ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پیتزاهای ۴۰۰ میلیون دلاری؛ داستان خرید ۲ پیتزا با ‍۱۰ هزار بیت کوین

روز پیتزای بیت کوین یکی از روزهای تاریخی در دنیای رمزارزها محسوب می‌شود که همین امروز است. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم نگاهی به داستان آن داشته باشیم و حقایقی را درباره آن بیان کنیم. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

روز پیتزای بیت کوین یکی از روزهای تاریخی در دنیای رمزارزها محسوب می‌شود که همین امروز است. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم نگاهی به داستان آن داشته باشیم و حقایقی را درباره آن بیان کنیم.

۲۲ مه یا ۱ خرداد به عنوان روز پیتزای بیت کوین شناخته می‌شود، روزی که در ۱۱ سال پیش در ۲۰۱۰ تاریخی شد. در آن تاریخ برای اولین بار یک کالای واقعی توسط یک پول دیجیتال غیرمتمرکز خریداری شد.

در آن زمان بیت کوین چندان شناخته شده نبود و البته ارزش چندانی هم نداشت، بنابراین در اقتصاد تاثیرگذار نبود. علاوه بر این، شاید کسی هم فکرش را نمی‌کرد روزی این رمزارز به قیمت ۶۰ هزار دلار دست یابد، مخصوصا «لازلو هانیچ» که ۱۰ هزار بیت کوین را خرج دو عدد پیتزا کرد!

درست ۱۱ سال پیش این توسعه‌دهنده و البته ماینر تصمیم گرفت برای خرید ۲ پیتزا، ۱۰ هزار بیت کوین بپردازد که در آن زمان یک قدم مهم محسوب می‌شد. یک کاربر بیت کوین به نام جرمی «Jercos» استردیونت شرایط هانیچ را قبول کرد و دو پیتزای «Papa John’s» پس از این معامله به خانه این توسعه‌دهنده رسید. همین خرید تاریخ‌ساز شد و احتمالا برای همیشه در تاریخ باقی می‌ماند.

همین اقدام تاریخی باعث شد ۱ خرداد یا همان ۲۲ مه به عنوان روز پیتزای بیت کوین شناخته شود. حالا به مناسبت یازدهمین سال این رویداد، تصمیم داریم نگاه دقیق‌تری به آن داشته باشیم و همچنین حقایقی را درباره این روز بیان کنیم.

۱. ارزش ۱۰ هزار بیت کوین در آن زمان تنها ۴۱ دلار بود

اگرچه اطلاعات زیادی درباره قیمت آن روزهای بیت کوین وجود ندارد، اما لازلو هانیچ در زمان خرید پیتزا بیت کوین‌هایش را برای ۴۱ دلار معامله کرد. بنابراین قیمت این رمزارز در مه ۲۰۱۰ تنها به ۰.۰۰۴ دلار می‌رسید.

اگرچه بیت کوین در آن زمان بی‌ارزش نبود، اما قیمتش نزدیک به صفر بود و با توجه به قیمتش پایینش، مسلما هانیچ توجه زیادی به آن نداشت و فکر می‌کرد هرچیزی که با آن بخرد، سود کرده است. البته حجم بالای بیت کوینی که در اختیار داشت هم بی‌تاثیر نبود. به همین دلیل در فکر هانیچ این بود: پیتزا بهتر از هیچی! بنابراین پیتزاها در نگاه این توسعه‌دهنده رایگان از آب درآمدند.

۲. هانیچ برای دریافت پیتزا ۴ روز صبر کرد

مسلما ۴ روز صبر از انتظار ۱۱ ماهه ساتوشی برای اینکه بیت کوین قیمت‌گذاری شود، بسیار کمتر است اما با توجه به استانداردهای مربوط به تحویل غذا بسیار طولانی به حساب می‌آید. هانیچ در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ (۱۸ مه ۲۰۱۰) نوشته بود:

«من برای دو عدد پیتزا حاضرم ۱۰ هزار بیت کوین پرداخت کنم، احتمالا برای دو پیتزای بزرگ که چیزی برای روز بعدش هم بماند. دوست دارم مقداری پیتزا بماند. اگر به چنین کاری علاقه دارید، به من اطلاع دهید تا باهم معامله کنیم.»

با وجود چنین نوشته‌ای، هانیچ تا شنبه نتوانست پیتزا دریافت کند. در نهایت Jercos به این توسعه‌دهنده کمک کرد و با انتقال ۱۰ هزار بیت کوین، پیتزا در اختیار هانیچ قرار گرفت.

۳. هانیچ با بیت کوین‌هایش بیشتر از دو پیتزا خرید

هانیچ با دو پیتزا به کارش پایان نداد. این توسعه‌دهنده در تاریخ ۲۲ خرداد (۱۲ ژوئن) دوباره نوشت:

«من هر زمانی که بودجه داشته باشم که معمولا زیاد دارد، ۱۰ هزار بیت کوین برای ۲ پیتزا می‌پردازم. اگر کسی به چنین کاری علاقه دارد، من را باخبر کند.»

طبق شایعات ظاهرا هانیچ به خرید پیتزا با بیت کوین ادامه داد و چندین بار پیشنهادش را تکرار کرد و تنها یکبار برای خرید پیتزا هزاران بیت کوین خرج نکرد. البته مدارک کمی هم برای این ادعا وجود دارد چرا که در آگوست پیشنهادش را برداشت و نوشت:

«خوب انتظار نداشتم این پیشنهاد در این اندازه محبوب شود، اما نمی‌توانم به چنین کاری ادامه دهم چرا که قادر به تولید روزانه هزاران کوین نیستم. از تمام افرادی که برایم پیتزا خریدن تشکر می‌کنم، اما فعلا از انجام چنین کاری منصرف می‌شوم و آن را ادامه نمی‌دهم.»

البته این موضوع تنها به سال‌های دور برنمی‌گردد و این توسعه‌دهنده در سال ۲۰۱۸ تبدیل به اولین نفری شد که از طریق شبکه لایتنینگ با پرداخت ۰.۰۰۶۴۹ بیت کوین یک پیتزا خرید.

۴. Jercos بیت کوین‌ها را فروخت

با افزایش محبوبیت روز پیتزای بیت کوین، فردی که اولین معامله را انجام داده بود بیشتر مورد توجه قرار گرفت. Jercos در سال ۲۰۱۵ یعنی ۵ سال پس از معامله این ۱۰ هزار بیت کوین مصاحبه‌ای انجام داد. جرمی در آن مصاحبه گفت که یک ارز برای خرج شدن ساخته می‌شود و همچنین اعلام کرد که ۱۰ هزاری بیت کوینی که دریافت کرده بود، به سرعت به اقتصاد بازگشت.

این طرز فکر جرمی متفاوت با چیزی است که سرمایه‌گذاران رمزارزهای مطرح امروزه دنبال می‌کنند. البته در آن زمان تصور اینکه بیت کوین چنین رشدی داشته باشد، کمی دور از انتظار بود. جرمی هم در مصاحبه‌اش گفته بود:

«بطور طبیعی همیشه افرادی وجود دارند که برای پولدار شدن، دست به جمع‌آوری رمزارز و نگهداری آن بزنند و البته تعداد بسیار کمی به ثروت کلانی دست پیدا کرده‌اند، با این حال اگر رشد اقتصادی چنین چیزی را اجازه نمی‌داد، خبری هم از ثروتمند شدن نبود.»

۵. روز پیتزای بیت کوین در ابتدا چندان شناخته شده نبود

اگرچه امروزه روز پیتزای بیت کوین شناخته شده است، اما تا پیش از ۲۰۱۴ چندان معروف نبود که البته با توجه به عدم اطلاع چندان از بیت کوین تا سال ۲۰۱۳، جای تعجبی ندارد.

داستان هانیچ با انتشار مقاله‌ای از سوی نیویورک تایمز معروف شد و در سال ۲۰۱۴ محبوبیتش بیشتر هم شد. زمانی که قیمت بیت کوین رشد کرد، رسانه‌های مطرح چنین داستانی را پوشش دادند که برای مثال می‌توان به ABC News اشاره کرد.

۶. روز پیتزای بیت کوین اولین روز مهم این رمزارز نبود

روز پیتزای بیت کوین اولین روز مهم یا هالیدی (Holiday) بیت کوین نبود و از زمانی که این رمزارز متولد شد، طرفدارانش چنین روزهایی را برایش درنظر گرفتند. اولین آن‌ها مربوط به سال ۲۰۱۱ می‌شود.

در آن زمان کاربران بیت کوین مشتاقانه به ناپدید شدن خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو علاقه‌مند بودند و به همین دلیل ۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ (۲۸ آوریل ۲۰۱۱) را روز «ناپدید شدن ساتوشی» نامگذاری کردند. در آن زمان کاربری به اسم Kiba نوشته بود:

«پیشنهاد می‌کنم به احترام بنیانگذار افسانه‌ای و ناشناس خود، یک بیت کوین هالیدی درنظر بگیریم و آینده‌ای را ببینیم که جامعه بیت کوین پس از ترک خالقش وضعیتش خوب خواهد بود.»

اگرچه روز پیتزای بیت کوین زودتر اتفاق افتاد، اما کمی طول کشید تا شناخته شود که البته دلیل اصلی آن، قیمت پایین این رمزارز در آن زمان بود.

۷. عکس‌های پیتزای هانیچ هنوز وجود دارند

در پایان اگر می‌خواهید پیتزای هانیچ را ببینید، خوشبختانه تصاویری از آن وجود دارد. در عکس زیر پیتزایی را می‌بینید که ۱۱ سال پیش با ۱۰ هزار بیت کوین خریداری شده، بنابراین با پیتزای فوق‌العاده گرانی روبه‌رو هستیم.

روز پیتزای بیت کوین

در حقیقت زمانی که قیمت بیت کوین به ۶۳ هزار دلار رسید، قیمت این پیتزاها برابر ۶۳۰ میلیون دلار بود، اما حالا با افت چشمگیر قیمت این رمزارز، قیمت این پیتزاها به ۳۸۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد. شاید اگر هانیچ فکر می‌کرد روزی قیمت بیت کوین چنین رشدی را تجربه می‌کند و ارزش این پیتزاها به صدها میلیون دلار می‌رسد، از خرید آن‌ها منصرف می‌شد و البته دیگر روز پیتزای بیت کوین به این شکل نداشتیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی