ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بزرگترین کوه یخ دنیا از قطب جنوب جدا شد

بزرگترین کوه یخ دنیا که بزرگتر از ایالت «رود آیلند» واقع در شمال شرقی آمریکا با حدود ۷۷ کیلومتر طول است، در قطب جنوب از قفسه یخی خود جدا شد. به گفته آژانس فضایی اروپا، ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۵

بزرگترین کوه یخ دنیا که بزرگتر از ایالت «رود آیلند» واقع در شمال شرقی آمریکا با حدود ۷۷ کیلومتر طول است، در قطب جنوب از قفسه یخی خود جدا شد.

به گفته آژانس فضایی اروپا، قطعه یخ اشاره شده در این خبر تقریبا ۱۷۰ کیلومتر طول و ۲۵ کیلومتر عرض دارد و ماهواره‌های ضلع غربی قفسه یخی «رون» در قطب جنوب آن را مشاهده کرده‌اند. اکنون این کوه یخ به صورت آزادانه در «دریای ودل» که بخشی از اقیانوس جنوبی محسوب می‌شود، قرار دارد.

بزرگترین کوه یخ دنیا که A-76 نامیده می‌شود، ۴۳۲۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و اکنون بزرگترین یخ‌کوه جهان محسوب می‌شود. دیده‌بان برنامه کوپرنیک اتحادیه اروپا که در مدار‌ قطب‌های زمین قرار دارد، برای اولین بار متوجه جدایی آن شده است.

کوه یخ

با توجه به اینکه قفسه یخی که این یخ‌کوه از آن جدا شده، پیش از این نیز روی آب شناور بوده، این اتفاق به صورت مستقیم بر سطح دریا تاثیرگذار نخواهد بود. با این حال، قفسه‌های یخی به کاهش سرعت یخچال‌های طبیعی و جریان‌های یخی دریا کمک می‌کنند. با این وجود بنا بر اعلام مرکز ملی داده‌های برف و یخ (NSIDC)، متلاشی شدن قسمت‌هایی از قفسه یخی به صورت غیرمستقیم به بالا آمدن سطح دریا کمک می‌کند.

NSIDC همچنین اعلام کرده قاره قطب جنوب که با سرعت بیشتری نسبت به سایر قسمت‌های کره زمین در حال گرم شدن است، به اندازه‌ای آب منجمد را در خود نگه می‌دارد که سطح دریاها را تا ۶۰ متر افزایش می‌دهد. به عقیده دانشمندان، تغییرات آب‌ و هوایی ناشی از فعالیت‌ انسان‌ها باعث متلاشی شدن کوه یخ A-76 نشده است.

درست مانند کوه یخ A-68A که عنوان قبلی بزرگترین یخ‌کوه جهان را به خود اختصاص داده بود، ماهواره‌ها به ردیابی کوه یخ جدید نیز ادامه خواهند داد. A-68A در سال ۲۰۱۷ در قطب جنوب متلاشی و در سال ۲۰۲۰ توسط جریان‌های اقیانوس ضعیف شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Babak Ghadiri
    Babak Ghadiri | ۱ خرداد ۱۴۰۰

    به نظرم در ترجمه کردن سعی کنید که تا حدی مفاهیم رو بومی سازی کنید. مثلا شاید کسی ندونه که ایالات رود آیلند که در شمال شرق آمریکاست چقدره (براش مهم هم نباشه) ولی میتونستید بگید اندازه‌ی فلان استان ایرانه. به نظرم ترجمه‌ی کور نکنید.

مطالب پیشنهادی