ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

«هابل» شواهد جدیدی از فوران‌های رادیویی سریع با منشا عجیب کشف کرد

اخترشناسان با بررسی داده‌های تلسکوپ فضایی هابل، فوران‌های رادیویی سریعی را کشف کردند که پنج مورد از آنها منشا عجیبی دارند که می‌‌تواند به ستاره‌های نوترونی یا حتی به فرازمینی‌ها مربوط باشد. گروهی از اختر‌شناسان ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

اخترشناسان با بررسی داده‌های تلسکوپ فضایی هابل، فوران‌های رادیویی سریعی را کشف کردند که پنج مورد از آنها منشا عجیبی دارند که می‌‌تواند به ستاره‌های نوترونی یا حتی به فرازمینی‌ها مربوط باشد.

گروهی از اختر‌شناسان از طریق داده‌های تلسکوپ فضایی هابل توانستند هشت فوران رادیویی سریع (Fast Radio Burst) یا FBR کشف کنند و یک قدم دیگر به حل این معمای کیهانی نزدیک شوند. در این مطالعه جدید در بین فوران‌های کشف شده، پنج فوران با منشا عجیبی دیده شد که تا کنون چنین چیزی ثبت نشده بود.

در داده‌های مربوطه منشا این فوران‌ها را در بازوی بیرونی کهکشان‌های مارپیچی بود که این اطلاعات به اخترشناسان کمک می کند تا راحت‌تر بتوانند علت اصلی به وجود آمدن چنین فوران‌هایی را کشف کنند. فوران‌های رادیویی سریع همانطور که از نامشان پیداست پالس‌های رادیویی سریعی هستند که طول آن‌ها کمتر از یک میلی‌ثانیه است. این پالس‌ها گاهی‌ اوقات در یک ریتم منظم یا نا منظمی تکرار می‌شوند، اما اکثر آن‌ها تنها یک فوران لحظه‌ای هستند.

اخترشناسان تاکنون نتوانسته‌اند منشا این فوران ها را کشف کنند، بنابراین هر داده احتمالی می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. اصلی‌ترین احتمالی که برای علت این فوران‌ها وجود دارد نوعی از ستاره‌های نوترونی به نام مگنتار (magnetar) هستند که میدان‌های مغناطیسی فوق‌العاده قدرتمندی دارند و تابش‌های بسیار پرانرژی از خود گسیل می‌کنند. با این حال برخی از دانشمندان احتمال می‌دهند که منشا آن‌ها ماده تاریک، برخورد اجرام بسیار پرجرم کیهانی یا حتی تکنولوژی فرازمینی باشد که در این زمینه فرضیات کم طرفداری هستند.

بازوهای بیرونی کهکشان‌ها محل تولد ستاره‌های جوان است و داده‌های اخیر نشان می‌دهد که منشا این پالس‌ها می‌تواند با تشکیل ستاره‌های جوان نیز در ارتباط باشد. این تصاویر در طول موج فرابنفش و نزدیک فروسرخ ثبت شده‌اند و اولین تصاویر با کیفیتی هستند که از این فوران‌ها به دست آمده‌اند. این داده‌ها می توانند فرضیه مغناط‌اخترها را تکمیل کنند و حتی برخی پیشنهاد می‌دهند که این فوران‌ها از مغناط‌اختر‌های جوان گسیل می‌شوند.

با این حال پرونده این فوران‌های عجیب رادیویی بسته نمی‌شود و تنها با تحقیق و مطالعات بیشتر می‌توان پرده از اسرار کیهان برداشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی