ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضاپیمای جونو تغییرات عجیب یک لکه را در اتمسفر مشتری ثبت کرد

در ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ فضاپیمای جونو ناسا در سی و سومین گذر ارتفاع پایین خود در مدار مشتری تصویری با جزئیات بسیار زیاد از اتمسفر این سیاره ثبت کرد. در این تصویر تغییرات عجیبی در ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

در ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ فضاپیمای جونو ناسا در سی و سومین گذر ارتفاع پایین خود در مدار مشتری تصویری با جزئیات بسیار زیاد از اتمسفر این سیاره ثبت کرد. در این تصویر تغییرات عجیبی در پدیده اتمسفری این سیاره معروف به لکه کلاید به وضوح دیده می‌شود.

این پدیده به افتخار کلاید فاستر نام‌گذاری شده است که در سال گذشته با تلسکوپ ۱۴ اینچی خود آن را کشف کرد. تنها دو روز پس از کشف ابتدایی فاستر، فضاپیمای جونو توانست تصویر دقیقی از این پدیده را که در حدود ۱.۳ برابر زمین بود، ثبت کند. دانشمندان علت چنین پدیده‌ای را طوفانی دانستند که ابرهای آن در لایه بالایی اتمسفر مشتری در حال فوران بود و در جنوب شرقی طوفان سرخ مشتری قرار داشت. این جریان‌های همرفت عظیم گاهی اوقات در نوار خاصی در جهت عرض جغرافیایی سیاره مشتری به نام کمربند اعتدال جنوبی اتفاق می‌افتد. لکه ابتدایی این طوفان خیلی زود فروکش کرد و در طی چند هفته به لکه‌ای سیاه تبدیل شد.

اکثر پدیده‌های اتمسفری سیاره مشتری در مدت زمان کوتاهی از بین می‌روند، اما رصدهای فضاپیمای جونو در فروردین امسال نشان می‌دهد که یک سال پس از کشف، بقایای این پدیده از طوفان سرخ مشتری فاصله گرفته و حتی به شکل عجیب‌تر و پیچیده‌تری تبدیل شده است. حالا طول این لکه نسبت به سال قبل دو برابر و عرض آن سه برابر شده است و می‌تواند سال‌ها در اتمسفر مشتری دوام بیاورد.

تصویر اول در ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ با فضاپیمای جونو در ارتفاع ۴۵ هزار کیلومتری از اتمسفر بالایی مشتری و در ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ تصویر دوم نیز با همین فضاپیما در ارتفاع ۲۷ هزار کیلومتری از اتمسفر بالایی این سیاره در عرض ۳۰ درجه جنوبی ثبت شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی