ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

TSMC احتمالا بجای اروپا، در آمریکا کارخانه تولید تراشه‌های ۳ نانومتری تاسیس می‌کند

در میان بحران جهانی کمبود تراشه، ساخت کارخانه‌های نیمه‌هادی جدید خبر خوبی به نظر می‌رسد. هر چند این فرآیند بسیار گران است و ممکن است سال‌ها طول بکشد، اما گزارش جدیدی عنوان می‌کند که شرکت ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

در میان بحران جهانی کمبود تراشه، ساخت کارخانه‌های نیمه‌هادی جدید خبر خوبی به نظر می‌رسد. هر چند این فرآیند بسیار گران است و ممکن است سال‌ها طول بکشد، اما گزارش جدیدی عنوان می‌کند که شرکت TSMC کارخانه‌های جدید و پیشرفته تولید تراشه‌های ۳ نانومتری خود را به جای اروپا در ایالات متحده تاسیس خواهد کرد.

سال گذشته شرکت تایوانی TSMC از سرمایه‌گذاری ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلاری خود برای ساخت یک کارخانه تراشه‌سازی در «فینیکس»، مرکز ایالت آریزونا خبر داد. این کارخانه با استفاده از فرآیند ۵ نانومتری ۲۰ هزار ویفر ۱۲ اینچی در ماه تولید خواهد کرد. اکنون رهبران شرکت در حال بررسی تاسیس کارخانه ریخته‌گری پیشرفته ۳ نانومتری هستند که حدود ۲۳ تا ۲۵ میلیارد دلار برای آن‌ها هزینه خواهد داشت.

TSMC ابتدا برای یافتن محل مناسب ساخت کارخانه خود در حال جستجوی مناطقی در اروپا بود، اما طبق این گزارش به نظر می‌رسد که آن‌ها قصد دارند کارخانه جدید خود را در کنار کارخانه قبلی در منطقه فینیکس آمریکا ایجاد کنند. آن‌ها در طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به توسعه خود در آن منطقه ادامه خواهند داد که این موضوع تاسیس کارخانه ریخته‌گری ۲ نانومتری را نیز شامل می‌شود.

میزان تقاضای شرکت‌های تولیدکننده خودرو اروپایی برای محصولات نیمه رسانایی که در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزایش پیدا کرده و تراشه‌های موردنیاز گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها نیز با کمبود مواجه شده و هیچ شرکتی در اتحادیه اروپا این محصولات را تولید نمی‌کند. با این وجود اتحادیه اروپا تلاش کرده که نظر سازنده تراشه تایوانی را به خود جلب کند اما به نظر می‌رسد نوعی مشکلات درون سازمانی مانع انجام این معامله شده است.

TSMC و همچنین اینتل و سامسونگ برای تحقق برنامه‌های خود از دولت ایالات متحده درخواست کمک هزینه مالی خواهند کرد زیرا بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای این صنعت بودجه ۵۰ میلیارد دلاری در نظر گرفته است. اینتل و سامسونگ نیز در آینده کارخانه‌های جدید خود را در فینیکس، آستین و تگزاس تاسیس خواهند کرد.

با این وجود شرکت تایوانی ممکن است کارخانه‌ای مبتنی بر فناوری‌های قدیمی در اروپا ایجاد کند که نیاز صنعت خودروسازی اتحادیه اروپا را تامین کند، اما در حال حاضر هیچ برنامه‌ رسمی برای این کار وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • tolstoy
    tolstoy | ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    درود
    در نوشتار ذکر کرده اید اینتل و سامسونگ نیز در آینده کارخانه‌های جدید خود را در فینیکس، آستین و تگزاس تاسیس خواهند کرد. دو نام اول شهر و سومی (تکزاس) ایالت شهر دوم (آستین) می باشد. شبیه این است که بگوییم کرمانشاه، سنندج و کردستان .....

  • Xtract
    Xtract | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

    25 میلیون دلار پوله ؟؟؟!!!!
    بیان تو ایران بسازند ما 200 میلیون دلار بهشون میدیم .
    در ضمن دستگاهای ساخت تراشه رو یه شرکت هلندی میسازه و به تایوان میفروشه . اتحادیه اروپا هیچ نیازی به تایوان نداره .😏

    • Amin@Chy
      Amin@Chy | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

      اشتباه کرده موقع تایپ ۲۵ ملیارد هستش و در همچنین دستگاه که مهم نیست مهم علم استفاده و اپرار تجاری موقع تولید هستش که فقط TSMC داره وگرنه اتحادیه زودتر اینکار رو میکرد همین الان خودروساز های اروپایی کمبود چیپ دارن

    • dr x dr xx
      dr x dr xx | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

      دقیقا کجای متن نوشته ۲۵ میلیون دلار؟🤔

    • J.A.R.V.I.S
      J.A.R.V.I.S | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

      منظورت شرکت هلندی ASML هست؟
      همون که سهام دارای عمده ش شرکت ها و صندوق های امریکاییه😏
      https://finance.yahoo.co m/quote/ASML/holders

  • J.A.R.V.I.S
    J.A.R.V.I.S | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

    tsmc هم فهمیده برای امنیت تایوان کجا باید سرمایه گذاری کنه
    فهمیده از اون بی بخار های اروپایی براش ابی گرم نمیشه.
    تامین امنیت یه چیزی میخواد قد توپ فوتبال که تو اروپا پیدا نمیشه
    با سرمایه گذاری های اینچنینی امریکا مجبور میشه با تایوان مثل خاک خودش رفتار کنه وگر نه اون همه هزینه تو دریای چین جنوبی بی فایده هست

    • Patrick
      Patrick | ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

      یکی دیگه از دلایلش کمبود منابع ابی در خو تایوان هست

مطالب پیشنهادی