ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل جزئیات اندروید ۱۲ را اعلام کرد؛ نگاهی به زبان طراحی جدید «متریال یو»

تا به امروز اخبار و شایعات متعددی در مورد اندروید ۱۲ منتشر شده و حتی نسخه مخصوص این سیستم‌عامل در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته، ولی امروز در جریان رویداد I/O 2021 شاهد رونمایی از ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

تا به امروز اخبار و شایعات متعددی در مورد اندروید ۱۲ منتشر شده و حتی نسخه مخصوص این سیستم‌عامل در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته، ولی امروز در جریان رویداد I/O 2021 شاهد رونمایی از جدیدترین نسخه بتا اندروید ۱۲ توسط گوگل بودیم. گوگل مدعیست این نسخه بزرگ‌ترین تغییرات ظاهری را در سیر تکامل اندروید تجربه می‌کند که البته ادعای بزرگیست، چون اندروید طی سال‌های اخیر تحولات زیادی داشته است.

در این مطلب می‌خواهم شما را با مهم‌ترین تغییرات اندروید ۱۲ آشنا کنم. البته توجه داشته باشید که در مورد اندروید اصلی گوگل صحبت می‌کنیم؛ یعنی همان اندرویدی که روی گوشی‌های پیکسل عرضه خواهد شد. سامسونگ، شیائومی و دیگر سازندگان گوشی موبایل هرکدام نسخه‌های مخصوص به خودشان را پیاده‌سازی خواهند کرد.

زبان طراحی جدید گوگل «متریال یو» (Material You) نام دارد. ظاهراً گوگل طراحی واسط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) را ترکیب کرده و فقط U را نگه داشته، سپس این U را به You تبدیل کرده تا شما به‌عنوان کاربر، ارتباط بیشتر و بهتری با سیستم‌عامل برقرار کنید. در این زبان طراحی جدید، همه‌چیز بزرگ‌تر، برجسته‌تر و رنگی‌تر شده که شاید با همه سلیقه‌ها جور درنیاید.

تغییر رنگ رابط کاربری با پس‌زمینه

مهم‌ترین ویژگی که گوگل روی آن مانور می‌دهد، تغییر رنگ غالب سیستم‌عامل بر اساس پس‌زمینه است. اندروید ۱۲ رنگ‌های اصلی و فرعی پس‌زمینه را استخراج کرده و سپس رنگ غالب سیستم (اکسنت) را بر اساس آنها تغییر می‌دهد. مثلاً اگر پس‌زمینه شما پر از سبزه و درخت باشد، دکمه‌ها و ساعت سیستم هم به رنگ سبز در خواهند آمد.

ساعت بزرگ در صفحه قفل

لاک‌اسکرین یا صفحه قفل هم دستخوش تغییرات اساسی شده و حالا ساعت دیجیتال بسیار بزرگی را در مرکز صفحه به شما نمایش می‌دهد. اندازه این ساعت در حالت عادی بخش زیادی از صفحه را اشغال می‌کند و با دریافت اعلان‌ها، به‌تدریج کوچک‌تر می‌شود.اما هم‌چنان برجسته‌ترین عضو صفحه قفل باقی خواهد ماند.

ویجت‌های جدید

ویجت‌ها همیشه دردسرساز بوده‌اند و در اکثر مواقع درست کار نمی‌کنند. گوگل امیدوار است این تجربه نامطلوب را با سیستم جدید ویجت‌ها در اندروید ۱۲ به دست فراموشی بسپارد. ویجت اپ‌های گوگل در اندروید ۱۲ بسیار بزرگ و رنگارنگ هستند و شاید در نگاه اول از دیدن آنها متعجب شوید. تغییر رنگ در ویجت‌ها هم اعمال می‌شود، یعنی زمانی که ویجت را روی تصویر پس‌زمینه جابجا کنید کمی تغییر رنگ می‌دهد تا با تصویر زیرش هماهنگ شود؛ چیزی شبیه آفتاب‌پرست. البته شاید ماه‌ها طول بکشد تا توسعه‌دهندگان اندروید، ویجت‌های خودشان را مطابق با استاندارد و زبان طراحی جدید سازگار کنند.

دکمه‌های بزرگ‌تر و انیمیشن‌های بیشتر

همان‌طور که گفتیم، مهم‌ترین تغییر ظاهری اندروید ۱۲ این است که همه‌چیز بزرگ‌تر، برجسته‌تر و رنگی‌تر است. بنابراین باید با دکمه‌هایی که بخش زیادی از صفحه را اشغال می‌کنند کنار بیایید. وجه مثبت این زبان طراحی این است که تعامل با دکمه‌ها را ساده‌تر می‌کند، یعنی مثلاً تنظیم شدت روشنایی ساده‌تر از قبل خواهد بود. انیمیشن‌ها هم شمشیر دولبه هستند؛ اگرچه با انیمیشن‌های بیشتر همه‌چیز جذاب‌تر خواهد شد، اما برای اجرای روان اندروید ۱۲ به سخت‌افزار قوی‌تر و گوشی بهتری نیاز خواهید داشت. شاید به همین بهانه، بسیاری از سازندگان از عرضه اندروید ۱۲ برای گوشی‌های اقتصادی طفره بروند؛ پس به‌فکر پس‌انداز باشید.

دکمه پاور و گوگل اسیستنت

اندروید جدید یعنی تغییر کارکرد دکمه‌های گوشی، و با اندروید ۱۲ هم چنین وضعیتی را شاهد هستیم. مهم‌ترین تغییر در این بخش این است که با فشردن دکمه پاور، دستیار گوگل احضار خواهد شد. به گفته مدیران ارشد گوگل، دستیار هوشمند این شرکت همیشه حاضر است تا بر اساس محتوای صفحه، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما بگذارد و دیگر سوایپ قطری از لبه گوشی برای فراخوانی‌اش کافی نبوده؛ پس حالا در تمام گوشی‌های هوشمند با فشردن دکمه پاور به دستیار هوشمند می‌رسید.

امنیت بیشتر برای استفاده از دوربین، میکروفون و موقعیت مکانی

امنیت در دنیای موبایل حرف اول را می‌زند؛ حداقل در رویدادهای این‌چنینی. در اندروید ۱۲ فعالیت دوربین یا میکروفون با نقطه سبز رنگ در نوار اعلان به شما اطلاع داده می‌شود. حتی می‌توانید از طریق منوی تنظیمات سریع، دوربین و میکروفون را به‌شکل سراسری غیرفعال کنید. هر برنامه‌ای برای دسترسی به این سه منبع سیستم به اجازه صریح شما نیاز دارد. حتی اگر شما اجازه دسترسی را ندهید، سیستم‌عامل می‌تواند اپلیکیشن را فریب دهد. در واقع برنامه فکر می‌کند به دوربین یا میکروفون شما دسترسی دارد اما فقط یک فید خالی و بدون محتوا در اختیارش قرار می‌گیرد. در مورد موقعیت مکانی هم امکان دسترسی در دو سطح فعال می‌شود: موقعیت مکانی دقیق و موقعیت مکانی تقریبی.

هسته محاسباتی خصوصی اندروید

اندروید ۱۲ از قابلیت امنیتی جدیدی به‌نام APCC یا «هسته محاسباتی خصوصی اندروید» بهره می‌برد که البته برخلاف محصولات اپل و سامسونگ، چیپ اختصاصی ندارد. این قابلیت با فناوری سندباکس و بر اساس هوش مصنوعی کار می‌کند و اطلاعات محرمانه و پردازش روی آنها را در محیطی جدا از سیستم‌عامل و به‌دور از دسترس اپ‌های دیگر انجام می‌دهد. این بخش از سیستم‌عامل هیچ‌گونه دسترسی به اینترنت و فضای ابری هم ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • alimardaniiii
    alimardaniiii | ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    چیزی که از اسکرین شات ها و ودیو معرفی اندروید 11 بیش از همه چیز نظرمو جلب کرد این بود که
    در تمامی اسکرین شات ها بر خلاف اندروید های قبلی ; دیگر خبری از
    حفره سلفی نبود ; بنابراین چیزی تا حذف دوربین سلفی و استفاده از دوربین زیر نمایشگر فاصله نداریم ...😍

    • alimardaniiii
      alimardaniiii | ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

      تصویر 1 :

  • FARDIN
    FARDIN | ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    خوشمان آمد

مطالب پیشنهادی