ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ماه‌نورد «وایپر» ناسا می‌تواند منابع آبی ماه را با دقت بررسی کند

ناسا در نظر دارد تا ماه‌نورد تحقیقات بخارات قطبی یا وایپر (VIPER) را در اواخر سال ۲۰۲۲ به ماه بفرستند. این ماه‌نورد در قطب جنوب ماه فرود خواهد آمد تا بتواند برای اولین بار نگاه ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

ناسا در نظر دارد تا ماه‌نورد تحقیقات بخارات قطبی یا وایپر (VIPER) را در اواخر سال ۲۰۲۲ به ماه بفرستند. این ماه‌نورد در قطب جنوب ماه فرود خواهد آمد تا بتواند برای اولین بار نگاه نزدیک‌تری به یخ موجود در این ناحیه بیندازد.

ماه‌نورد وایپر (Volatiles Investigating Polar Exploration) در واقع ۴ ابزار علمی که شامل دریل یک متری می‌شود با خود به همراه خواهد داشت و نمونه‌های متفاوتی از این ناحیه جمع‌آوری می‌کند. وایپر تا صد روز داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کند که با آن‌ها می‌توان نقشه‌ای از منابع آبی ماه را  تهیه کرد.

یکی از اساسی‌ترین نیازهای زندگی روی ماه، وجود آب است. از حدود ده سال پیش که آب و یخ روی ماه کشف شد سوال اصلی دانشمندان این بود که آیا با مقدار آب موجود در این کره می‌توان در جایی جز زمین به زندگی ادامه داد یا خیر. این ماه‌نورد می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا پاسخ این سوال و بسیاری از سوالات اساسی دیگر را به دست آورند.

دانشمندان مدت‌هاست که قطب‌های ماه را منابع خوبی برای آب و یخ می‌دانند و از این منابع می‌توانند برای استخراج اکسیژن برای تنفس فضانوردان و اکسیژن و هیدروژن مورد نیاز سوخت راکت‌ها استفاده کنند.

به دلیل انحراف مداری کمی که ماه دارد درون گودال‌های قطبین ماه هیچگاه نور خورشید نفوذ نمی‌کند و تاریکی همیشگی در این نواحی وجود دارد و به همین علت آب و یخ موجود در این گودال‌ها هیچگاه ذوب یا تبخیر نمی‌شوند. ناسا با تحقیقاتی که در گذشته روی این نواحی انجام داد متوجه شد که ماه دارای ذخایر آبی بسیاری است که می‌تواند تا میلیون‌ها تن آب را شامل شود. این ماه‌نورد نمونه‌های آب و یخ را از نواحی مختلف تاریک و روشن ماه جمع‌آوری می‌کند تا دانشمندان بتوانند تاثیرات متفاوت دما و نور خورشید در این نواحی را مشخص کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی