ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سردار جلالی: در حکمرانی فضای مجازی ضعف داریم و مجبور به فیلتر کردن هستیم

رییس پدافند غیرعامل معتقد است که ایران در مساله اهمیت دادن به فضای مجازی و حکمرانی در این فضا به یک نگاه واحد و ملی نرسیده و در این زمینه ضعف دارد و از همین ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۱

رییس پدافند غیرعامل معتقد است که ایران در مساله اهمیت دادن به فضای مجازی و حکمرانی در این فضا به یک نگاه واحد و ملی نرسیده و در این زمینه ضعف دارد و از همین رو مجبور به فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی می‌شود. او همچنین باور دارد که در آینده مفهوم قوی شدن کشورها در قدرت سایبری آنهاست و نباید شبکه‌های اجتماعی را در اختیار دشمن قرار داد.

«غلامرضا جلالی» در گفتگوی تفصیلی که با خبرگزاری مهر داشته درباره ضرورت حکمرانی در فضای مجازی صحبت کرده و تاکید کرده کشور درباره این موضوع باید به یک نظر واحد دست پیدا کند. او با تاکید بر این مساله که «باید در کشورمان قلمرو سایبری بومی را تعریف کنیم» اعلام کرده ایران به مدلی جامع و دقیق از حکمرانی بومی در فضای سایبری نیاز دارد؛ موضوعی که از نظر او ادراک واحدی در مسئولین کشور بر سر آن وجود ندارد :

«ما به مدلی از حکمرانی بومی در فضای سایبری نیاز داریم. برای پاسخ به این نیازها که حکمرانی بومی در فضای سایبری چگونه باید باشد، نحوه تعامل رهبران با مردم چگونه باید باشد، نحوه ارائه خدمات به مردم چگونه باید باشد، نحوه تأمین امنیت برای مردم چگونه باید باشد، تأمین معیشت و شغل چگونه باید باشد، درآمدها و نظام اقتصادی مردم چه تغییری می‌کند، تحصیل آموزش چه تغییری می‌کند و طبیعتاً این تغییر یک تغییر مبنایی و اساسی است و ما نیازمند یک الگو برای این تغییر هستیم.»

جلالی باور دارد اینکه کشور برای مقابله با چالش‌ها و پیامدهای شبکه‌های اجتماعی خارج پایه مجبور به فیلترینگ شده است به دلیل ضعف در طراحی و اجرای یک مدل جامع حکمرانی در فضای مجازی است است: «در حالی که نظام حکمرانی جامع فضای سایبری اصلاً به معنای فیلترینگ نیست.» جلالی با ذکر مثال شبکه پیام رسان تلگرام گفته که دلیل بسته شدن آن «ولنگاری شبکه اجتماعی بود که باعث ایجاد ناامنی اجتماعی، آشوب و به هم زدن اوضاع امنیتی کشور شده بود.» او البته تاکید کرده که « کشور هیچ موقع به صورت کامل تلگرام را محدود نکرده است و وزیر ارتباطات و مسئولین مربوطه نسبت به این موضوع صداقت لازم را نداشته‌اند.»

فعالیت مسئولان در توییتر قابل قبول نیست

او با ذکر این نکته نمی‌توان شبکه اجتماعی را در اختیار دشمن قرار داد تا با سیاه‌نمایی، از فضای موجود برای تولید نارضایتی سوء استفاده کنند تاکید کرده که حضور مسئولین کشور در اپلیکیشنی مثل توییتر که به صورت رسمی و قانونی مسدود شده «قابل قبول نیست.» او همچنین باور دارد استفاده مسئولین از گوشی‌های آمریکایی نیز درست نیست و باید از تهدیدات این گوشی‌های هوشمند حذر کرد: « این را هر متخصصی می‌داند. پس اینجا یک تکلیف برای حکومت ایجاد می‌شود که برای استفاده‌های ضروری گوشی هوشمند ملی تولید کند به شکلی که مرکز داده و سرورهای آن در داخل کشور باشد، تنظیم مقررات آن در داخل کشور انجام شود، داده‌ها به خارج از کشور نرود و علیه کشور استفاده نشود. این تکلیف دولت است که براساس مصوبه‌ای، به عهده وزارت صمت نهاده شده است.»

«وزیر ارتباطات تحقق شبکه ملی اطلاعات را جزو ماموریت‌های خود نمی‌داند»

تحریم ها و استارتاپ ها

به گفته جلالی شبکه ملی اطلاعات صرفاً ارتباطات نیست. او به عدم وجود دیتا سنتر ملی، ایمیل ملی، سیستم عامل ملی و پیام‌رسان ملی اشاره کرده است که خدمات ملی کشور را تامین کنند. البته جلالی در مورد اینکه پیام‌رسان‌های ملی و ایمیل‌های ملی به وجود آمدند و در جذب مخاطب ناکارآمد شدند صحبتی نکرده است و فقط به این ذکر این نکته بسنده کرده که ایران در حوزه‌های شبکه، ساخت گوشی هوشمند ملی، طراحی سیستم عامل ملی، و طراحی ایمیل ملی و پیام‌رسان داخلی کارهای خوب و قابل توجهی انجام داده است. از آنسو او تاکید کرده که این موارد باید باهم در قالب شبکه ملی اطلاعات پیوسته شود ولی از نظر او دولت مانع آن شده است: «متاسفانه وزیر ارتباطات این را جز مأموریت‌های خود نمی‌داند و نسبت به این موضوع آنچنان که باید این احساس وظیفه را ندارد.»

اینترنت دیگر تفننی نیست

جلالی با اعلام این موضوع که فضای مجازی از حالت تفننی و تفریحی خود خارج شده و در تمام امور زندگی مردم نقش دارد می‌گوید که امروزه نمی‌توان «یک لحظه قطع شدن اینترنت را تصور کرد.» جلالی باور دارد که همه مسئولین دولتی اهمیت فضای مجازی را درک کردند که درباره آن صحبت می‌کنند اما فهم واحدی از آن ندارند و هرکس به منظر خودش و از زاویه خودش به موضوع نگاه می‌کند:

اهمیت این موضوع را همه درک کرده‌اند اما فهم واحدی از آن ندارند، یعنی همه معتقدند این فضا مهم است به همین خاطر می‌بینیم همه راجع‌به این موضوع نظر می‌دهند، از وزیر ارتباطات گرفته تا وزیر اقتصاد، وزیر صمت، مسئولان قوه قضائیه و نیروهای امنیتی هر کدام یک نظر دارند. اهمیت این موضوع را همه درک کرده‌اند اما فاقد یک مدل و الگوی جامع هستیم و هر فردی از منظر و زاویه خودش به این موضوع نگاه می‌کند: «یکی از اولویت‌های دولت جدید هم باید این باشد که بتواند مدل و فهم واحد را به صورت اجماعی و اقناعی تولید کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • realtime
    realtime | ۱ خرداد ۱۴۰۰

    پیروی از قانون یا عقیده؟

  • ami_ald
    ami_ald | ۱ خرداد ۱۴۰۰

    کاری ندارم که ایران چجوریه و چه اشخاصی حکومت میکنن ولی هرجای دنیا یه اپلیکیشن باید از قانون اون کشور پیروی کنه که توی ایران اصلا شرکتا واسشون مهم نیست قانون چی میگه البته همون بهتر که همکاری نمیکنن😂

مطالب پیشنهادی