ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هلی‌کوپتر «نبوغ» هفته آینده فاز جدید ماموریت‌های خود را آغاز می‌کند

«نبوغ»، هلی‌کوپتر کوچک ناسا تاکنون فراتر از حد انتظارات عمل کرده و توانسته در شرایط سخت سیاره سرخ پنج پرواز آزمایشی را با موفقیت به انجام برساند. نبوغ در ابتدا برای یک ماه فعالیت روی ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

«نبوغ»، هلی‌کوپتر کوچک ناسا تاکنون فراتر از حد انتظارات عمل کرده و توانسته در شرایط سخت سیاره سرخ پنج پرواز آزمایشی را با موفقیت به انجام برساند. نبوغ در ابتدا برای یک ماه فعالیت روی مریخ طراحی شده بود، اما با وجود توانایی‌های بی‌نظیر آن، تیم نبوغ در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا یا جی‌پی‌ال تصمیم گرفت تا این هلی‌کوپتر را در هفته آینده برای ششمین بار به پرواز درآورد و از ماموریت یک ماهه آن فراتر رود.

در این پرواز، نبوغ تا ۱۰ متر از سطح مریخ اوج می‌گیرد و ۱۵۰ متر به سمت جنوب غرب حرکت می‌کند. از این نقطه تا حدود ۲۰ متر به سمت جنوب، نبوغ شروع به تصویربرداری از نواحی مورد نظر محققان می‌کند و پس از پایان تصویربرداری ۵۰ متر به سمت شمال شرق سیاره حرکت می‌کند تا در پایگاه عملیاتی جدید خود که به «Field C» معروف است، مستقر شود. نبوغ پس از دریافت دستور از مرکز کنترل ناسا به پرواز در می‌آید و با سرعت بیشتر از قبل یعنی ۴ متر بر ثانیه حرکت می‌کند و در کل ۱۴۰ ثانیه در پرواز است.

تصویری از پرواز پنجم نبوغ

این هلی‌کوپتر پس از تکمیل فاز آزمایشی اولیه خود و اثبات توانایی‌های این تکنولوژی در مریخ، در فاز بعدی به بررسی قابلیت‌های آن برای استفاده در ماموریت‌های آینده در مریخ و یا سیارات دیگر می‌پردازد. این اولین باری است که نبوغ در محلی فرود خواهد آمد که قبلا از آن تصویری به ناسا مخابره نکرده است و ناسا در این پرواز فقط به داده‌های ماهواره های‌رایز (HiRISE) اعتماد خواهد کرد.

هنوز تاریخ دقیقی برای پرواز ششم مشخص نیست، اما انتظار می‌رود که جی‌پی‌ال هر لحظه اطلاعات بیشتری از این پرواز در اختیار عموم قرار دهد. این پرواز، آغاز ماموریت‌های جدید نبوغ است که تصاویر هوایی متفاوتی از نواحی مریخ در اختیار ناسا قرار می‌دهد. این اطلاعات و تصاویر جدید در روزهای بعد هر ماموریت به زمین منتقل می‌شود. استقامت در این برنامه جدید از پرواز نبوغ تصویری تهیه نمی‌کند و آماده انجام ماموریت‌های علمی خود می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی