین ExRay به سطح آب فرستاد.

البته هم‌موسس Hydromea اذعان می‌کند که محدوده ارتباط این زهپاد در حال حاضر در آب زلال و تاریکی کامل فقط ۵۰ متر است. هرچه آب کدرتر شود، این محدوده کمتر خواهد شد. این شرکت در آینده می‌خواهد محدوده ارتباطی خود را به حداقل ۱۰۰ متر برساند. البته Hydromea عمدتا می‌خواهد از این دستگاه برای بررسی مخازن حمل مایع داخل کشتی‌ها استفاده کند و بحث محدوده ارتباطی چندان حائز اهمیت نیست.

زهپاد ExRay در شرایط فعلی ۷۰ سانتی‌متر طول و ۷ کیلوگرم وزن دارد. این دستگاه از هفت موتور پیشران استفاده می‌کند که آزادی حرکت ۶ درجه‌ای را برای آن به ارمغان می‌آورد. ExRay می‌تواند با باتری شش تا هشت ساعت کار کند. فعلا اطلاعات جزئی‌تری درباره مشخصات این دستگاه یا قیمت آن در دسترس نیست. شرکت Hydromea انتظار دارد ExRay را اواخر سال آینده روانه بازار کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • E.A
    E.A | ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

    زهپاد چیه ؟!😐😐😑

  • Mohammad_A
    Mohammad_A | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

    حداقل کلمه انگلیسی اختراعی‌تون رو هم می‌نوشتین. زهپاد یعنی پهباد با زهر؟

مطالب پیشنهادی