ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی هواوی فری بادز ۴ آی
نقد و بررسی‌

بررسی هواوی فری بادز ۴ آی ؛ ایرباد کاملا بیسیم ارزشمند با حذف نویز

اگر به دنبال خرید یک هدفون کاملا بیسیم باشید گزینه‌های متنوعی پیش رو دارید و می‌توانید از کمتر از یک میلیون تومان تا چندین میلیون تومان هزینه کنید. بیشتر مدل‌های گران قیمت از قابلیت حذف ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

اگر به دنبال خرید یک هدفون کاملا بیسیم باشید گزینه‌های متنوعی پیش رو دارید و می‌توانید از کمتر از یک میلیون تومان تا چندین میلیون تومان هزینه کنید. بیشتر مدل‌های گران قیمت از قابلیت حذف نویز فعال و پخش صدای محیط بهره می‌برند اما در بین مدل‌های میان‌رده زیر ۲ میلیون تومان به ندرت می‌‌توانید مدلی پیدا کنید که هم با این قابلیت همراه شده باشد و هم ارزش خرید بالایی داشته باشد. هواوی فری بادز ۴ آی که در این مطلب بررسی می‌کنم یک مدل کاملا بیسیم است که در همین دسته جای می‌گیرد و نسبت به قیمت،‌ کیفیت خوبی دارد و البته کمبودهایی هم دارد.

مشخصات هواوی فری بادز 4i

هدفون هواوی فری بادز ۴ آی از کدک‌های SBC و AAC پشتیبانی می‌کند و امکان اتصال به تمامی دستگاه‌های مبتنی بر iOS یا اندروید و دیگر دستگاه‌های بلوتوث را دارد. در صورتی که با مفهوم کدک‌های بلوتوث و اهمیت آنها آشنا نیستید پیشنهاد می‌کنم مطلب ویژه دیجیاتو را مطالعه کنید. به طور خلاصه کدک SBC یک استاندارد اجباری برای تمام دستگاه‌های صوتی بلوتوثی است که کیفیت را به شدت فدای نرخ داده پایین می‌کند اما از طرف دیگر با هر دستگاهی سازگار است. AAC استاندارد مورد علاقه اپل است و در گوشی‌های اندرویدی کاربرد کمتری دارد و معمولا اندرویدی‌های جدیدتر یا پرچمدار امکان ارتباط با استفاده از این کدک را دارند. در هدفون کاملا بیسیم فری بادز ۴ آی خبری از پشتیبانی از کدک‌های با کیفیت‌تر از جمله aptX کوالکام نیست. در ادامه مشخصات این ایرباد کاملا بیسیم را مرور می‌کنیم:

  • پشتیبانی از بلوتوث ۵.۲
  • مجهز به درگاه USB-C برای شارژ
  • امکان استفاده از هر گوشی به تنهایی
  • درایور بلندگوی ۱۰ میلی‌متری
  • ظرفیت باتری هر گوشی ۵۵ میلی‌آمپر ساعت / ظرفیت باتری کیس ۲۱۵ میلی‌آمپر ساعت
  • شارژدهی گوشی‌ها برای موسیقی تا ۱۰ ساعت با حذف نویز خاموش و تا ۷.۵ ساعت با حذف نویز روشن / برای مکالمه تا ۶.۵ ساعت با حذف نویز خاموش و تا ۵.۵ ساعت با حذف نویز روشن / ایربادها به کمک کیس شارژ مجموعا تا ۲۲ ساعت شارژدهی
  • پشتیبانی از کدک‌های AAC و SBC
  • حذف نویز فعال به کمک ۲ میکروفن روی هر گوشی / قابلیت پخش صدای محیط
  • وزن کیس ۳۶.۵ گرم و وزن هر گوشی ۵.۵ گرم
  • گواهینامه IPX4 برای مقاومت در برابر آب و عرق
  • ابعاد هر گوشی ۳۷.۵ در ۲۳.۹ در ۲۱ میلی‌متر و ابعاد کیس ۴۸.۰ در ۶۱.۸ در ۲۷.۵ میلی‌متر
  • رنگ‌های سفید، مشکی و قرمز
  • نسخه فرم‌ور زمان تست: ۱.۹.۰.۱۵۲
  • قیمت: حدود ۱.۶ میلیون تومان

هواوی فری بادز ۴ ‌آی تا حدودی در برابر نفوذ آب، عرق و گرد و غبار مقاوم است اما نه در حدی که با آن به شنا بروید. با این حال در برابر نم نم باران مقاومت می‌کند. مدلی که بررسی می‌کنم سفید براق است و ارزان‌ترین ایربادی است که تا کنون در بین مدل‌‌های مجهز به حذف نویز فعال با آن کار کرده‌ام. برخی از مشخصات این هدفون تنها محدود به گوشی‌‌های هواوی است؛ از جمله قابلیت اتصال با تاخیر بسیار پایین که نیاز به گوشی‌های این کمپانی با پوسته EMUI 11 یا بالاتر دارد و نیز اعلان اتصال ساده به گوشی با پاپ‌آپ (مشابه ایرپاد اپل روی آیفون) که تنها با EMUI 10‌ یا بالاتر کار می‌کند.

بررسی هواوی فری بادز ۴ آی

فری بادز 4i پیشرفته‌ترین ایرباد کاملا بیسیم هواوی نیست و فری بادز پرو با سیستم حذف نویز پیشرفته‌تر،‌ درایورهای بزرگتر، پشتیبانی از شارژ وایرلس، ژست‌های لمسی پیشرفته‌تر و احتمالا کیفیت صدای بالاتر، در حال حاضر پیشرفته‌ترین ایرباد کاملا بیسیم هواوی به حساب می‌آید. هواوی همچنین در سبد محصولات خود فری‌بادز ۳ را دارد که فاقد سیلیکون‌های توگوشی است و فری بادز ۴ هم ساعاتی پیش از انتشار این بررسی معرفی شده است.

در جعبه هواوی فری بادز ۴ آی همچنین ۳ لاستیک تو گوشی سیلیکونی، کابل USB-C و دفترچه راهنما به چشم می‌خورد.

طراحی

بررسی هواوی فری بادز ۴ آی

کیس شارژ تخم‌مرغی هواوی فری بادز ۴ آی ظاهری مینیمال و شیک دارد و آن قدر کوچک و سبک است که به راحتی در هر جیبی جا می‌شود. بخش پشتی کیس مسطح طراحی شده و سایر بخش‌ها گرد هستند. در زیر کیس، پورت شارژ USB-C تعبیه شده و در سمت راست کیس کلید ویژه جفت کردن هدفون‌ها به چشم می‌خورد. در بخش رویی هم لوگوی نقره‌ای رنگ هواوی خودنمایی می‌کند و در پایین آن یک LED قرار گرفته است. هنگامی که درب کیس را باز می‌کنید، LED، میزان شارژ کیس را در سه سطح با رنگ‌های سبز، نارنجی و قرمز نشان می‌دهد. همچنین هنگامی که از طریق کلید روی کیس، حالت جفت شدن را فعال می‌کنید، LED به رنگ سفید چشمک می‌زند.

وقتی که درب کیس را باز می‌کنید با دو گوشی روبرو‌ می‌شوید که تا حدودی شبیه به ایرپادز پرو اپل هستند. گوشی‌ها به شکل آهنربایی در جای خود محکم شده‌اند و به همین دلیل حتی با برعکس کردن کیس هم از جای خود نمی‌افتند. اما نحوه قرارگیری گوشی‌ها و نیز جنس براق آنها موجب شده معمولا بیرون آوردن آنها از کیس چندان ساده نباشد.

در مقایسه با نسل قبل یعنی فری بادز ۳ آی،‌ مدل جدید تغییرات اندکی برای بهبود قرارگیری در گوش را تجربه کرده و هم ایرباد‌ها و هم کیس شارژ کوچکتر شده‌اند؛‌ با این حال ظرفیت باتری گوشی‌ها در مقایسه با نسل قبلی ۴۸ درصد افزایش یافته‌اند. هدفون‌ها طراحی تو گوشی دارند و با لاستیک‌های سیلیکونی در سه سایز داخل گوش محکم می‌شوند. بر اساس تجربه استفاده من، سایز بزرگ در گوش من محکم‌تر قرار می‌گیرد اما با سایز متوسط کیفیت صدای بهتری را تجربه می‌کنم. به همین دلیل از آنجایی که با سایز متوسط هم هدفون از گوش من نمی‌افتد، آن را به سایز بزرگ‌تر ترجیح می‌دهم.

بررسی هواوی فری بادز ۴ آی

روی پایه ایربادها دو میکروفن قرار گرفته که علاوه بر مکالمه، وظیفه سنجش میزان نویز محیط هم بر عهده آنهاست. در پایین پایه و نیز زیر بخش بالایی گوشی هم کانکتور فلزی ویژه شارژ‌ تعبیه شده است. پنل لمسی هم در بالاترین بخش پایه قرار دارد و هنگامی که هدفون در گوش‌تان است به راحتی آن را پیدا می‌کنید. با لمس این بخش می‌توانید برخی قابلیت‌های ساده فری بادز ۴ آی را کنترل کنید. در این باره کمی بعدتر توضیح می‌دهم.

گوشی‌ها در کل بسیار راحت روی گوش قرار می‌گیرند و در بخش داخلی گوش من فیت می‌شوند. همچنین چندان از لاله گوش بیرون نمی‌زنند. وزن آنها هم پایین است و احساس سنگینی یا فشار آوردن به گوش را القا نمی‌کنند. در مجموع از نظر طراحی قرارگیری در گوش هیچ ایرادی نمی‌توانم به فری بادز ۴ آی بگیرم.

تجربه کاربری

بررسی هواوی فری بادز ۴ آی

برای اولین اتصال هواوی فری بادز ۴ آی کافی‌ست درب کیس را باز کنید و سپس از تنظیمات بلوتوث دستگاه خود یا از طریق اپلیکیشن Huawei AI Life به هدفون متصل شوید. البته اگر موبایل هواوی داشته باشید تنها با باز کردن درب کیس، یک پاپ‌آپ مشابه اتصال ایرپاد به آیفون نشان داده می‌شود و می‌توانید به سادگی به هدفون متصل شوید. اگر هم قصد اتصال به دستگاهی دیگر را داشته باشید باید کلید روی کیس شارژ را به مدت ۲ ثانیه لمس کنید تا به حالت جفت شدن مجدد برود یا با نگه داشتن کلید به مدت ۱۰ ثانیه، ایرباد را ریست کنید. برای استفاده از هدفون الزمی به نصب اپ Huawei AI Life روی دستگاه‌های مبتنی بر اندروید یا iOS ندارید اما این اپلیکیشن امکانات متعددی را در اختیارتان می‌گذارد. من این اپلیکیشن را روی گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ نصب کردم.

هواوی برای نصب اپلیکیشن در دستگاه‌های اندرویدی چندین راه را پیش روی‌تان می‌گذارد. می‌توانید با مراجعه به پلی استور گوگل اپلیکیشن را نصب کنید که البته هواوی این روش را برای موبایل‌های به غیر از برند خودش پیشنهاد نمی‌کند و می‌گوید که این موبایل‌ها ممکن است در اتصال به ایربادهای این کمپانی از طریق اپلیکیشن با مشکل مواجه شوند. در تجربه‌ای که من داشتم، اپ دانلود شده از فروشگاه گوگل قادر به شناسایی فری بادز 4i نبود. راه دیگر دانلود از طریق فروشگاه اپ گالری هواوی است که باز هم اگر گوشی برندی به غیر از هواوی داشته باشید با مشکلاتی از جمله نصب جداگانه اپ گالری و سپس سرویس HMS Core و نیاز به ابزارهای تغییر آی‌پی برای ورود به حساب کاربری هواوی مواجه می‌شوید. اما روش راحت‌تر، اسکن کردن بار کد داخل دفترچه راهنما یا رفتن به این لینک و دانلود کردن اپ برای گوشی اندروید است. هواوی همچنین این اپلیکیشن را در اپ استور اپل هم قرار داده که البته من این نسخه را آزمایش نکردم.

بررسی هواوی فری بادز ۴ آی

رابط کاربری اپلیکیشن AI Life هواوی بسیار شبیه به اپ Galaxy Wearable سامسونگ است. در صفحه اول اپلیکیشن لیست گجت‌های متصل به اپ را مشاهده می‌کنید. در این صفحه اگر فری بادز ۴ آی به موبایل متصل باشد،‌ میزان باتری هر ایرباد و نیز کیس به طور جداگانه نشان داده می‌شود؛ البته در صورتی که ایربادها داخل کیس نباشند، آخرین میزان شارژ نشان داده می‌شود. علاوه بر این گاه اطلاعات نمایش داده شده در این بخش صحیح نیست و مربوط به دقایقی پیش یا حتی ساعت‌ها پیش است.

با لمس فری بادز ۴ آی در اپلیکیشن به صفحه مربوط به جزئیات و تنظیمات آن وارد می‌شوید. در بالای این صفحه وضعیت اتصال و مجددا میزان شارژ قابل مشاهده است. پایین‌تر امکان فعال کردن قابلیت حذف نویز فعال یا پخش صدای محیط را دارید. از بخش Shortcuts می‌توانید کارکرد پنل لمسی برای دو بار لمس کردن و نیز لمس کردن ۲ ثانیه‌ای را به تفکیک هر کدام از ایربادها تغییر دهید. به عنوان مثال می‌توانید متوقف کردن و ادامه پخش موسیقی، رفتن به آهنگ قبلی و بعدی و نیز فعال کردن دستیار صوتی هوشمند را به لمس کردن هر کدام از ایربادها اختصاص دهید. لمس ۲ ثانیه‌ای اما تنها به فعال یا غیر فعال کردن قابلیت‌های حذف نویز فعال و پخش صدای محیط محدود است. متاسفانه پنل لمسی امکان تغییر ولوم را نمی‌دهد؛ در حالی که در مدل گران‌قیمت‌تر فری‌بادز پرو می‌توانید با سوایپ کردن ولوم را کاهش یا افزایش دهید.

در صفحه Settings ویژگی تشخیص هوشمند در گوش گذاشتن ایربادها قرار دارد که با فعال کردن آن، در زمانی که هدفون را داخل گوش می‌گذارید به طور خودکار پخش موسیقی یا ویدیو ادامه پیدا می‌کند و با در آوردن آنها متوقف می‌شود. در بخش Help هیچ چیزی وجود ندارد و در نهایت در قسمت Update امکان به روز رسانی فرم‌ور در نظر گرفته شده است. با لمس کردن منوی ۴ نقطه‌ای بالا و سمت راست صفحه هم امکان مشاهده اطلاعات دستگاه از جمله مدل و شماره سریال و نیز حذف ایرباد از اپ وجود دارد. اپلیکیشن در کل طراحی ساده و قابل درکی دارد اما خالی از مشکل هم نیست. به عنوان مثال گاه در صفحه اول امکان اتصال خودکار به ایربادها را ندارد و مجبور می‌شوید به منوی بلوتوث گوشی بروید. علاوه بر این امکاناتی از قبیل تنظیم اکولایزر یا هر گونه تنظیم مربوط به صدای فری بادز ۴ آی در اپلیکیشن در نظر گرفته نشده است.

هواوی فری بادز ۴ آی از نظر کیفیت اتصال عملکرد عالی و بی نقصی دارد و در مدت استفاده از آن، تکه تکه شدن صدا، قطع و وصل شدن یا تاخیر صدا بین دو گوشی را تجربه نکردم. ایربادها همچنین در حین ورزش هم از گوش من نمی‌افتد و حتی در استفاده طولانی مدت هم بسیار راحت و بدون هیچگونه درد در گوش می‌نشینند. تاخیر صدا بین منبع و ایربادها در مقایسه با بسیاری از ایربادهای این رده قیمتی پایین است اما تجربه فیلم دیدن با گوشی را تا حدود کمی تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. تاخیر در بازی کال آو دوتی موبایل اما برای کاربران حرفه‌ای بیشتر از آن است که بازی بی عیب و نقصی را رقم بزند. البته من قابلیت تاخیر پایین که تنها به گوشی‌‌های هواوی محدود است را آزمایش نکردم.

کیفیت صدا

بررسی هواوی فری بادز ۴ آی

هواوی فری بادز 4i به درایور تکی ۱۰ میلی‌متری مجهز شده است. برای این که کیفیت صدا را بسنجم، با هر دو کدک صوتی SBC و AAC به موبایل متصل شدم و هم فیلم تماشا کردم و به آهنگ‌های مختلف گوش دادم. در ادامه از تجربه شنیداری با این هدفون در برخی از آهنگ‌ها می‌گویم.

آهنگ Brass Monkey از Beastie Boys به دلیل بیس فوق‌العاده‌ای که دارد لرزه بر اندامتان می‌اندازد. این آهنگ یکی از بهترین‌ها برای تنظیم ساب ووفرهای سیستم‌های صوتی است. هواوی فری بادز ۴ آی در این آهنگ بیس قابل قبولی دارد که البته چندان بلند نیست. اما صدا در کل بم به گوش می‌رسد و در ولوم‌های بالا،‌ صدای زیر گوش خراش و آزار دهنده پخش می‌شود.

همه با آهنگ Axel F از Harold Faltermeyer آشنا هستیم . این آهنگ بارها ریمیکس شده اما نسخه مد نظر من آهنگ اصلی فیلم «پلیس بورلی هیلز» سال ۱۹۸۴ است. در این آهنگ صداهای با فرکانس‌های مختلف از جمله بیس قدرتمند را می‌شنوید و در بخش‌هایی هم تنها سکوت را تجربه می‌کنید. همچنین در پس زمینه یک صدای کلیک خاص با فرکانس بالا شنیده می‌شود که ممکن است برخی از هدفون‌‌ها یا اسپیکرها قدر به پخش دقیق و قوی آن نباشند. در این آهنگ میزان بیس قابل قبول است اما تریبل دقت چندان بالایی ندارد. از آنجایی که در این آهنگ هم صدا در کل بم شنیده می‌شود، لذت متوسطی دارد و صدای کلیک‌ها با حجم پایین به گوش می‌رسند.

قطعه Bohemian Rhapsody از Queen از پیچیده‌ترین آهنگ‌های راک تاریخ است و بسیاری از متخصصان حوزه صدا معتقدند که اگر می‌خواهید فقط یک آهنگ را روی هدفون یا اسپیکر تست کنید، بوهمین رپسودی همان است. هواوی فری بادز ۴ آی صدای تریبل را در کل کم دقت و ضعیف پخش می‌کند و در این آهنگ هم صدا در کل بم است. به همین دلیل لذتی را که انتظار داشتم نبردم.

در آهنگ Caribbean Blue از Enya چندین صدای ضبط شده خواننده به صورت لایه‌لایه روی هم قرار گرفته و ترکیب آرامش بخش و رویایی خلق شده است. هدفون هواوی این آهنگ را به دور از صدای واقعی،‌ با تریبل کم دقت و باز هم بیش از حد بم پخش می‌کند و آن صدای وسیع و فراگیری که انتظار داشتم را نشنیدم. به همین دلیل به تحت تاثیر صدای رویایی این قطعه قرار نگرفتم.

نسخه لایو Hotel California از The Eagles را حتما می‌شناسید. بسیاری از مهندسان حوزه صدا برای آزمایش فرکانس‌های پایین و بالا در تجهیزات صوتی به این آهنگ اعتماد می‌کنند. در این آهنگ بیس بسیار خوبی را تجربه کردم اما چون حس صدا چندان فراگیر نبود، به سمت بم تمایل داشت و فرکانس‌های بالا هم کم دقت پخش می‌شد، لذت مورد انتظار را نبردم.

اگر بخواهید صداهایی با فرکانس‌های متنوع و نیز صدای سکوت هدفون را بشنوید نسخه اصلی سمفونی William Tell Overture از Gioachino Rossini که در حدود ۱۲ دقیقه است یکی از بهترین‌هاست. در این آهنگ لذت متوسطی را تجربه کردم اما دقت کم صدای تریبل من را ناامید کرد.

آهنگ «غلط کردم غلط» از محسن چاوشی بیس زیبا و قدرتمندی دارد و حتی در بعضی از اسپیکرها یا هدفون‌های ارزان قیمت، در ولوم‌های بالا با اعوجاج پخش می‌شود. هواوی فری بادز 4i صدای بیس این آهنگ را نسبتا خوب پخش می‌کند اما حجم صدای بیس پایین‌تر از انتظار است.

در آهنگ «پرنده» از آلبوم برکت محمد اصفهانی صدای زیر لذت بخش در شروع بخش اصلی قطعه در هدفون هواوی بیش از حد بم به نظر می‌رسد و آن صدای گوش خراش زیبا را پخش نمی‌کند.

بررسی هواوی فری بادز ۴ آی

در کل در مورد کیفیت صدا باید گفت که بیشتر کاربران را راضی می‌کند؛ به ویژه اگر رده قیمتی و مشخصات پیشرفته‌ای نظیر حذف نویز و نیز شارژدهی باتری عالی را در نظر بگیریم. صدا در کل متعادل و با حداکثر ولوم بالا اما با تفکیک متوسط است. هدفون توانایی پخش تند و تیز صداهای بسیار زیر را ندارد اما حجم و کیفیت صدای بیس در بیشتر شرایط قابل قبول است؛ اگر چه گاه کمی ضعیف‌تر از انتظار شنیده می‌شود. حس فراگیر بودن صدا چندان چنگی به دل نمی‌زند و معمولا ضعیف است؛ ولی اگر موبایل‌تان از Dolby Atmos برای هدفون بلوتوث پشتیبانی کند،‌ با فعال کردن این ویژگی و انتخاب حالت Music، حجم صدا و نیز حس فراگیر بودن آن به میزان بسیار محسوسی بهبود می‌یابد و برخی از نقطه ضعف‌های هدفون در زمینه صدا را رفع می‌کند. در مجموع هواوی فری بادز ۴ آی بیشتر برای گوش دادن به آهنگ‌‌های پاپ طراحی شده و اگر به دنبال بیس بالا یا تریبل تند و تیز باشید راضی‌تان نمی‌کند.

هواوی فری بادز 4i در بیشتر شرایط حتی در ولوم‌های بالا هم با اعوجاج شدید روبرو نمی‌شود و تنها در برخی آهنگ‌ها در فرکانس‌های میانه و در ولوم‌های بالا کمی با این مشکل مواجه می‌شود. اما یکی از مشکلات هدفون پخش همیشگی صدای هوا به میزان محسوس است. این صدا حین پخش موسیقی شنیده نمی‌شود ولی اگر عادت به شنیدن پادکست دارید احتمالا متوجه آن می‌شوید و شاید هم برخی از کاربران هرگز این صدا را نشنوند. بهترین تفکیک صدای هدفون در ولوم‌های تا ۷۰ درصد به گوش می‌رسد و گوش دادن طولانی مدت به پادکست یا موسیقی یا حتی مکالمه هم گوشتان را آزار نمی‌دهد. در مجموع اگر چندان سخت‌گیر نباشید، فری‌بادز ۴ آی از نظر کیفیت صدا راضی‌تان می‌کند؛ به خصوص اگر از این هدفون برای گوش دادن به پادکست و مکالمه استفاده کنید. هدفون هواوی حتی از بسیاری از رقبای خود در این رده قیمت کیفیت صدای به مراتب بالاتری دارد.

از آنجایی که هواوی فری بادز ۴ آی در مقایسه با برخی از مدل‌‌ها با قابلیت حذف نویز فعال، قیمت چندان بالایی ندارد انتظار نمی‌رود کارایی بی نقصی هم داشته باشد. حذف نویز فعال هدفون گزینه‌ای برای تنظیم میزان قدرت حدف نویز را در اختیارتان نمی‌گذارد و تنها امکان خاموش و روشن کردن آن را دارید. کارایی حذف نویز اگرچه به پیشرفته‌ترین ایربادهای کاملا بیسیم با قیمتی چند برابر نمی‌رسد اما در رده قیمت خود عملکرد بسیار خوبی دارد. البته در صورتی که از این قابلیت هم استفاده نکنید لاستیک‌های سیلیکونی تو گوشی به میزان قابل توجهی جلوی ورود نویز و صداهای بیرونی به گوش را می‌گیرند.

بررسی هواوی فری بادز ۴ آی

زمانی که سیستم حذف نویز فعال را روشن می‌کنید صداها بسیار زیر اما با حجم کمتر به گوش می‌رسند. علاوه بر این با فعال کردن این قابلیت حسی مشابه گرفتگی گوش و تا حدودی مشابه شرایط حضور در هواپیما به من دست می‌دهد که برای من در طولانی مدت کمی آزار دهنده می‌شود. همچنین در این حالت هم مشابه حالت پخش موسیقی، به میزان کمی صدای هوا از گوشی‌ها پخش می‌شود.

هواوی فری بادز ۴ آی همچنین امکان پخش صدای محیط را دارد. برای این قابلیت هم تنظیم خاصی در نظر گرفته نشده و تنها امکان فعال یا غیر فعال کردن آن را دارید. خوشبختانه صدای محیط بدون هیچ گونه قطعی یا صدای کلیک پخش می‌شود. حجم صدای پخش شده از محیط چندان بالا نیست و حتی اگر به طور همزمان در حال گوش دادن به آهنگ با ولوم بالای ۵۰ درصد باشید، صدای محیط را به سختی می‌شنوید و در این صورت بهتر است یا ولوم را کاهش دهید یا پخش موسیقی را متوقف کنید. در مجموع کیفیت صدای این قابلیت بسیار خوب و طبیعی است و هنگامی که قصد دارید مثلا در رستوران،‌ سفارش غذا بدهید به خوبی کارتان را راه می‌اندازد. مهم‌ترین نکته مثبت این ویژگی تاخیر بسیار پایین در پخش صدا است که مشابه آن را حتی در ایربادهای گران قیمت‌تر هم به ندرت دیده‌ام.

حین مکالمه اگر چه به دلیل سیستم حذف نویز، صدا در طرف مقابل کمی بم شنیده می‌شود اما در کل کیفیت بسیار خوب است. حذف نویز حین مکالمه هم عملکرد مناسبی دارد و اگر باد شدید هم بوزد، طرف مقابل تنها کمی از صدای باد را می‌شوند.

باتری و شارژ

بررسی هواوی فری بادز ۴ آی

به گفته هواوی ایربادها با یک بار شارژ،‌ با اتصال از طریق کدک AAC و با ولوم ۵۰ درصد تا ۱۰ ساعت برای پخش موسیقی شارژ دهی دارند و در صورتی که حذف نویز روشن باشد این میزان به ۷.۵ ساعت کاهش می‌یابد. شارژدهی با کمک کیس هم مجموعا به ۲۲ ساعت می‌رسد.

من با یک بار شارژ کامل ایربادها، با ولوم ۵۰ تا ۶۰ درصد و بدون فعال بودن حذف نویز، به مدت ۹ ساعت شامل ۲۰ دقیقه مکالمه و ۸ ساعت و ۴۰ دقیقه پخش موسیقی از آنها استفاده کردم که رقم بسیار خوب و نزدیک به میزان مورد ادعای هواوی به حساب می‌آید. کیس از طریق پورت USB شارژ می‌شود و برای شارژ کامل آن به تنهایی و بدون ایربادها به یک ساعت و ۵ دقیقه زمان نیاز است.به گفته هواوی همچنین با ۱۰ دقیقه شارژ ایربادها می‌توانید برای مدت زمان ۴ ساعت از آنها استفاده کنید. ایربادها هم تنها در مدت زمان حدودا ۴۵ دقیقه از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شوند و کیس امکان یک بار شارژ کامل به علاوه حدود ۲۵ درصد اضافه‌تر ایربادها را دارد. در کل در مورد شارژدهی باید گفت که هواوی فری بادز ۴ آی عملکرد بسیار عالی دارد.

سخن پایانی

بررسی هواوی فری بادز ۴ آی

ایرباد هواوی ترکیبی از طراحی زیبا، قابلیت‌های کاربردی و قیمت مناسب را در کنار هم دارد. فری بادز ۴ آی شاید در هیچ کدام از این موارد بهترین نباشد اما وقتی که تمامی ویژگی‌هایش در کنار هم قرار بگیرند، ارزش بالای آن خودنمایی می‌کند. این هدفون در رده قیمت خود یکی از هیجان انگیز‌ترین و بهترین ایربادهای کاملا بیسیم است و از معدود مدل‌هایی در این رده قیمت به حساب می‌آید که در کنار کیفیت صدای قابل قبول،‌ به حذف نویز مجهز شده است. همچنین یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن شارژدهی باتری عالی است که حتی می‌تواند از پس سفرهای هوایی طولانی هم بر آید.

اگر به دنبال یک ایرباد با قیمت معقول هستید که با دردسرهای اتصال مواجه نشود و در عین حال کیفیت صدای قابل قبول، شارژدهی باتری عالی و قابلیت حذف نویز فعال داشته باشد و روی گوش هم راحت بنشیند، هواوی فری بادز ۴ آی یکی از بهترین انتخاب‌های فعلی بازار است. اگر ورزشکار هستید هم این ایرباد با مقاومت خوب در برابر نفوذ عرق و قرارگیری محکم و البته راحت در گوش می‌‌تواند در تمرینات همراه‌تان باشد. اگر بخواهم این مدل را با محصول ارزان‌تر و پر فروش شیائومی می ایرفون لایت (بررسی دیجیاتو) مقایسه کنم باید بگویم که فری بادز ۴ آی کیفیت صدای به مراتب بالاتری دارد و با وجود قیمت بالاتر، به دلیل مجهز شدن به حذف نویز فعال، ارزش خریدش بسیار بالاتر است.

هواوی فری بادز ۴ آی کیفیت صدای در حد قیمت خود دارد و اگر صدا اولویت اول شما است بهتر است به دنبال مدل‌هایی از جمله وان مور استایلیش (بررسی دیجیاتو) با صدای بالانس باشید. وان مور استایلیش قیمت تقریبا مشابهی دارد اما در عوض شارژدهی باتری پایین‌تر و تاخیر بیشتری دارد و فاقد حذف نویز فعال است. از رقبای مهم هواوی فری بادز 4i هدفون کاملا بیسیم انکر ساندکور لیبرتی ایر ۲ پرو است که با این که یک میان‌رده به حساب می‌آید و به حذف نویز فعال هم مجهز شده اما قیمت به مراتب بالاتری دارد. این هدفون انکر در زمان نگارش مطلب هنوز به ایران نیامده است. از دیگر رقبای ارزان قیمت که هم در برابر آب مقاوم هستند و هم از حذف نویز فعال بهره می‌برند پاناسونیک RZ-S500W و نیز Earfun Air Pro هستند که البته در ایران نایاب هستند.

در نهایت اگر به دنبال ورود به دنیای ایربادهای با قیمت حدود ۱.۵ میلیون تومان هستید، هواوی فری بادز ۴ آی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی‌تان باشد. حتی اگر پیش از این ایربادهای گران قیمت‌تر را تجربه کرده باشید، فری بادز ۴ آی باز هم راضی‌تان می‌کند اما به شرطی که کیفیت صدا را در اولویت قرار ندهید.

 

خرید هواوی فری بادز ۴ آی

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • alimardaniiii
    alimardaniiii | ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    بسیار ممنون .
    تاخیر مسئله بسیار مهمدی در ایرپاد ها هست . که در گیمینگ و مشاهده فیلم و سریال (هماهنگی صوت و تصویر) بسیار بسیار مهم است .
    به نظرم ایرپاد عالی آن ایرپادی است که قابلیت تاخیر aptX سازگار با همه گوشی ها و برند ها داشته باشد .

مطالب پیشنهادی