ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان: ویروس کرونای جدید مالزیایی می‌تواند از سگ‌ به انسان منتقل شود

گروهی از دانشمندان نگران گونه جدیدی از ویروس کرونا مشاهده شده در مالزی هستند که می‌تواند از سگ‌ به انسان منتقل شود. با بررسی چند مورد ابتلا به این ویروس در مالزی، گمان آن می‌رود ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۵

گروهی از دانشمندان نگران گونه جدیدی از ویروس کرونا مشاهده شده در مالزی هستند که می‌تواند از سگ‌ به انسان منتقل شود. با بررسی چند مورد ابتلا به این ویروس در مالزی، گمان آن می‌رود منشا بیماری سگ‌ها بوده‌اند.  اگرچه ویروس گفته شده در گذشته نیز مورد مطالعه قرار گرفته بود، اما برای اولین بار است که توانسته به انسان منتقل شود و بیماری‌زایی ایجاد کند. 

حتی قبل از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۱۹، بسیاری از دانشمندان نگرانی خود را پیرامون پتانسیل مرگبار ویروس‌های خانواده‌ کرونا اعلام کرده بودند. همچنین تجربه‌ تلخ اپیدمی‌های سارس در سال ۲۰۰۳ و مرس در سال ۲۰۱۲ نیز باعث تشدید نگرانی‌ها شده بود. ویروس‌های این خانواده می‌توانند به لطف خارهای خود، به سلول‌های طیف وسیعی از پستانداران متصل شوند و آن‌ها را آلوده کنند. 

در ابتدای شروع همه‌گیری، محققان دانشگاه دوک اقدام به توسعه‌ روش‌هایی برای شناسایی ویروس‌های خانواده کرونا از جمله کووید-۱۹ در خون انسان و حیوانات کردند. چنین تحقیقی می‌تواند به شناسایی ویروس‌های جدید با پتانسیل گسترش در سطح وسیع کمک چشمگیری کند. اکنون به نظر می‌رسد آن‌ها موفق شدند ویروس جدیدی با قابلیت ایجاد همه‌گیری پیدا کنند. 

به کمک تجهیزات فراهم شده توسط دانشگاه دوک، بررسی‌هایی روی نمونه‌های جمع‌آوری شده از ۳۰۱ بیمار مالزیایی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ که به دلیل ذات الریه بستری شده بودند، صورت گرفته است. در خون ۸ بیمار نمونه‌ای از ماده‌یژ ژنتیکی کرونا ویروس متفاوت مربوطه به سگ‌ها یافت شده است، ولی هنوز رابطه‌ آن با روند ایجاد بیماری در افراد چندان مشخص نیست. 

به کمک روش‌های آزمایشگاهی متداول‌تر، چند ویروس جدید کرونا در خون ۲ بیمار به صورت کامل شناسایی شده است. اخذ نمونه‌ مجدد و بررسی‌های بیشتر نشان داده است که ماده‌ ژنتیکی یکی از دو ویروس، ترکیبی از ژنوم اختصاصی کرونای سگ‌ها و کرونای گربه‌ها بوده است. این برای اولین بار است که کرونای سگ‌ها و گربه‌ها که در خانواده‌ی آلفا کرونا ویروس قرار دارند، با یک دیگر ترکیب شده‌اند و سپس به انسان منتقل گردیده‌اند. 

معمولاً سدهای بین گونه‌ای و تفاوت‌های مولکولی مانع از انتقال ویروس‌های اختصاصی یک گونه به گونه‌ دیگر می‌شود. اما اکنون با تقویت احتمال انتقال ویروس جدید کرونا از سگ‌ها به انسان، زنگ خطری برای آینده به صدا در آمده است. به نظر می‌رسد یک جهش در پروتئین اتصالی سطح ویروس موجب شده است تا  قادر به آلوده کردن انسان‌ها نیز باشد.

البته بیماری‌های بین گونه‌ای همیشه هم خطرساز نیستند و بسیاری از آن‌ها قابل کنترل خواهند بود. برای مثال بیماری‌هایی مانند تب مالت و هاری به شدت در سال‌های اخیر تحت نظر قرار گرفتند و درمان‌ یا واکسن‌های جدیدی نیز برای مبتلایان توسعه یافته است. با این حال اگر ثابت شود که ویروس کرونای سگ‌ها می‌تواند موجب آلودگی انسان‌ها نیز شود، تعداد ویروس‌های کرونای خطرساز برای انسان به ۸ سویه خواهد رسید که ۴ مورد از آن‌ها تنها در طی ۲۰ سال گذشته کشف شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۱ خرداد ۱۴۰۰

    سگ و خوک و کافر نجس‌اند این یکی بخاطر همنشینی با آن دو و شباهت با آدم خطرناکتر است
    و السلام

مطالب پیشنهادی