ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن کرونا
تکنولوژی

سخنگوی سازمان غذا و دارو: تمامی واکسن‌های داخل کشور کد اختصاصی دارند

سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرده که تا کنون هیچ موردی از نشت یا خروج واکسن کرونا از سیستم وزارت بهداشت به بازار آزاد گزارش نشده است و تمامی واکسن‌ها کد اختصاصی دارند. «کیانوش ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۴

سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرده که تا کنون هیچ موردی از نشت یا خروج واکسن کرونا از سیستم وزارت بهداشت به بازار آزاد گزارش نشده است و تمامی واکسن‌ها کد اختصاصی دارند.

«کیانوش جهانپور» ساعاتی پیش با شرکت در یک نشست خبری اعلام کرد نشت واکسن از شبکه بهداشت و مراکز واکسیناسیون به بازار آزاد با توجه به جمع آوری پوکه‌ها و مشخص بودن اینکه هر کد ملی دریافت کننده کدام واحد واکسن بوده امکان‌پذیر نیست.

به گفته جهانپور تمام واکسن‌ها دارای کد اختصاصی هستند که در سامانه تیتک سازمان غذا و دارو و سامانه سیب معاونت بهداشت ثبت می‌شوند و مشخص است که هر واکسن به چه شخصی و با چه کد ملی تزریق شده است.

جهانپور می‌گوید تا کنون هیچ گزارش مستندی مبنی بر خروج واکسن کرونا از شبکه رسمی به بازار آزاد نداشته‌ایم و چنین موردی در کشور نبوده است. مورد احتمالی هم اگر باشد به راحتی قابل رهگیری و موارد تخلف قابل شناسایی است.

واکسن کرونا

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: «داشبوردهای مدیریت توزیع واکسن کرونا در سطوح مختلف دانشگاهی، استانی و کشوری در اختیار وزارت بهداشت است و از ستاد وزارت بهداشت وضعیت توزیع واکسن تا دورترین مناطق کشور قابل مشاهده و رصد است و ناظران در اداره کل بازرسی و حراست وزارت بهداشت نیز بر آن نظارت دقیق دارند.»

جهانپور اعلام کرده شاید در اوایل واکسیناسیون کرونا مواردی بسیار محدود و انگشت شمار تخلفاتی وجود داشت و در مواردی در چند شهر از جمله آبادان برای افرادی که مشمول واکسیناسیون نبودند، واکسن تزریق شده بود، اما او تأکید کرده  همه این موارد شناسایی شده و با افراد متخلف نیز برخورد شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین درباره واکسن‌های کرونا در بازار آزاد گفت که اصل بر جعلی و تقلبی بودن آنهاست: «ممکن است از برخی کشورهای اطراف واکسن‌هایی از مجاری غیر رسمی وارد شده باشد که سلامت، رعایت زنجیره سرد و حتی اصالت آنها زیر سوال است. ورود واکسن های تقلبی و قاچاق به بازار آزاد موضوع دیگری است و همان طور که از گذشته در مورد دارو هم بازار سیاه را داشته‌ایم.»

جهانپور در مصاحبه خود تأکید کرده که وزارت بهداشت انتشار عمومی اطلاعات افراد مشمول واکسن را منتشر نخواهد کرد:

«اگر نیاز باشد اطلاعات توزیع واکسن در اختیار نهادهای نظارتی قرار می گیرد اما انتشار عمومی اطلاعات افراد مشمول واکسن امکان‌پذیر نیست و در هیچ جای دنیا انجام نمی شود زیرا بر خلاف اصول اخلاقی پزشکی است و اطلاعات پزشکی و بیماری‌های افراد جزو اطلاعات شخصی و محرمانه است و قابل انتشار نیست.»

گفتنی است تا کنون بیش از  ۶۵۲ هزار و  ۹۰۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۷۱ هزار و ۲۱۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به بیش از  ۸۲۴ هزار و ۱۱۳ دوز رسیده و حدود دو میلیون دوز واکسن کرونا از تولید کنندگان مختلف شامل اسپوتنیک روسیه، سینوفارم چین، کوواکسین هند و آسترازنکای تولید کره جنوبی وارد کشور شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی