ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشی جدید از تاثیر تغییر دمای اقیانوس‌ها روی افزایش قدرت طوفان‌ها خبر می‌دهد

پژوهش جدید دانشمندان نشان می‌دهد جریان‌های زیر آب کشف نشده می‌تواند به طور جدی قدرت طوفان را افزایش دهد. با این تحقیق، پیش‌بینی‌های مربوط به طوفان‌ها در آینده با دقیق‌تر انجام شود. یافته‌های این تحقیق ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

پژوهش جدید دانشمندان نشان می‌دهد جریان‌های زیر آب کشف نشده می‌تواند به طور جدی قدرت طوفان را افزایش دهد. با این تحقیق، پیش‌بینی‌های مربوط به طوفان‌ها در آینده با دقیق‌تر انجام شود.

یافته‌های این تحقیق از طریق اندازه‌گیری دقیق طوفان دسته پنجمی «ماریا» که سرعت باد‌ها در آن در سال ۲۰۱۷ به ۲۵۱ کیلومتر بر ساعت رسید و با استفاده از مجموعه‌ای از ابزارهای اقیانوس شناسی زیرسطحی به دست آمده است. تجزیه و تحلیل دانشمندان فعل و انفعالات بین جزایر اقیانوسی و گردبادی که طوفان را تغذیه‌ می‌کند، مشخص می‌کند.

طبق ارزیابی محققان، طوفان ماریا به دلیل شیب‌دار بودن خطوط ساحلی جزیره که باعث تولید جریاناتی می‌شود، تا ۶۵ درصد شدت بالقوه بیشتری پیدا می‌کند. «اولیویا چریتون»، متخصص اقیانوس شناسی سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) می‌گوید: «پس از اینکه متوجه شدیم جهت وزش بادهای طوفان پیشِ‌رو، نسبت به خط ساحلی، لایه سطح اقیانوس را در مقایسه با آب‌های سرد زیر دریا گرم‌تر می‌کند، متعجب شدیم.»

اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که متوجه شویم دمای گرم سطح دریا انرژی بیشتری برای طوفان فراهم می‌کند. دمای سطح دریا یکی از عوامل اصلی کنترل‌کننده انرژی طوفان محسوب می‌شود و در این مورد، سوابق نشان می‌دهد که آب‌ها اطراف سواحل جزیره حداقل تا ۱۱ ساعت پس از طوفان ماریا سرد نشده‌اند.

تغییرات اساسی دمای اقیانوس در حال حاضر دخالتی در شبیه‌سازی‌های مدل توفان ندارد، اما محققان مشخص کرده‌اند که این تغییرات می‌توانند جهت و قدرت طوفان را کنترل کنند. هزاران جزیره در اقیانوس‌های گرمسیری وجود دارند که ممکن است تحت تاثیر طوفان‌های مشابه قرار بگیرند و داده‌های جدید می‌توانند به دقت پیش‌بینی‌های انجام شده در این رابطه کمک کنند.

با گرم شدن کره زمین، ممکن است در آینده شاهد طوفان‌های با شدت بیشتری باشیم و چنین پژوهش‌هایی می‌تواند از زندگی انسان‌ها و زیرساخت‌های حیاتی آن‌ها بهتر محافظت کند. بنابراین کارشناسان این حوزه برای درک بهتر آن‌ها از تمام داده‌هایی که می‌توانند به دست آوردند، استفاده خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی