ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی منتشر شد؛ ثبت رکورد صدور پروانه کسب در سال ۹۹

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در سالی که گذشت به اندازه مجموع 2 سال قبل اتحادیه، پروانه کسب صادر کرد تا در روزهایی که اقتصاد ایران تحث تاثیر رشد دلار و شیوع کرونا با چالش‌های زیادی همراه ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در سالی که گذشت به اندازه مجموع 2 سال قبل اتحادیه، پروانه کسب صادر کرد تا در روزهایی که اقتصاد ایران تحث تاثیر رشد دلار و شیوع کرونا با چالش‌های زیادی همراه بوده، در این زمینه رکورد شکنی کند. رسته‌های عرضه انواع کالا و خدمات بیشترین سهم را از رشد صدور پروانه کسب داشته‌اند.

این اتحادیه پس از گذشت حدود 4 سال از فعالیت خود، در سالی که گذشت با صدور 1114 فقره پروانه کسب توانسته تعداد اعضایش را به عدد 2520 برساند. این در حالی است که اتحادیه در سال 98 تعداد 418 و در سال 97 تعداد 522 فقره پروانه کسب را صادر نموده بود.

پراکندگی جغرافیایی دریافت‌کنندگان جواز

مانند سالهای گذشته بیشترین درخواست و تعداد صدور پروانه برای کسب‌وکارهای مجازی متعلق به تهران است که بیش از 50 درصد جوازهای صادر شده را به خود اختصاص داده است. پس از آن استان‌های اصفهان با 92 جواز، خراسان رضوی با 50 و فارس با 49 جواز، بیشترین پروانه‌ها را از اتحادیه کسب کردند. کمترین استان‌ها که دنبال این جوازها بوده‌اند نیز استان‌های سیستان و بلوچستان و بوشهر بوده که به ترتیب تنها یک و دو جواز کسب کرده‌اند.

پروانه کسب

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در سال 1398 در 5 رسته و در سال 1399 با اضافه شدن سامانه خدمات بر خط پیام‌دهی و سامانه معاملات آنلاین، در 7 رسته اقدام به صدور پروانه کسب کرده است و مطابق آمارها، عرضه انواع کالا وخدمات بیشترین متقاضی را در میان رسته ها دارا هستند. به نظر می‌رسد شیوع کرونا و قرنطینه در این موضوع بی‌تاثیر نباشد.

آن طور که در این گزارش آمده 32.22 درصد گیرندگان پروانه کسب فروشگاه بزرگ اینترنتی هستند که 17.01 درصد کسب‌وکارها محصولات دیجیتال و لوازم برقی را می‌فروشند.

پروانه کسب

کاهش 2 درصدی سهم زنان

در سال 99 نسبت به سال گذشته شاهد کاهش 2 درصدی سهم زنان از دریافت پروانه‌های کسب بودیم و تنها 100 نفر از کسانی که اقدام به دریافت جواز کردند را، بانوان تشکیل می‌دهند.

بنابر گزارش اتحادیه 57 درصد از جوازهای صادر شده برای شخصیت‌های حقیقی و 43 درصد نیز برای شخصیت‌های حقوقی است که نسبت به سال گذشته سهم افراد حقوقی، 12 درصد کاهش یافته است که این می‌تواند بیانگر آن باشد که کسب‌وکارهای نوپا و کوچک که هنوز برای ثبت شخصیت حقوقی خود اقدام نکرده‌اند، علاقه بیشتری برای دریافت پروانه کسب از این اتحادیه داشته‌اند.

رسیدگی به 8 هزار فقره شکایت

دریافت مشکلات کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپ‌ها، بررسی آن و مکاتبه با سازمان‌های مربوطه برای رفع این موانع از اقدامات ثابت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از زمان تاسیس تا به امروز بوده است از همین روی 1733 مکاتبه با این اتحادیه صورت گرفته و این اتحادیه نیز با سایر نهادها 1400 مکاتبه داشته است.

بخش بازرسی آنلاین نیز از سال 98 به قسمت نظارتی اتحادیه اضافه شده و کارشناسان آن با توجه به چک لیست قوانین صنفی از کسب‌وکارهای عضو و دارای جواز به صورت سه ماهه بازرسی می‌کنند. در سالی که گذشت 5254 مورد بازرسی توسط کارشناسان اتحادیه انجام شده که 86 درصد آن‌ها موفق بوده است.

اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی به عنوان تنها مرجع ذیصلاح بررسی شکایات در کشور، 8997 فقره شکایت را در سال 99 مورد بررسی قرار داد که 55.47 درصد آن‌ از اعضای اتحادیه، 25.68 درصد از کسب‌وکارهای غیر عضو اتحادیه و 18.83 درصد این شکایات از سمت سازمان تجارت الکترونیک، سازمان صنعت، معدن، تجارت استان تهران و اتاق اصناف ایران صورت پذیرفته است.

بنابر آن چه در گزارش ذکر شده، بیش از 87 درصد شکایات ثبت شده مختومه شده است. همچنین عدم تامین یا تحویل به موقع کالا یا ارائه خدمت، تقلب، گران‌فروشی و احتکار بیشترین سهم را از موضوعات مربوط به شکایات داشته‌اند.

تاثیرات ویروس کرونا بر کسب‌وکارهای مجازی

کسب‌وکارهای مجازی در ایام کرونا با چالش‌های زیادی رو به رو شده‌اند که تاثیر آن‌ها بسته به موضوع هر کسب‌وکار، متفاوت بوده است. طبق آماری که اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از اعضای خود کسب کرده است، شیوع کرونا تنها در سه حوزه تاثیر مثبت داشته و منجر به رشد 312 درصدی کسب‌وکارهای حوزه مشاوره پزشکی، 136 درصدی عرضه کالا و مواد غذایی و 44 درصدی حوزه محصولات دیجیتال شده است.

پروانه کسب

اما بخش گردشگری و خدماتی بیشترین ضربه را از اپیدمی کووید 19 خورده‌اند و کرونا کمترین تاثیر را روی کسب‌وکارهای آنلاین حوزه مسکن داشته است.

گزارش کامل اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی