ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نسل چهارم تراشه هوش مصنوعی سفارشی گوگل معرفی شد

در جریان رویداد Google I/O، این کمپانی در کنار معرفی جدیدترین دستاوردهای نرم افزاری‌اش، از سخت افزار جدیدی هم رونمایی کرد که نسل جدید واحد پردازش تنسور (TPU) است. نسل چهارم تراشه هوش مصنوعی سفارشی ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۵

در جریان رویداد Google I/O، این کمپانی در کنار معرفی جدیدترین دستاوردهای نرم افزاری‌اش، از سخت افزار جدیدی هم رونمایی کرد که نسل جدید واحد پردازش تنسور (TPU) است. نسل چهارم تراشه هوش مصنوعی سفارشی گوگل در مقایسه با گذشته تا دو برابر سریع‌تر است.

به گفته مدیرعامل گوگل، سوندار پیچای می‌توان در پادها از ۴,۰۹۶ تراشه نسل چهارم تراشه هوش مصنوعی این کمپانی استفاده کرد. قدرت محاسباتی هر پاد به بیش از ۱ اگزافلاپ می‌رسد.

گوگل از این تراشه‌های سفارشی برای بسیاری از سرویس‌های یادگیری ماشینی خودش استفاده می‌کند، با این حال جدیدترین نسل TPU به عنوان بخشی از پلتفرم گوگل کلود در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد.

به گفته پیچای، نسل چهارم TPU سریع‌ترین سیستم موجود در گوگل محسوب می‌شود:

«این سریع‌ترین سیستمی است که تا به امروز در گوگل مستقر کرده‌ایم و یک دستاورد تاریخی برای ما به حساب می‌آید. در گذشته برای اینکه بتوانید به قدرت ۱ اگزافلاپ دست پیدا کنید، باید سوپرکامپیوترهای اختصای می‌ساختید، اما ما امروزه تعداد زیادی از آن‌ها داریم و در آینده شمار بالایی از پادهای نسل چهارم TPU در دیتاسنتر خود خواهیم شد که اکثر آن‌ها تا ۹۰ درصد کربن تولید نمی‌کنند. پادهای این تراشه‌های جدید در ادامه سال جاری میلادی در اختیار مشتریان پلتفرم کلود ما قرار می‌گیرد.»

TPUها از اولین تراشه‌های سفارشی گوگل هستند. در حالی که شرکت‌های دیگر مانند مایکروسافت تصمیم گرفتند به سراغ FPGAها برای سرویس‌های یادگیری ماشینی بروند، گوگل شروع به تولید تراشه اختصاصی‌اش کرد. اگرچه توسعه این چیپ‌ها کمی طول کشید و در زمان معرفی چندان بروز نبود، اما عملکرد قابل توجهی از خودش نشان می‌دهد و جدیدترین نسل آن چنین عملکردی را بهبود می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی