ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انجمن فین‌تک ایران: کارگروهی با حضور فعالان حوزه رمزارز برای سیاست‌گذاری تشکیل شود

انجمن فین‌تک در نامه‌ای به رئیس مجلس و رئیس کل بانک مرکزی از آنان خواسته تا برای تصمیم‌گیری در خصوص ارزهای دیجیتالی و سیاست‌گذاری در این مورد، کارگروهی با حضور فعالان این حوزه و نهادهای ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۵

انجمن فین‌تک در نامه‌ای به رئیس مجلس و رئیس کل بانک مرکزی از آنان خواسته تا برای تصمیم‌گیری در خصوص ارزهای دیجیتالی و سیاست‌گذاری در این مورد، کارگروهی با حضور فعالان این حوزه و نهادهای ناظر تشکیل شود تا بتوان به تصمیم کارشناسی شده‌ای در این خصوص رسید.

انجمن فین تک ایران در این نامه اعلام کرده تکنولوژی زنجیره بلوک و رمز ارز پدیده نوظهوری است که می‌تواند فرصت‌‌ها و هم تهدیدهایی را برای جامعه به همراه داشته باشد. این انجمن اذعان داشته نامه آقای قالیباف به این موارد به درستی اشاره کرده اما برخورد سلبی با این فعالیت ساده ترین و نه الزما درست‌ترین گزینه است: «عدم اجازه فعالیت به کسب و کارها به مثابه پاک کردن صورت مسئله و در نتیجه بی‌بهره ماندن  کشور از ظرفیت‌های این حوزه و مواجهه با تبعات زیرزمینی شدن آن برای اقتصاد کشور  است.»

آنها در نامه خود تاکید کردند راهکارهای کارشناسی قطعا برای تمامی دغدغه‌ها در حوزه رمز ارز وجود دارد و انجمن فینتک از بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی درخواست ایجاد کارگروهی با حضور نهادهای مرتبط و به ویژه با حضور فعالان این حوزه جهت تصمیم گیری کارشناسی در زمان مناسب را دارد. این انجمن تاکید کرده آنها از حضور در این کارگروه و برگزاری جلسات با هدف انجام کار کارشناسی و ارائه اطلاعات و آمار استقبال نموده و آمادگی خود را اعلام می دارد. 

این انجمن به تصمیم‌گیری درست و به موقع برای حکمرانی خوب در جامعه اشاره کرده و از آنسو تاکید کرده تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی می‌تواند عواقب مخربی داشته باشد؛ تصمیماتی که به گفته انجمن فین تک ایران ناشی از عدم تعامل با بدنه و فعالین صنعت اتخاذ می‌شود. آنها تاکید کردند که متولی این حوزه نباید تنها بانک مرکزی تلقی بگردد:

«به دلیل ترجمه‌های نامناسبی که از واژه‌های تخصصی این حوزه انجام شده مانند «رمز ارز» و یا «صرافی رمز ارز» ممکن است متولی قانون گذاری این حوزه، به اشتباه تنها بانک مرکزی تلقی گردد در صورتی که بررسی جامع و تصمیم گیری صحیح در این خصوص نیاز به حضور نهادهای مختلف و مشارکت خود فعالین این حوزه دارد تا بتوان به تصمیمی جامع و مطلوب رسید، و فشار آوردن به یک نهاد مانند بانک مرکزی برای پاسخگویی به تمام دغدغه‌ها احتمالا نتایج بهینه‌ای به همراه نخواهد داشت.»

انجمن فین‌تک ایران تاکید کرده استفاده از رمز ارز در مبادلات (به معنی استفاده از رمز‌ارز برای خرید و یا فروش کالا یا خدمات) داخل کشور غیرمجاز است که هم راستا با اطلاعیه بانک مرکزی مورخ ۱۹ تیر ۱۳۹۸ در خصوص رمز ارزها است. لذا این انجمن در نامه‌ای به تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ از شاپرک درخواست کرد مبانی قانونی بسته شدن به طور کلی درگاه‌ها دقیق‌تر بررسی شود چرا که مقوله فروش رمز ارز هیچ‌گاه غیرمجاز اعلام نشده است.

این انجمن اذعان داشته «تصمیماتی که بدون تعامل با فعالین این حوزه و پشت درهای بسته و به صورت سلبی صورت گیرد می‌تواند پتانسیل بی نظیری که برای کشور بوجود آمده است را یک شبه از بین ببرد و تجربه‌های تلخی که در موارد مشابه مانند شبکه های اجتماعی و یا پیام رسان‌ها شاهد بوده‌ایم که با تصمیمات اشتباه سرویس‌های داخلی که قابلیت رقابت با سرویس‌های مشابه خارجی را داشتند از دست رفتند، تکرار شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی