ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استیو وزنیاک بابت مدرسه فناوری Woz U با اتهام نقض کپی رایت مواجه شد

یک استاد تجارت از ایالت کنتیکت آمریکا از هم‌موسس اپل، «استیو وزنیاک» به خاطر نقض کپی رایتی در زمینه ساخت یک مدرسه فناوری شکایت کرده است. وزنیاک در سال ۲۰۱۷ مدرسه‌ای به نام Woz U ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

یک استاد تجارت از ایالت کنتیکت آمریکا از هم‌موسس اپل، «استیو وزنیاک» به خاطر نقض کپی رایتی در زمینه ساخت یک مدرسه فناوری شکایت کرده است. وزنیاک در سال ۲۰۱۷ مدرسه‌ای به نام Woz U را راه‌اندازی کرد که ظاهرا ایده آن مدت‌ها قبل به ثبت رسیده بود.

به گزارش وب‌سایت Gizmodo، «رالف رایلی» در سال ۲۰۱۱ قصد داشت مدرسه فناوری مشابهی راه‌اندازی کند که البته در پیاده‌سازی با شکست مواجه شد. حالا به نظر می‌رسد که رایلی در این پرونده به خاطر سرقت این ایده خواستار دریافت حداقل ۱ میلیون دلار غرامت از وزنیاک شده است.

این استاد تجارت مدعی است که در سال ۲۰۱۱ با هم‌بنیان‌گذار اپل بر سر ساخت یک مدرسه فناوری توافق کرده بود و تصویر دست دادن این دو نفر موجود است. این پلتفرم آموزشی قرار بود با تکیه بر نام و شهرت وزنیاک به علاقه‌مندان درباره کامپیوتر و امور فنی آموزش دهد. با این حال همکاری آن‌ها هیچ‌گاه محقق نشد.

استیو وزنیاک

وزنیاک در سال ۲۰۱۷ این ایده را با همکاری شرکت آموزشی Coder Camps تحت عنوان Woz U پیاده‌سازی کرد. طبق اطلاعات موجود در پرونده، رایلی در آن زمان سعی کرد از طریق ایمیل با وزنیاک تماس بگیرد و سهمی از این کسب و کار داشته باشد. او در ایمیلی در آن زمان نوشته بود: «این دقیقا همان ایده‌ای است که وقتی اولین بار با شما صحبت کردم از «موسسه فناوری وز» در نظر داشتم.»

وزنیاک در پاسخ نوشت: «حق با شماست. شما ایده درستی داشتید...شک دارم که بدون ایده اولیه جنابعالی چنین مدرسه‌ای شکل می‌گرفت!» ولی زمانی که رایلی خواستار سهمی از این پروژه شد، دیگر پاسخی دریافت نکرد. در نتیجه او تصمیم گرفت به خاطر سرقت مالکیت فکری و نقض کپی رایت از وزنیاک شکایت کند.

با این حال، تیم حقوقی استیو وزنیاک مدعی است که این دو هرگز به یک توافق واقعی دست نیافتند و تصویر موجود صرفا یکی از بی‌شمار تصویرهایی است که وزنیاک با طرفداران خود گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی