ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پایانی بر رویای ساخت جت مافوق صوت بی‌صدا: شرکت Aerion تعطیل می‌شود

کمپانی آمریکایی Aerion Supersonic که به دنبال ساخت جت‌های شخصی بی‌صدا با سرعت دو برابر هواپیماهای مسافربری بود، از پایان فعالیت‌ها و تعطیلی خود خبر داد. این کمپانی که قصد داشت جت مافوق صوت AS2 ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

کمپانی آمریکایی Aerion Supersonic که به دنبال ساخت جت‌های شخصی بی‌صدا با سرعت دو برابر هواپیماهای مسافربری بود، از پایان فعالیت‌ها و تعطیلی خود خبر داد.

این کمپانی که قصد داشت جت مافوق صوت AS2 را بسازد، طبق بیانیه‌اش مشکلات مالی مانع از چنین کاری شده است:

«در شرایط مالی کنونی، داشتن برنامه‌ها و سرمایه‌های بزرگ موردنیاز بسیار چالش‌برانگیز است. حالا Aerion تصمیم گرفته با توجه به شرایط مالی، اقدامات مناسب را انجام دهد.»

Aerion می‌خواست اولین نمونه جت AS2 را در سال ۲۰۲۴ به پرواز درآورد و به دنبال ارائه سرویس‌های تجاری تا سال ۲۰۲۶ بود. این کمپانی حتی فناوری به نام «Boomless Cruise» را به نام خود ثبت کرد که امکان پرواز AS2 بدون ایجاد انفجار صوتی را فراهم می‌کند.

هزینه هر جت AS2 برابر ۱۲۰ میلیون دلار بود، اما هزینه توسعه‌اش برای Aerion به ۴ میلیارد دلار می‌رسید که ۱ میلیارد دلار آن برای توسعه یک موتور خرج شد.

Aerion Supersonic

Aerion در توسعه این جت شخصی تنها نبود و بزرگان صنعت هوافضا مانند بوئینگ و جنرال الکتریک هم با آن همکاری می‌کردند. این کمپانی به دنبال ساخت یک تاسیسات ۳۷۵ میلیون دلاری در فرودگاه بین‌المللی ملبورن بود. این شرکت حتی به توسعه جت دیگری به نام AS3 با سرعت بالاتر از ۴ ماخ هم فکر کرده بود.

با توجه به وضعیت جهان و ماهیت صنعت هوافضا، خروج Aerion Supersonic از بازار جای تعجب چندانی ندارد. برای توسعه محصولی جدید در صنعت هوافضا شرکت‌ها به سرمایه زیادی نیاز دارند و شیوع ویروس کرونا ضربه سنگینی به صنعت هوانوردی وارد کرد، بنابراین نیاز به توسعه هواپیماهای فوق سریع توسط شرکت‌های نوپا تقریبا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

با این وجود، شرکت دیگری روی هواپیماهای مافوق صوت مسافری کار می‌کند. شرکت «بوم سوپرسونیک» انتظار دارد که پروازهای مسافری‌اش را در سال ۲۰۲۹ انجام دهد. باید منتظر ماند و دید چه آینده‌ای در صنعت هوانوردی خواهد بود و آیا می‌توان در پیش از پایان ۲۰۳۰ با هواپیماهای مسافربری مافوق صوت در زمان کوتاهی به نقاط مختلف جهان سفر کرد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۳ خرداد ۱۴۰۰

    و بوئینگ ۷۳۷ همچنان یکه تاز پرواز و سقوط خواهد ماند!

مطالب پیشنهادی