ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سامانه سروا
تکنولوژی

سازمان فناوری از سامانه سروا و پست الکترونیکی احراز شده بومی رونمایی کرد

سازمان فناوری امروز در نشستی آنلاین و با حضور اهالی رسانه، از دو سامانه «بازارچه خدمات الکترونیکی سروا» و سرویس «پست الکترونیکی احراز شده بومی» رونمایی کرد. این دو سرویس با هدف تسهیل و ارتقای ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۵

سازمان فناوری امروز در نشستی آنلاین و با حضور اهالی رسانه، از دو سامانه «بازارچه خدمات الکترونیکی سروا» و سرویس «پست الکترونیکی احراز شده بومی» رونمایی کرد. این دو سرویس با هدف تسهیل و ارتقای خدمت‌رسانی دولت الکترونیک در اختیار مردم، توسعه‌دهندگان و دستگاه‌های دولتی قرار خواهند گرفت.

به گزارش دیجیاتو «امیر ناظمی» رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این نشست از لزوم ارائه این خدمات سخن گفت و اعلام کرد: «این مسئله که سازمان فناوری اطلاعات باید زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات دولت الکترونیکی به شهروندان را فراهم کند، بسیار حائز اهمیت است. اما در ایران بر خلاف سایر کشورهای دنیا که یک سازمان مرکزی این مسئولیت را بر عهده دارد، اوضاع اینطور نیست و هر دستگاه وظیفه دارد که خدمات خود را به صورت الکترونیک درآورده و به شهروندان ارائه کند.»

سامانه سروا

ناظمی در ادامه افزود: «در حال حاضر زیرساخت‌هایی که سازمان فناوری اطلاعات ملزم به فراهم کردن آن‌هاست نیز فقط شامل زیرساخت‌های فیزیکی نمی‌شود و بانک‌های اطلاعاتی هم جزو آن‌ها قرار می‌گیرند. با این اوصاف در سازمان فناوری اطلاعات تصمیم گرفته شد که سامانه اطلاعاتی سروا در دسترس عموم شهروندان و کسب و کارها قرار بگیرد.»

به گفته ناظمی در وضعیت فعلی بیش از 1000 خدمت دولتی، الکترونیکی شده‌اند که بعضی از این خدمات در سکوی اینترنتی «سروا» به بخش خصوصی یا همان کسب و کارها به شکل API های آماده ارائه می‌شوند. این موضوع دو کارکرد دارد، یکی اینکه کسب و کارها بتوانند خدمت‌رسانی بهتری به شهروندان ارائه کنند. مثلا یکی از این خدمات شناسایی افراد مبتلا به کروناست که برای کسب و کارهایی مثل اسنپ و تپسی برای شناسایی رانندگان مبتلا می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

سامانه سروا

یا مثال دیگر استارتاپ توانیتو برای معلولین است که صاحب کسب و کار می‌تواند برای ثبت نام معلولین و ارائه خدمات، از طریق سروا استعلام بگیرد تا صحت معلولیت افراد برای دریافت خدمت مشخص شود. نکته دوم این است که سروا اجازه می‌دهد تا شرکت‌ها و استارتاپ‌ها به عنوان میانجی و واسطه خدمات دولتی و شهروندان ظاهر شوند. این موضوع برای مواقعی کاربرد دارد که شهروندان ترجیح دهند خدمات دولتی خود را از یک کسب و کار یا اپلیکیشن خصوصی دریافت کنند.

ناظمی همچنین درباره خدمات سروا گفت که روی سروا در مجموع دو نوع خدمت ارائه می‌شود که بعضی خدمات مخصوص توسعه‌دهندگان و بعضی دیگر مختص استفاده شهروندان هستند. ضمنا از زمان‌ راه‌اندازی این سامانه، استارتاپ‌ها و کسب و کارها استقبال خوبی از آن‌ به عمل آورده و استفاده از آن را آغاز کرده‌اند.

امیر ناظمی در پاسخ به این سؤال دیجیاتو که آیا استفاده از سرویس سروا برای توسعه‌دهندگان هزینه دارد یا خیر، این گونه پاسخ داد: «بله هزینه دارد و در تمام کشورهای دنیا هم به همین صورت است. وقتی یک شرکت خصوصی با کاربران زیاد از سروا استفاده می‌کند، سود زیادی شامل حالش می‌شود و نمی‌توان هزینه این سود را از خزانه عمومی دولت پرداخت کرد. برای همین بر اساس کمیسیون تنظیم مقررات، تعرفه‌ای برای هزینه‌ها در نظر گرفته می‌شود. البته خدمات عمومی مثل تشخیص کرونا یا خدمات حمل و نقل عمومی و معلولین هزینه‌ای ندارند ولی برای سایر خدمات بابت هر استعلام هزینه‌ عملیاتی 56 هزار تومان دریافت می‌شود.»

سامانه سروا

رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین در ادامه به لزوم ایجاد ایمیل‌های رسمی اشاره کرد و از دلایل راه‌اندازی پست الکترونیکی احراز شده بومی سخن گفت: «شهروندان برای دریافت اطلاعات و ارتباط با دولت نیازمند یک ابزار امن هستند، به همین دلیل لازم بود که ایمیل‌های رسمی برای افراد به وجود بیایند. برای همین سرویس ایمیل احراز هویت شده جهت ارتباط با دولت الکترونیکی راه‌اندازی شد تا همه شهروندان بتوانند برای ارتباط امن با دولت از آن استفاده نمایند.»

در حال حاضر می‌توانید با مراجعه به آدرس https://mail.iran.ir  از سرویس ایمیل احراز هویت شده برای ارتباط با دولت استفاده نمایید. همچنین سامانه گذرگاه عمومی دولت یا همان سروا نیز از این آدرس اینترنتی در دسترس است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی