ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

قیمت خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۷ ارزان‌تر از مدل‌های بنزینی و دیزلی می‌شود

قیمت بالاتر خودروهای برقی در مقایسه با مدل‌های بنزینی یکی از موانع اصلی در برابر فراگیر شدن آنها به شمار می‌رود. اما نتایج پژوهش جدیدی که توسط BloombergNEF انجام شده، نشان می‌دهد تا سال 2027 ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

قیمت بالاتر خودروهای برقی در مقایسه با مدل‌های بنزینی یکی از موانع اصلی در برابر فراگیر شدن آنها به شمار می‌رود. اما نتایج پژوهش جدیدی که توسط BloombergNEF انجام شده، نشان می‌دهد تا سال 2027 قیمت خودروهای برقی ارزان‌تر از همتایان بنزینی خواهد بود.

این پژوهش می‌گوید شاسی‌بلندها و کراس‌اوورهای الکتریکی با شتاب بیشتری در حال ارزان‌تر شدن هستند و تا سال 2026 رقم پرداختی برای خرید آنها کمتر از مدل‌های بنزینی خواهد بود. خودروهای سواری و مدل‌های کوچکی چون هاچ‌بک‌های الکتریکی هم یک سال بعد این اتفاق را تجربه خواهند کرد.

تا سال 2030 هم میانگین قیمت یک خودروی برقی به پایین‌تر از میانگین قیمت یک خودروی بنزینی خواهد رسید. جالب اینکه این مساله بدون احتساب مشوق‌های دولتی پیش‌بینی شده است.

سرمایه‌گذاری خودروسازان مختلف برای ساخت خودروهای الکتریکی، عامل اصلی در کاهش قیمت آنهاست. اختصاص خطوط تولید به چنین مدل‌هایی و افزایش تیراژ ساخت، طبیعتا قیمت تمام شده را تعدیل خواهد کرد.

طبق پیش‌بینی‌های BloombergNEF، فارغ از نوع پیشرانه میانگین قیمت یک خودروی سایز متوسط تا سال 2026 برابر با 19 هزار یورو (معادل تقریبا 23 هزار دلار) خواهد بود. تا سال 2030 هم میانگین قیمت خودروهای برقی به 16,300 یورو (معادل 19,809 دلار) خواهد رسید، این در حالی است که میانگین قیمت مدل‌های بنزینی افزایش یافته و به 19,900 یورو (معادل 24,184 دلار) می‌رسد. بد نیست بدانید میانگین قیمت خودروهای برقی و درون سوز در حال حاضر به ترتیب برابر با 33,300 و 18,600 یورو است.

اما نکته جالب اینکه گاردین معتقد است پیش‌بینی‌های BloombergNEF محتاطانه هستند؛ این نشریه به پیش‌بینی‌های بانک سرمایه‌گذاری UBS استناد کرده و گفته تغییرات اصلی در قیمت خودروهای برقی و درون‌سوز در سال 2024 رخ خواهد داد.

در هر حال همه بر سر این موضوع توافق دارند که قیمت باتری در حال کاهش است و این مساله تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده یک خودروی برقی خواهد داشت. شاید بدانید باتری گران‎‌ترین قطعه به کار رفته در مدل‌های برقی است. نتایج تحقیقی که توسط موسسه اروپایی حمل و نقل و محیط زیست انجام شده، گویای آنست در دهه بعدی، قیمت باتری به 58 دلار به ازای هر کیلووات ساعت کاهش خواهد یافت. این رقم اکنون 100 دلار به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی