ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش

چگونه کد پستی خود را پیدا کنیم؟

استعلام کد پستی با چند روش ساده ممکن است که در ادامه به راه‌های دریافت آن به دو صورت سنتی و اینترنتی اشاره می‌کنیم.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۵

امروزه برای استفاده از خدمات آنلاین مثل خرید اینترنتی، گرفتن کد بورسی، افتتاح حساب بانکی یا صرافی ارز دیجیتال و ... به کد پستی منزل یا محل کار نیاز است. اما معمولا این کد 10 رقمی را حفظ نیستیم یا تا به حال برای دریافت آن اقدامی نکرده‌ایم. پیدا کردن کد پستی از اهمیت بسیار بالایی برای بسیاری از افراد برخوردار است. در این آموزش به شما از نحوه دریافت کدپستی و استعلام آن خواهیم گفت. با دیجیاتو همراه شوید.

به لطف ظهور عصر دیجیتال، استعلام کدپستی با چند روش ساده ممکن است که در ادامه به راه‌های دریافت آن به دو صورت سنتی و اینترنتی اشاره می‌کنیم. پیدا کردن کد پستی کار چندان سختی نیست. این کد برای کارهایی اعم از دریافت بسته‌ها و مرسولات پستی کاربردیست.

یافتن کد پستی از طریق قبض

اولین و قدیمی‌ترین راه برای یافتن کد پستی منزل یا محل کار، رفتن به سراغ یکی از قبوض آب، برق یا گاز است. به طور معمول در بخش نشانی قبوض هر ملک، کد پستی نوشته شده است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

کد پستی از روی قبض

اما اگر مستاجر بوده یا برای کمک به محیط زیست و مقابله با شیوع کرونا، پیامک را جایگزین قبض کاغذی کرده باشید برای به دست آوردن آن بایستی از روش‌های دیجیتالی بهره ببرید.

استعلام کد پستی به صورت آنلاین

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه استعلام کد پستی استفاده از اینترنت است. درگاه خدمات الکترونیک GNAF شرکت ملی پست نوعی کد پستی یاب آنلاین است که پس از مراجعه به آن، با کلیک روی «یافتن کدپستی» که در قسمت بالا سمت چپ صفحه اول قرار گرفته است، می‌توانید جهت دریافت کد پستی منزل یا محل کار اقدام کنید. این سایت گرفتن کد پستی را برای شما کاملا آسوده می‌نماید.

سامانه دریافت کد پستی

پرتال شرکت ملی پست دو راه را برای استعلام کدپستی در اختیار کاربران قرار داده است که به توضیح هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم و شما می‌توانید هر کدام که برای‌تان آسان‌تر بود را انتخاب کنید.

دریافت کدپستی منزل و محل کار براساس آدرس

یافتن کد پستی از روی آدرس نیز روش ساده‌ای دارد. اولین راه، جستجو براساس آدرس است که بایستی در نوار مشخص شده، ابتدا نام شهر یا روستای خود را وارد و از فهرست نمایش داده‌شده انتخاب کنید.

کد پستی از روی آدرس

در مرحله بعد نوبت به وارد کردن پلاک و اسم آخرین کوچه یا خیابانی که ملک شما در آن قرار دارد می‌رسد. به طور مثال اگر منزل شما در خیابان امام خمینی – خیابان حسینیه – حسینیه 16 قرار دارد بایستی حسینیه 16 را وارد و در لیست نمایش داده شده انتخاب کنید.

کد پستی از روی آدرس

اگر ملک شما آپارتمانی باشد، فهرست تفکیک شده براساس واحدهای آپارتمان نمایش داده شده که می‌توانید کد پستی منزل خود را به راحتی پیدا کنید. اگر به هر دلیل از این روش هم نتوانستید بهره بگیرید، باز هم راهکارهایی برای یافتن کد پستی وجود دارند. با این حال روش یافتن کدپستی ۱۰ رقمی با آدرس، از کارآیی بیشتری برخوردار است.

کد پستی از روی آدرس

دریافت کد پستی از روی نقشه

جستجوی کدپستی با پیمایش نقشه به تازگی در سامانه ملی پست قرار داده شده است. با کلیک روی نقشه، شهری که در آن سکونت دارید را انتخاب کنید.

کد پستی از روی نقشه

سپس نام محله‌تان را وارد کنید یا با زوم کردن روی نقشه، محله خود را پیدا و براساس پلاک، ملک خود را انتخاب کنید.

کد پستی از روی نقشه

با کلیک روی «اطلاعات واحدها» و وارد کردن کد امنیتی، می‌توانید کد پستی مورد نظر خود را پیدا کنید.

کد پستی از روی نقشه

با استفاده از گزینه کپی نیز به راحتی می‌توانید پس از استعلام کد پستی، آن را در هر جایی که می‌خواهید ذخیره کنید.

کد پستی از روی نقشه

دریافت کدپستی با شماره تلفن و پیامک (غیرفعال)

استعلام کد پستی از طریق شماره تلفن ثابت یکی از خدمات جالب سازمان پست کشور بود که مدتی است قابلیت دسترسی ندارد. در این روش تنها کافی بود شماره تلفن ثابت محلی که قصد گرفتن کد پستی آن را دارید به شماره 7087 ارسال کنید که هزینه این روش 200 تومان بود اما در حال حاضر این سرویس فعال نیست. بنابراین تا اطلاع ثانوی امکان دریافت کد پستی از طریق پیامک میسر نخواهد بود.

همچنین پیش از این امکان دریافت کد پستی طی تماس با سرشماره‌ای مشخص وجود داشت اما این خدمت دیگر در دسترس نیست.

استعلام کد پستی از طریق کارت ملی

استعلام کد پستی از طریق کد ملی امکان پذیر نیست اما اگر هنوز کارت ملی قدیمی (کاغذی) دارید می‌توانید از پشت آن جهت دریافت کد پستی منزل استفاده کنید. در پشت کارت ملی‌های قدیمی کد پستی منزل افراد ثبت شده است.

مراجعه حضوری

موارد ذکر شده همگی غیرحضوری بوده و دیگر از ترافیک و خطرات شیوع کرونا در امان هستید. اما اگر استفاده از خدمات آنلاین برایتان پیچیده است، می‌توانید به صورت حضوری به دفاتر پستی در سراسر کشور مراجعه کرده و کد پستی و تاییدیه آن را دریافت کنید. البته این خدمت برای پیدا کردن کد پستی، مشمول هزینه است. براساس آخرین تعرفه اعلام شده از سوی شرکت پست در اسفند 1400، ارائه اطلات کد پستی 2730 تومان هزینه دارد. صدور گواهی کدپستی نیز با شرایط مختلفی ارائه شده و هزینه آن بین 2080 تومان تا 14هزار و300 تومان است.


سوال های متداول کاربران درباره یافتن کدپستی

آیا می‌توان کدپستی را از طریق تلفن ثابت دریافت کرد؟

استعلام کدپستی از طریق شماره تلفن ثابت یکی از خدمات جالب سازمان پست کشور بود که با ارسال تلفن ثابت به شماره ۷۰۸۷ و هزینه ۲۰۰ تومان ممکن بود، اما مدتی است که سرویس دریافت کد پستی از طریق پیامک فعال نیست.

آیا می‌توان از طریق آدرس کدپستی را یافت؟

با استفاده از پرتال شرکت ملی پست، امکان یافتن کد پستی از روی آدرس را خواهید داشت. پیدا کردن کدپستی 10 رقمی با آدرس را در کالبد متن به شما آموزش داده‌ایم.

آیا می‌توان از طریق قبض کدپستی را یافت؟

اولین و قدیمی‌ترین راه برای پیدا کردن کدپستی، رفتن به سراغ یکی از قبوض آب، برق یا گاز است. به طور معمول در بخش نشانی قبوض هر ملک، کد پستی نوشته شده است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

آیا امکان استعلام کد پستی از طریق کد ملی وجود دارد؟

خیر؛ برای استعلام کدپستی از طریق کد ملی راهی وجود ندارد اما با در برخی از کارت‌های ملی قدیمی، کد پستی محل سکونت قید شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mehran Mirzayi
    Mehran Mirzayi | ۲۶ بهمن ۱۴۰۰

    یه سامانه رو نمیتونن از راه دور راه اندازی کنن، بعد قول دادن تا پایان دولت فعلی 20 میلیون پورت فیبر نوری ارائه کنن xD

  • Baback Mohamadi
    Baback Mohamadi | ۲ خرداد ۱۴۰۰

    سایتشون مشکل داره شدیداً

مطالب پیشنهادی