ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دیجی‌تک: آیا آیفون بعدی هم چیپ M1 خواهد داشت؟

معرفی چیپ M1 اپل شاید مهمترین اتفاقی باشد که در چند وقت اخیر برای دنیای کامپیوترها افتاده است. این چیپ به قدری بهینه و پرقدرت است که اپل اخیرا آن را در هر دستگاهی که ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

معرفی چیپ M1 اپل شاید مهمترین اتفاقی باشد که در چند وقت اخیر برای دنیای کامپیوترها افتاده است. این چیپ به قدری بهینه و پرقدرت است که اپل اخیرا آن را در هر دستگاهی که دم دستش بوده، تعبیه کرده و می‌دانیم آخرین دیوایس اپل که به چیپ M1 مجهز شد، آیپد پرو جدید است. اما سوال اینجاست که آیا اپل این چیپ را در آیفون بعدی خود هم استفاده می‌کند؟ یا سوال مهمتر: آیا آینده اپل با معماری آرم گره خورده؟

تماشای ویدیو از یوتوب دیجیاتو:

تماشای ویدیو از آپارات دیجیاتو:

تمرکز اپل روی معماری آرم علاوه بر این که دست این کمپانی را در طراحی و بهینه‌سازی سخت‌افزار و افزایش تعامل آن با نرم‌افزار باز می‌گذارد، این امکان را هم به این کمپانی کوپرتینو نیشن می‌دهد تا برنامه‌های این سه پلتفرم یعنی iOS ،iPadOS و macOS را با یکدیگر ادغام کرده و یک اکوسیستم واحد را پدید آورد.

در نتیجه اصلا بعید نیست که عکس پروژه مارژپان اپل که اجازه می‌داد برنامه‌های آیپد روی مک‌های اینتل اجرا شوند را دوباره ببینیم. یعنی برنامه‌های مک برای آیپد بهینه شده و این تبلت رسما به قدرتمندترین کامپیوتر قابل حمل اپل تبدیل شود. شرایطی که چند سال پیش مایکروسافت در سودای آن بود، اکنون از همیشه دردسترس‌تر است؛ منتهی برای اپل.

آیفون

تمامی این‌ها شاید این سوال را به وجود بیاورند: آیا اپل آیفون بعدی را هم به چیپ M1 مجهز می‌کند؟ این یک رویای نپخته است. چرا که قرار دادن همچین قدرتی در ابعاد کوچک آیفون، هم از نظر تامین انرژی و هم از نظر دفع حرارتی آن نیازمند مهندسی بی‌نقص است. البته که اپل از نظر مهندسی در سطحی بسیار بالا قرار دارد، اما آیا اپل می‌خواهد این کار را انجام دهد؟

آیپد یا مک‌بوک یا آیمک همه از نظر اپل، کامپیوتر هستند. اما اپل هیچ‌گاه از لفظ کامپیوتر برای آیفون استفاده نکرده است. به همین دلیل است که در خانواده دیوایس‌های اپل، آیفون در جایگاه یک گوشی هوشمند قدرتمند قرار دارد و نه یک کامپیوتر جیبی. در نتیجه بعید است که اپل چیپست‌های سری A خود را کنار گذاشته و به سراغ چیپ جدید خود برود.

آیفون

البته شاید اپل به صورت مستقیم از چیپ M1 استفاده نکند، اما تکنولوژی‌های به کار رفته در آن به نوعی راه خود را به چیپست‌های موبایل اپل باز خواهند کرد. برای مثال احتمالا در آینده‌ای نزدیک شاهد تعبیه رم یکپارچه در چیپست‌های سری A اپل خواهیم بود. یا به زودی مودم نسل پنجم یکپارچه را نیز در این چیپست‌ها خواهیم دید.

چیزی که عیان است، شروع نسل دوم اکوسیستم اپل به کل بر پایه معماری آرم است. حالا آیفون اگر به چیپ قدرتمندی مانند M1 مجهز شود که چه بهتر، اما اگر نشود هم آینده اپل با این استارت قدرتمند، درخشان‌تر از همیشه خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • M.Hexa.M
    M.Hexa.M | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    تحلیل خوب و جالبی بود ... خیلی هم به قول دوستان خوش فاز بود!!! ولی در رابطه با اپل، به نظر من بعید به نظر میرسه که چیپستهای M1 بتونن به آیفونها هم راه پیدا کنن. چون اینجوری مرز بین محصولات اپل خیلی کمرنگ میشه. با این که طرفدار اندروید و سامسونگ هم هستم، اگر این اتفاق رخ بده، سامسونگ به راحتی، جایگاهی که توی انعطاف و نوآوری داره رو از دست میده!!!!

  • MR.Beny
    MR.Beny | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    اپل مشکل ترمال تراتل ایفون رو حل کنه، نمیخواد m1 بیاره.

مطالب پیشنهادی