ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

روش دریافت مجوز برای واردات خودرو گذرموقت ابلاغ شد

راه‌ کار دریافت پلاک گذرموقت، در آغاز برای مسافرانی طراحی شد که می‌خواستند با خودرو خود به ایران سفر کنند و برای مدت کوتاهی بدون مشکل در سراسر ایران تردد کنند. این قانون به مسافران ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

راه‌ کار دریافت پلاک گذرموقت، در آغاز برای مسافرانی طراحی شد که می‌خواستند با خودرو خود به ایران سفر کنند و برای مدت کوتاهی بدون مشکل در سراسر ایران تردد کنند. این قانون به مسافران و گردشگران اجازه می‌داد که با دریافت پلاک گذرموقت، از ۳ تا ۶ ماه بدون مشکل در کشورمان تردد کنند. اما به مرور برخی افراد به عنوان یک تفریح و یا استفاده موقت از خودروهای خارجی بدون پرداخت گمرک و حتی سودآوری به این قانون روی آوردند.

گمرک روش دریافت مجوز واردات خودرو گذرموقت به کشور را تشریح کرد

وفق مفاد ماده ۱۴۱ آیین نامه اجرایی قانون گمرکی و تبصره ۲ ذیل آن مسافران غیر مقیم ایران که با وسایل نقلیه شخصی خود وارد کشور می شوند، هر گاه برای وسایل یادشده جواز عبور (کارت دوپاساژ، تربیتیک یا دیپیتیک) از کانون‌های جهانگردی کشور های ملحق به قرارداد گمرکی ورود موقت وسایل نقلیه شخصی در دست داشته و به گمرک ورودی ارائه دهند، می توانند تا ۳ ماه با توجه به مدت اعتبار کارت دو پاساژه یا ترپیتیک یا دیپیتیک بدون الزام به تسلیم اظهارنامه یا تاییدی وجه الضمانی به گمرک از وسیله نقلیه خود در کشور استفاده کنند و یا در مدت مذکور چندین بار با وسیله خود از راه های مجاز وارد و خارج شوند.

گمرک ایران می‌تواند به درخواست متقاضی در صورت داشتن عذر موجه، مدت استفاده از وسیله نقلیه در داخل کشور را حداکثر تا پایان مدت اعتبار جواز تمدید کند.

ایرانیان مقیم خارج از کشور به شرطی می توانند از مقررات این ماده استفاده کنند که قبل از ورود به ایران حداقل سه ماه متوالی در خارج اقامت داشته باشند.

به این ترتیب، اتباع خارجی و ایرانیان مقیم کشورهای خارجی می‌توانند با ارائه پروانه سبز گمرکی به نام شخص واردکننده، در صورت مطابقت مشخصات خودرو با مطالب درج شده در کارنه دوپاساژ و معتبر بودن آن برای کشور ایران و منقضی نشدن تاریخ آن برای ورود موقت اتومبیل به کشور اقدام کنند.

در صورتی که فرد نتوانسته باشد دفترچه کارنه دوپاساژ دریافت کند، می‌تواند با ارائه سپرده نقدی یا ضمانت‌ نامه بانکی برای ورود خودرو اقدام کند که البته روش نخست، بسیار ساده‌تر انجام خواهد شد.

ورود خودروهای سواری گذر موقت

اعلام جرم قاچاق برای بیش از ۳۵۰ خودرو گذرموقت به دلیل عدم تحویل به گمرک

مافیای قاچاق خودرو‌های لوکس مانند پورشه، بنز و تویوتا را در مرز‌های مختلف مانند سلفچگان و... دپو کرده‌اند و شبانه این ماشین‌ها را از گمرک خارج می‌کنند.

ارونقی معاون فنی و امور گمرکی ایران در این خصوص اظهار داشت: با عنایت به صدور و ابلاغ بخشنامه شماره ۱۲۷۴۱۴ / ۱۴۰۰ مورخ ۱۴۰۰/۲/۳ به تمام حوزه های نظارت و گمرکات اجرایی کشور در خصوص ورود موقت خودروهای سواری و آمار واصله از ۴۱ گمرک اجرایی کشور ضمن ارسال فایل کلیه مکاتبات صورت پذیرفته، مراتب ذیل با اهمیت و مورد توجه است:

۱) در حال حاضر بیش از ۳۳۰ دستگاه خودروی سواری به صورت موقت یا پلاک گذر موقت در کشور به صورت قانونی در حال تردد است.

۲) تعداد ۳۶۰ دستگاه خودروی سواری به دلیل پایان یافتن مهلت مجاز تردد در کشور و عدم امکان خروج از کشور به دلیل بسته بودن برخی از مرزهای زمینی به جهت شرایط حاصل از کرونا تحویل مراجع تحویل گیرنده در گمرکات شده و برای آنها قبض صادر شده است.

۳) از سال ۹۷ تاکنون برای بیش از ۳۵۰ دستگاه خودروی سواری گذر موقت به دلیل عدم تحویل خودروی سواری به گمرک اجرایی گزارش وقوع جرم قاچاق تنظیم و به مراجع ذیصلاح از جمله سازمان تعزیرات حکومتی منعکس شده است.

۴) از خودروهایی که دارای پرونده قضایی از باب جرم قاچاق در محاکم رسیدگی کننده است می‌توان به حدود ۱۶۰ دستگاه انواع بنز، ۴۰ دستگاه B.M.W و ۴۰ دستگاه lexus و ۲۵ دستگاه land cruiser و ۲۰ دستگاه toyota و ۱۰ دستگاه range rover و ۸ دستگاه Audi و ۵ دستگاه Nissan اشاره کرد.

۵) از گمرکاتی که بیشترین پرونده قاچاق برای خودروهای موقت طی سال های ۹۷ لغایت اردیبهشت امسال را داشتند می توان به آستارا با ۹۷ فقره پروند، ه بیله سوار ۹۷ فقره پرونده، دوغارون ۶۴ فقره پرونده و بازرگان ۲۷ فقره پرونده اشاره کرد.

در پایان سال گذشته بیش از 50 نفر از مافیای قاچاق کالا و برخی از مسئولان گمرک که در فساد و همچنین قاچاق کالا از جمله خودرو به کشور دست داشته‌اند دستگیر شده‌اند و طبق آخرین اطلاعات این دستگیری‌ها ادامه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۳ خرداد ۱۴۰۰

    زندگی خوب اینجا ممنوعه.....گمرک دزدی بیش نیست....تولید داخل و حمایت هم فقط خاریه تو چشم یک ایرانی...لعنت به تولیدتون
    زمین بخوره اون کارخونه هاتون
    و توی همون ارابه های مرگ بمیرن فرزندانتون که ملت رو داغدار و بی آبروی دزدی های خودتون کردین

مطالب پیشنهادی