ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هرآنچه از سیستم عامل اندروید ۱۲ انتظار داریم

بسیاری از کاربران منتظر رونمایی از نسخه نهایی اندروید ۱۲ هستند، سیستم عاملی که چندین ماه از معرفی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان آن می‌گذرد. حالا که فاصله کوتاهی با برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان سالانه گوگل موسوم به Google ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

بسیاری از کاربران منتظر رونمایی از نسخه نهایی اندروید ۱۲ هستند، سیستم عاملی که چندین ماه از معرفی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان آن می‌گذرد. حالا که فاصله کوتاهی با برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان سالانه گوگل موسوم به Google I/O داریم، تصمیم گرفته‌ایم نگاهی به قابلیت‌های احتمالی این سیستم عامل داشته باشیم.

اگرچه هنوز نسخه نهایی اندروید ۱۲ منتشر نشده، اما گزارش‌های زیادی به قابلیت‌های این سیستم عامل اشاره کرده‌اند. برخی از ویژگی‌ها در نسخه پیش نمایش وجود دارند و البته شاید گوگل تصمیم بگیرد آن‌ها را از نسخه نهایی حذف کند. با این وجود ابتدا می‌خواهیم نگاهی به تاریخ انتشار و نحوه دانلودش و سپس ویژگی‌های اندروید ۱۲ داشته باشیم.

اندروید 12 چه زمانی منتشر می‌شود؟

گوگل هنوز نگفته نسخه جدید سیستم عامل موبایلش را چه تاریخی عرضه می‌کند، با این حال احتمالا در مرداد یا شهریور از راه می‌رسد. اندروید ۱۱ در ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ و اندروید ۱۰ در ۱‍۲ شهریور ۱۳۹۸ از راه رسیدند. این سیستم عامل برای کاربران اندرویدی رایگان است، البته دستگاه‌ آن‌ها باید قادر به پشتیبانی از آن باشد و البته شرکت‌ها اندروید ۱۲ را برای محصولاتشان منتشر کنند.

امکان دانلود بتای اندروید ۱۲ وجود دارد؟

همانطور که بالاتر گفتیم، گوگل چندین ماه پیش نسخه بتای توسعه‌دهندگان این سیستم عامل را منتشر کرد، اما همانطور که می‌توان از نام آن حدس زد، مناسب توسعه‌دهندگان است. این نسخه که باگ‌های زیادی دارد، می‌تواند به دستگاه کاربر آسیب بزند و کارایی پایینی داشته باشد. با این حال اگر می‌خواهید هرطور که شده این نسخه را تجربه کنید، بهتر است به سراغ دستگاه دومی بروید که به عنوان موبایل اصلی از آن استفاده نمی‌کنید.

بطور معمول گوگل بتای عمومی اندروید را در ماه مه (اردیبهشت - خرداد) و در نزدیکی Google I/O منتشر می‌کند، بنابراین برای آزمایش آن احتمالا نباید مدت زیادی صبر کنید. نسخه‌های بتای عمومی باگ‌های کمتری نسبت به پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان دارند و مشکلات کمتری برای کاربران ایجاد می‌کنند. با این حال همچنان برای دستگاه اصلی کاربران مناسب نیستند.

چگونه می‌توان اندروید ۱۲ را دانلود کرد؟

مانند هر آپدیت دیگری، برای این نسخه از اندروید هم باید به تنظیمات بروید و بروزرسانی سیستم را چک کنید. اگرچه فرایند دریافت آپدیت بسیار ساده است و تنها به اینترنت، باتری شارژ شده و البته کمی زمان نیاز دارید، اما شاید اصلا نتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

اگر صاحب پرچمداری باشید که اخیرا وارد بازار شده، چندین هفته پس از انتشار نسخه نهایی این سیستم عامل موبایل را دریافت خواهید کرد. بنابراین اگر مالک دستگاهی مانند سری گلکسی S21، گلکسی S20 و نوت ۲۰ یا پرچمدارهای برندهای دیگری مانند شیائومی هستید، نگرانی از این بابت نباید داشته باشید.

در کنار پرچمدارها، برخی میان‌رده‌های شرکت‌های مطرح مانند گوشی‌های گلکسی A52 و A72 هم آن را دریافت می‌کنند. با این حال برخلاف سیستم عامل iOS، بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی جدیدترین نسخه اندروید را دریافت نخواهند کرد، بنابراین شاید چندان خوش شانس نباشید و نتوانید اندروید ۱۲ ا تجربه کنید.

با این وجود، اکثر دستگاه‌های گوگل با این سیستم عامل سازگار هستند و انتظار می‌رود پیکسل ۳ و گوشی‌های جدیدتر این غول جستجوی اینترنتی آن را دریافت کنند.

اندروید ۱۲ چه قابلیت‌های جدیدی دارد؟

اندروید ۱۲ یک نسخه اصلی از سیستم عامل گوگل است، بنابراین با قابلیت‌های جدیدی از راه می‌رسد. در ادامه در کنار قابلیت‌هایی که در نسخه پیش نمایش اندروید ۱۲ وجود داشته، برخی شایعات را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

طراحی جدید

همین امروز گزارش جدیدی درباره طراحی بصری اندروید ۱۲ منتشر شد که از تغییرات گسترده در این سیستم عامل خبر می‌دهد و می‌توان آن را بزرگترین تغییر در سال‌های اخیر دانست. در این نسخه با ویجت‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم و همچنین بخش تنظیمات سریع تغییرات زیادی را تجربه خواهد کرد.

اندروید ۱۲

این سیستم عامل ظاهرا توجه زیادی به تغییرات رابط کاربری خواهد داشت. این نسخه شامل تغییر آیکون اپ‌ها و سایر عناصر گرافیکی اندروید می‌شود که همگی در نقاط مختلف سیستم با هم هماهنگی خواهند داشت. گوگل با به‌روزرسانی انیمیشن‌ها حالتی را در اندروید ۱۲ ایجاد می‌کند که باعث می‌شود در هنگام استفاده از رابط کاربری، حس روان‌تر و سریع‌تری به شما منتقل شود.

بازطراحی نوتیفیکیشن‌ها

گوگل برای اینکه نوتیفیکیشن‌ها مدرن‌تر و کاربردی‌تر باشند، طراحی آن‌ها را تغییر می‌دهد. زمانی که روی یک نوتیفیکیشن ضربه می‌زنید، شما را مستقیما به اپ یا اقدامی که می‌خواهید انجام دهید، می‌برد و دیگر نیازی به استفاده از سرویس میانجی نخواهید داشت. این کار، سرعت کاربر را در انجام کارها افزایش می‌دهد.

اندروید ۱۲

علاوه بر این، اندروید ۱۲ به دکمه جدیدی برای Snooze نوتیفکیشن‌های بی‌اهمیت مجهز می‌شود و البته می‌توانید مدت زمان آن را هم مشخص کنید. یکی دیگر از قابلیت‌ها برای بخش نوتیفیکیشن‌ها، فعالسازی رتبه‌بندی تطبیقی است. این ویژگی نوتیفیکیشن‌ها را بر اساس استفاده شما از اپ‌ها مرتب می‌کند و البته اگر رتبه‌بندی آن را دوست نداشته باشید، می‌توانید آن را ریست کنید.

قابلیت‌های حریم خصوصی اپلیکیشن

گوگل در سیستم عامل جدیدش، با چندین ویژگی حریم خصوصی جدید به اپ‌ها اجازه می‌دهد تا در کنار عملکرد شفاف‌تر، کاربران کنترل بیشتری روی آن‌ها داشته باشند. یکی از این بروزرسانی‌ها، اطلاعاتی درباره نحوه استفاده از کوکی‌ها در وب‌سایت‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. یکی دیگر از آن‌ها، درباره نحوه خروج داده‌ها اطلاع‌رسانی می‌کند که می‌توانید از چنین کاری جلوگیری کنید.

با وجود اینکه گوگل با این ویژگی‌ها امنیت کاربران را افزایش می‌دهد، همچنان سختگیری کمتری نسبت به آنچه اپل در iOS 14 درنظر گرفته، دارد. اپل در این سیستم عامل از برچسب‌های خاصی برای اطلاع‌رسانی درباره جمع‌آوری داده‌ها استفاده کرده و البته در iOS 14.5، اپ‌ها برای ردیابی کاربران باید از آن‌ها اجازه بگیرند، ویژگی که مخالفان زیادی مانند فیسبوک دارد.

گزینه‌های Double-Tab

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید این سیستم عامل به شما اجازه می‌دهد که روی پنل پشتی چندین بار ضربه بزنید تا اقدام خاصی انجام شوید. زمانی که کاربر چنین ویژگی را در بخش تنظیمات فعال کند، لیستی از کارها در برابرش قرار می‌گیرد که شامل اسکرین شات، پخش یا توقف فایل رسانه‌ای یا اجرای گوگل استیستنت می‌شود.

حالت کار با یک دست

ظاهرا اندروید ۱۲ با تغییرات طراحی همراه می‌شود تا کاربران راحت‌تر بتوانند با یک دست با آن کار کنند. در همین راستا رابط کاربری جدید بخش تنظیمات، نوار جستجو را به بخش پایینی نمایشگر منتقل می‌کند تا راحت‌تر بتوان با یکدست با آن کار کرد. علاوه بر این، با قابلیت جدیدی به نام «Silky Home» روبه‌رو می‌شویم که رابط کاربری را برای کار با یکدست مناسب‌تر می‌کند.

چرخش خودکار مبتنی بر چهره

کاربران اندروید در حال حاضر می‌توانند از دستگاه خود در حالت عمودی یا افقی استفاده کنند و محتوای در حال نمایش هم بر اساس آن تغییر جهت می‌دهد. اما به نظر می‌رسد گوشی‌های پیکسل با اندروید ۱۲ می‌توانند با توجه به چرخش سر و چهره محتوا را تغییر دهند.

مدیریت سطل زباله

اندروید از یک سطل زباله پنهان بهره می‌برد که ظاهرا گوگل به کاربران اجازه می‌دهد در اندروید ۱۲ آن را مدیریت کنند. بنابراین شما می‌توانید میزان اشغال حافظه توسط این سطل زباله را ببینید، فایل‌ها را برای همیشه پاک کنید یا اینکه آن‌ها را ریکاوری کنید. البته هنوز نمی‌دانیم گوگل دقیقا چه قابلیت‌هایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اندروید ۱۲

هایبرنیت اپ‌ها

یکی دیگر از قابلیت‌های این نسخه از اندروید، هایبرنیت اپ‌ها خواهد بود. این ویژگی برای اپ‌های باز اما نه در حال استفاده کارایی دارد و منجر به کاهش مصرف انرژی توسط آن‌ها و البته حذف خودکار فایل‌های موقت اپ‌های بلااستفاده می‌شود. در حال حاضر برخی پوسته‌ها از چنین ویژگی بهره می‌برند، اما اندروید خام فاقد آن است. هنوز بطور دقیق نمی‌دانیم این قابلیت گوگل چگونه کار می‌کند.

قابلیت‌هایی که می‌توانند اندروید ۱۲ را کامل‌تر کنند

اندروید ۱۱ یک سیستم عامل تقریبا کامل برای زمان خودش محسوب می‌شود، اما همچنان جای بهبود دارد. در ادامه نگاهی به ویژگی‌هایی که داریم که شاید به این سیستم عامل راه پیدا کنند.

۱. ویجت‌های هوشمندتر

اپل با سیستم عامل iOS 14 بالاخره امکان افزودن ویجت‌ها به هوم اسکرین آیفون و آیپد را فراهم کرد، ویژگی که مدت‌های طولانی است در اندروید وجود دارد. با این حال کوپرتینویی‌ها از قابلیت Smart Stack در این سیستم عامل استفاده کرده‌اند که به شما اجازه می‌دهد دسته‌ای از ویجت‌ها را روی هوم اسکرین قرار دهید و آن‌ها را سوایپ کنید یا چنین کاری را به خود دستگاه واگذار کنید.

برای مثال اگر همیشه اول از همه وضعیت آب و هوا را مشاهده می‌کنید، در این صفحه در ابتدا ویجت مربوط به آن قرار می‌گیرد. در ادامه روز این ویجت تغییر می‌کند تا نیاز کاربر را پوشش دهد.

۲. پشتیبانی از گوشی‌های بیشتر

همانطور که بالاتر گفتیم، بسیاری از گوشی‌های اندرویدی به جدیدترین نسخه این سیستم عامل دسترسی پیدا نمی‌کنند که کاملا متفاوت از وضعیت iOS است. شاید گوگل در نسخه جدید اندروید قابلیتی را قرار دهد تا مدت زمان پشتیبانی محصولات از آن افزایش یابد. علاوه بر این، می‌تواند کاری کند که نسخه‌های جدید زودتر در اختیار کاربران قرار بگیرد و نیازی به چندین ماه صبر نباشد.

شیائومی ردمی نوت ۹

اگرچه گوگل می‌تواند با قابلیت‌های جدیدی انتشار سریعتر و راحت‌تر اندروید برای محصولات را ممکن کند، اما تولیدکنندگان باید آن را برای دستگاه‌ها منتشر کنند. بنابراین در کنار گوگل، باید به شرکت‌ها هم خرده گرفت.

۳. تمام قابلیت‌ها برای تمام گوشی‌ها

نه تنها اکثر گوشی‌های اندرویدی جدیدترین نسخه آن را دریافت نمی‌کنند، بلکه تمام ویژگی‌ها در اختیار دستگاه‌های دریافت‌کننده هم قرار نمی‌گیرد. گوگل برخی قابلیت‌های اندروید را بطور انحصاری برای گوشی‌های پیکسل منتشر می‌کند تا آن‌ها را خاص‌تر کند. علاوه بر این، گوگل همه شرکت‌ها را مجبور نمی‌کند که تمام ویژگی‌ها را به محصولاتشان بیاورند. شاید اندروید ۱۲ در این موارد تغییری ایجاد کند.

فاصله کمی تا معرفی اندروید ۱۲ داریم و با توجه به اطلاعاتی که تا به امروز درباره آن منتشر شده و البته افشای جرئیات مختلف، به نظر می‌رسد گوگل با این سیستم عامل می‌تواند دنیای اندروید را متحول کند، هرچند برای نتیجه‌گیری هنوز زود است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی