ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ماهی چهار پا با ۴۲۰ میلیون سال قدمت در سواحل ماداگاسکار مشاهده شد

ماهیگیران در سواحل ماداگاسکار هنگام تلاش برای صید کوسه، در تورهای خود ماهی‌ دیرینه‌ای را یافتند که گمان می‌رفت منقرض شده باشد. این ماهی چهار پا حدود ۴۲۰ میلیون سال قدمت دارد و نسبت به ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

ماهیگیران در سواحل ماداگاسکار هنگام تلاش برای صید کوسه، در تورهای خود ماهی‌ دیرینه‌ای را یافتند که گمان می‌رفت منقرض شده باشد. این ماهی چهار پا حدود ۴۲۰ میلیون سال قدمت دارد و نسبت به بسیاری از گونه‌های فعلی کره زمین، قدیمی‌تر است.

ماهی‌های گفته شده از راسته‌ی تهی‌خاران یا سیلکانت‌ها هستند که قدیمی‌ترین عضو خانواده‌ی ماهی‌های گوشتی باله محسوب می‌شوند. در چنین ماهی‌هایی باله‌ها ضخامت بیشتری پیدا کرده است و با باله‌های ظریف سایر ماهی‌ها تفاوت دارد. ساختار غیرمعمول باله‌های آن‌ها نسبت به سایر ماهی‌ها و داشتن دندان و مینا یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد گوشتی باله‌ها می‌توانند اجداد دوزیستان و خزندگان باشند. همچنین اندامی مانند ریه در بدن آن‌ها قرار دارد که به دلیل عدم کارایی در تبادل اکسیژن در زیر آب، از چربی پر شده است. محققان در گذشته تصور داشتند که تمامی گونه‌های سیلکانت‌ها منقرض شده‌اند اما در سال ۱۹۳۸ جمعیت‌های جدیدی در سواحل جنوبی آفریقا یافت شدند. وزن برخی از آن‌ها به ۹۰ کیلوگرم می‌رسد و می‌توانند تا ۴۸ سال عمر کنند.

استفاده‌ از تورهای ماهیگیری عمودی برای صید کوسه یکی از عوامل اصلی آسیب به جمعیت تهی‌خاران از اواسط دهه ۱۹۸۰ به بعد بوده است. در کشورهایی نظیر چین باله‌ها و روغن کوسه از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند و شکار کوسه‌ها در مقیاس زیاد با تجهیزات صنعتی موجب آسیب به سایر گونه‌های در حال خطر با هم‌پوشانی زیستگاهی شده است. کشتی‌های چینی در آب‌های اقیانوس هند و سواحل شرقی آفریقا فعالیت بسیار زیادی دارند و فعالیت بیش از حد آن‌ها می‌تواند جمعیت آبزیان غیر خوراکی در منطقه را به نابودی بکشاند. تورهای گفته شده می‌توانند تا عمق ۳۰۰ متری آب پایین بروند و بسیاری از گونه‌های در معرض خطر از جمله ماهی چهار پا در چنین عمقی به صورت طبیعی، زیست می‌کنند. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    تُهی‌خار Coelacanth
    چارپا کسیست که چارباله را عمدًا نامگذاری غلط نموده
    این ماهی اصلًا پا ندارد چه برسد به چارتا!؟
    پس اوّل عکسش را ببین بعد اگر در شأنت بود افسانۀ داروین عنترزاده را بپذیر
    از قضا همین 420 ملیون سال بی‌تغییر ماندن، دلیل قاطع بر ردّ مزخرفاتی است که به زور تریبون ماسونی و کتب درسی تلقین شده
    و السلام

  • YAZDAN
    YAZDAN | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    لعنت به چین

  • MHNLEGEND
    MHNLEGEND | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    تو یه کتاب خوندم،نوشته بود یکی از دلایلی که نظریه تکامل رد میشه اینه که فسیل واسطه زیاد کشف نشده(حیوونایی که واسطه،مثلا ماهی که پا داره،یا ترکیب حیوونای دیگه)که الان داره کشف میشه،(دلیلای دیگه که ردش میکردن،این بود که مثلا شاید با دین جور در نیاد،در حالی که با دقت میشه گفت ۹۹ درصد با دین جور درمیاد،در واقع نظریه تکامل،دو تا مشکل داره،یک اینکه نمیتونه بگه حیات اولیه چگونه به وجود امد(که البته مشکل نیس،ناتوانیه)،و اینکه پس اینی که ما در دین داریم که انسان یه جور دیگه دیگه به وجود امده،(که اینو میشه با انسان های ناندرتال تطبیق داد و حلش کرد).

    • Mohamad Hashemi
      Mohamad Hashemi | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

      تا وقتی درگیر باشی همچیز رو در قالب دین بچپونی محدودی، ذات علم با محدودیت سازگار نیست

مطالب پیشنهادی