ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

فراری از یک موتور V12 با قدرت بیش از 830 اسب بخار در آینده نزدیک رونمایی می‌کند

موتور به کار رفته در مدل 812 Competizione با 830 اسب بخار قدرت و 692 نیوتن متر گشتاور، قوی‌ترین موتور V12 فراری محسوب می‌شود. این ارقام در حالی حاصل شده‌اند که موتور مذکور فاقد توربوشارژر ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۶

موتور به کار رفته در مدل 812 Competizione با 830 اسب بخار قدرت و 692 نیوتن متر گشتاور، قوی‌ترین موتور V12 فراری محسوب می‌شود. این ارقام در حالی حاصل شده‌اند که موتور مذکور فاقد توربوشارژر بوده و در حالت تنفس طبیعی چنین خروجی قابل توجهی دارد. این موتور حتی از نمونه موجود در زیر پوسته فراری لافراری نیز قوی‌تر است. با آنکه خروجی این موتور کاملا درخور تحسین است، اما ظاهرا مارانلویی‌ها معتقدند هنوز جا برای ارتقا و افزایش قدرت و گشتاور وجود دارد. آنطور که مایکل لیترز (Michael Leiters) رئیس دپارتمان فنی فراری در گفتگو با نشریه اتوکار انگلستان گفته، «یک مدل V12 قدرتمندتر با نشان اسب رقصان در راه است.»

آقای لیترز در مصاحبه خود اشاره‌ای به نام یا جزئیات فنی این مدل نداشته و فقط به گفتن اینکه «ما در حال کار کردن روی آن هستیم»، بسنده کرده است. پیش‌بینی می‌شود جایگزین لافراری مدلی باشد که از این موتور V12 بهره خواهد برد. این مدل پرچمدار احتمالا به لحاظ فنی با ابرخودرویی که قرار است در مسابقات لمان 2023 شرکت کند، اشتراکاتی خواهد داشت؛ همچنین انتظار می‌رود پیشرانه آن به نوعی دارای سامانه کمکی برقی باشد. از آنجایی که پبشرانه‌های هیبریدی شارژی باعث بالا رفتن وزن می‌شوند، بعید است فراری پرچمدار آتی خود را به چنین پیشرانه‌ای تجهیز کند.

اتوکار به غیر از مدیر دپارتمان فنی، با انریکو گالیرا (Enrico Galliera) کارمند بخش بازاریابی فراری نیز در رابطه با موتور V12 قوی‌تر مصاحبه کرده است. به گفته آقای گالیرا، «این موتور در یک مدل مسابقه‌ای اشتقاق یافته از 812 به کار گرفته نمی‎‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مدل بهره‌مند از آن خیابانی خواهد بود.»

استفاده از قوی‌ترین موتور V12 ساخت فراری در مدل پروسانگوئه به عنوان یک احتمال دیگر مطرح است. این خودرو که نخستین شاسی‌بلند یا به عبارت بهتر کراس‌اوور کمپانی محسوب می‌شود، در قالب بدنه مازراتی لوانته تست‌های جاده‌ای را پشت سر می‎‌گذارد.

سومین احتمال موجود، بهره‌گیری از موتور مورد بحث در یک مدل تولید محدود و بسیار خاص مثل اسپیدسترهای مونزا SP1 و SP2 است. این دو مدل وقتی در نمایشگاه پاریس 2018 معرفی شدند، به قوی‌ترین موتور V12 ساخت فراری تا آن مقطع مجهز بودند. بد نیست بدانید دو مدل یاد شده 810 اسب بخار قدرت دارند.

فراری مونزا SP1 و SP2 رسما معرفی شدند؛ تلفیق گذشته، حال و آینده

با در نظر گرفتن همه موارد، آنچه مسلم است این است فراری علی‌رغم سختگیرانه‌تر شدن قوانین زیست محیطی، کماکان به موتور 6.5 لیتری V12 وفادار باقی خواهد ماند. اما در بلندمدت احتمالا این شرکت مجبور خواهد شد برای کسب استانداردهای لازم به برقی‌سازی آن رو بیاورد. در هر صورت تلاش ایتالیایی‌ها برای زنده نگه داشتن موتورهای V12 کاملا قابل تقدیر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی