ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مریخ نورد چین اولین عکس‌های گرفته شده از سیاره سرخ را ارسال کرد

بعد از آمریکا، چین دومین کشور جهان است که موفق شد اولین کاوشگر خود را به سیاره سرخ بفرستد. بعد از فرود موفقیت آمیز، اکنون مریخ نورد «ژورونگ» ( Zhurong) اولین تصاویر گرفته شده از ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

بعد از آمریکا، چین دومین کشور جهان است که موفق شد اولین کاوشگر خود را به سیاره سرخ بفرستد. بعد از فرود موفقیت آمیز، اکنون مریخ نورد «ژورونگ» ( Zhurong) اولین تصاویر گرفته شده از سیاره سرخ را ارسال کرده است.

سازمان ملی امور فضایی چین(CNSA) تصاویر گرفته شده توسط ژورونگ را در وب‌سایت خود منتشر کرده است. یکی از عکس‌ها که سیاه و سفید است، با کمک دوربین‌های متصل شده در قسمت جلویی ژورونگ گرفته شده است.

عکس دیگری نیز توسط دوربین متصل شده به قسمت عقب ژورونگ گرفته شده است که صفحات خورشیدی این مریخ نورد چینی را به همراه خاک سرخ و سنگ‌های روی سطح این سیاره نشان می‌دهد. صفحات خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز ژورونگ طراحی شده‌اند.

این کاوشگر چند روز قبل بر سطح مریخ فرود آمد. با این فرود موفقیت آمیز چین توانست به دومین کشور بعد ا زآمریکا تبدیل شود که کاوشگری را به موفقیت به سطح سیاره سرخ ارسال می‌کند. البته اتحاد جماهیر شوروی نیز پیشتر و در سال ۱۹۷۳ توانسته بود فضاپیمای «مارس ۳» را با موفقیت روی مریخ فرود بیاورد اما این کاوشگر تنها توانسته ۲۰ ثانیه با آن ارتباط برقرار کند، بنابراین نمی‌توان ماموریت این کشور را موفقیت آمیز تلقی کرد.

مریخ نورد چینی مجهز به دوربین‌ها، حسگرها و رادارهای مختلفی است و با کمک شش چرخ خود روی سیاره سرخ در منطقه‌ای به نام  Utopia Planitia کاوش خواهد کرد. چینی‌ها کاوشگر خود را به ابزارهایی برای کانی شناسی، بررسی ماهیت محیطی و همچنین هواشناسی آن منطقه مجهز کرده‌اند. همچنین این کاوشگر نیز مانند نمونه‌های آمریکایی مجهز به ابزار لیزری برای ارزیابی ترکیبات شیمیایی سنگ‌ها است و از ابزار دیگری نیز برای جستجوی یخ در عمق خاک بهره می‌برد. وزن این کاوشگر حدود ۲۴۰ کیلوگرم است.

رقابت در صنعت فضایی روزبه‌روز شدیدتر می‌شود و حالا باید دید این مریخ نور قرار است چه ماموریت‌هایی را به سیاره سرخ به انجام برساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • CANOPUS
    CANOPUS | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    چی باعث میشه یه عده هر روز از جی پی اس استفاده کنن ، هر شب شبکه های ماهواره ای تماشا کنن ، از پیش بینی هواشناسی و کلی مزایای دیگه فن آوری های فضایی رو توی زندگی روزمره استفاده کنن که در پیچیدگی کمی از فرود رو مریخ نداره و خیلی اوقات کار بین المللی هست (مثلا بخشهایی از مریخ نورد های ناسا توسط اسا ساخته شده) یا دیپ اسپیس نتورک توی استرالیا و اسپانیا هم هست ، علاوه بر اون کلی اوربیتر از ملیت های مختلف در مدار ماه و مریخ هست که میشه باهاش فکت چکینگ کرد ، این ضعف سیستم آموزش نه تنها در ایران بلکه در دنیاست که یه بجای افتخار به حرکت رو ی لبه ی تکنولوژی همیشه دوستانی هستن که با دیدی سطحی به همه چیز نگاه میکنن

  • مهدی
    مهدی | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    آخه چینی که نمیتونه یه راکت رو در مدار زمین کنترل کنه ، کاوشگر فرستاده به مریخ و تونسته اون رو صحیح و سالم فرود بیاره ؟

    خیلی مسخره است مخصوصا اینکه نه سندی از لحظه فرود منتشر کرده نه اینکه تصاویری که به رسانه ها میده رنگیه

    مشخصا سیاست دروغ آمریکا در چنددهه پیش رو داره اجرا میکنه (سفر به ماه)

    • Ali ghasemian
      Ali ghasemian | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

      اون راکت نه به خاطر ناتوانی در کنترل اون به این شکل سقوط کرد، بلکه طراحی اون به این شکل بود و قیمت تمام شده کمتر بعد از انجام ماموریت به حال خود رها شد تا سقوط کند، البته از دید من و شما که تحت تاثیر تبلیغات امریکا این رو قبول کردیم، وگرنه چینی ها کنترهای محدودی داشتند تا در اقیانوس سقوط کنه، اعلام هم کردند، اما امریکا تا تونست این داستان رو کنترل نشده اعلام کرده، طوری که خبرگزاری های داخلی هم مرتب خبر اون اون رو کنترل نشده اعلام کردند.

مطالب پیشنهادی