ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دبیر شورای عالی فضای مجازی: فیلترینگ کم کم درحال منتفی شدن است

«سید ابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اذعان داشت این شورا در مورد فیلترینگ هیچ ورودی نداشته و نظر اکثریت بر عدم فیلتر اینستاگرام است. فیروزآبادی که اکنون داوطلب شرکت در انتخابات ریاست ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۱

«سید ابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اذعان داشت این شورا در مورد فیلترینگ هیچ ورودی نداشته و نظر اکثریت بر عدم فیلتر اینستاگرام است. فیروزآبادی که اکنون داوطلب شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است، در اظهار نظری جدید گفت که فیلترینگ کم کم در حال منتفی شدن است و پلتفرم‌های بومی باید در کنار پلتفرم‌های خارجی رشد کنند.

چند سالی می‌شود که زمزمه‌هایی مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام به گوش می‌رسد و بسیاری از مقامات دولتی و حکومتی نسبت به لزوم بسته شدن و فیلترینگ این شبکه اظهاراتی داشته‌‌اند اما با این وجود، شبکه اجتماعی پرطرفدار در ایران از تیغ تیز فیلتر گریخته است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در مصاحبه‌ای با «خبر فوری» به بحث فیلتر اینستاگرام اشاره کرد و گفت:

«تا آن جایی که من در جریان هستم، چیزی قرار نیست فیلتر شود. هیچ تقاضایی مبنی بر فیلترینگ به شورا نیامده است. علاوه بر این، نظر غالب بر فیلتر نشدن اینستاگرام است.»

او در اظهار نظری متفاوت، اعلام کرد که فیلترینگ کم کم در حال منتفی شدن است و به جای آن بایستی در کنار پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی، به رشد نمونه‌های داخلی کمک کرد.

از سوی دیگر فیروزآبادی با خطرناک خواندن انحصار در فضای مجازی، دولت را به کم کاری و عدم توجه کافی به پیام‌رسان‌های داخلی متهم کرد. این در حالی است که پیام‌رسان‌های داخلی طی سال‌های گذشته وام‌های میلیاردی مختلفی در قالب تسهیلات از وزارت ارتباطات دریافت کرده بودند.

بخش دیگر صحبت‌های دبیر شورای عالی فضای مجازی به فیلترشکن اختصاص داشت. او با بیان این که در قانون صراحتی مبنی بر غیر مجاز بودن فروش فیلترشکن وجود ندارد، به بحث مافیای فروش فیلترشکن اشاره کرد و گفت: «اگر چه شاید وزیر ارتباطات، اطلاعاتی از مافیای VPN و فیلترشکن داشته باشد اما من معتقدم در این حوزه مافیایی وجود ندارد.»

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی و دبیر شورای عالی فضای مجازی، شنبه این هفته و در آخرین روز ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، در ستاد انتخابات کشور حضور یافت و داوطلب این دوره از انتخابات شد. او سپس با حضور در جمع خبرنگاران گفت:

«هیچ وقت از فیلترینگ دفاع نکرده‌ام و معتقدم باید در فضای مجازی همانند فضای فیزیکی حدود و قلمرو ایران و انقلاب اسلامی مشخص باشد. اگرچه اعتقادی ندارم در کشور پلتفرم‌هایی داشته باشیم که نسبت به ما تعهدی نداشته و عکس‌ها را به دل‌خواه خود حذف می‌کنند اما تا اینستاگرام داخلی نداشته باشیم معتقد به فیلتر اینستاگرام نیستم.»

فیروزآبادی چند ماه پیش و در اسفند سال ۹۹، در ششمین همایش ملی فضای مجازی پاک با اعلام اینکه ایران در بین ده کشور دارای فیلترشده‌ترین اینترنت است، گفت که حاکمیت نخواسته فضای مجازی را به حال خود رها کند. او گفت که با وجود این نظارت دسترسی به محتوای نامناسب همچنان ممکن است و نمی‌توان به صورت ۱۰۰ درصدی این فضا را کنترل کرد اما نباید آن را هم رها کرد. او همچنین اعلام کرده بود که طرح مدیریت VPN قانونی با همکاری سایر دستگاه‌ها پیش می‌رود و ابراز امیدواری کرد که به زودی این طرح به نتیجه برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • Ali Ashrafi
    Ali Ashrafi | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

    پابجیییییی

  • سونیا پارسی
    سونیا پارسی | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

    اگه مخالف فیلتر بودید پس تلگرامو که طبق منابع خبرگزاری ایسنا در سال ۹۷ بالای ۵۰ میلیون کاربر داشت رو از فیلترینگ خارج کنید

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

    مشکل من فیلترینگ نیست هرچی دوس دارن برن فیلتر کن
    فقط این مشکل سایت های دولتی و بانکی حل کنن تا با فیلتر شکن هم کار کنن
    شما شر نرسونید کسی از امثال شما خیر نخواسته

  • pars
    pars | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

    چرا مسیریاب ویز (Waze) رو از فیلترینگ در نمیارند؟(اگر فیلتره، چون شنیدم تحریم کرده) آخه بهترین مسیریاب مخصوصا تو ترافیک تهرانه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی