ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیسبوک و توسعه هوش مصنوعی که اطلاعات بی‌اهمیت را فراموش می‌کند

کامپیوترها همواره در به یاد داشتن اطلاعات عملکرد خوبی داشته‌اند و پردازش تمام داده‌هایی که وارد این دستگاه‌ها می‌شوند، کاملا یکسان است. اما میزان اطلاعات روز‌به‌روز افزایش می‌یابد و سیستم‌های هوش مصنوعی به تعداد سیستم ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

کامپیوترها همواره در به یاد داشتن اطلاعات عملکرد خوبی داشته‌اند و پردازش تمام داده‌هایی که وارد این دستگاه‌ها می‌شوند، کاملا یکسان است. اما میزان اطلاعات روز‌به‌روز افزایش می‌یابد و سیستم‌های هوش مصنوعی به تعداد سیستم بیشتری برای پردازش و نگهداری آن‌ها نیاز دارند. محققان فیسبوک امیدوارند تا راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنند. راه حل فعلی آن‌ها تعیین تاریخ انقضا برای داده‌ها توسط هوش مصنوعی است تا بتواند آن‌ها را بهتر دسته‌بندی کند.

این روش به نام «Expire-Span»، طوری طراحی شده که می‌تواند اطلاعات را بهتر دسته‌بندی و ذخیره کند تا هوش مصنوعی بتواند آن‌ها را برای انجام وظایف مرتبط‌تری قرار بدهد. این روش ابتدا اطلاعاتی را شناسایی می‌کند که کاربرد بیشتری در شبکه موجود دارند و مطابق با تشخیص خود به آن‌ها تاریخ انقضا نسبت می‌دهد. هر چقدر که این داده اهمیت بیشتری برای هوش مصنوعی داشته باشد، تاریخ انقضای مربوط به آن دورتر می‌شود. به همین ترتیب، هوش مصنوعی اطلاعاتی که مرتبط‌تر با شبکه هستند را نگهداری می‌کند و به مرور زمان اطلاعات بی‌اهمیت را «فراموش» می‌کند و حافظه سیستم را باز نگه می‌دارد. هوش مصنوعی هر داده جدیدی را که وارد سیستم می‌شود؛ بر اساس اهمیت آن دسته‌بندی و برای بار دوم اهمیت وجود آن در شبکه را بررسی می‌کند.

عمل «فراموشی» برای هوش مصنوعی می‌تواند کار سختی باشد. کدهای صفر و یک این سیستم‌ها یا داده‌ای را نگه می‌دارند و یا آن را از بین می‌برند، به همین دلیل فراموشی تدریجی داده‌های بی‌اهمیت می‌تواند چالش بزرگی باشد. در آخرین تلاش برای چنین کاری، هوش مصنوعی حجم اطلاعات کم اهمیت را کاهش می‌داد که منجر به ایجاد نسخه کیفیت پایین تمام داده‌ها می‌شد و با این کار کیفیت اطلاعات ارزشمند را از بین می‌برد.

با اینکه این تحقیق همچنان در اوایل راه خود است، این محققان تصمیم دارند تا در قدم بعدی حافظه‌هایی را توسعه دهند که شباهت بیشتری به انسان داشته باشد و توانایی یادگیری آن نسبت به تکنولوژی امروزی سریع‌تر باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی