ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گفتگو با مدیران لیون کامپیوتر؛ برند کهنه‌کار با ایده‌های جدید

لیون کامپیوتر از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی است و قدمت آن به پیش از راه‌اندازی بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی مطرح امروزی برمی‌گردد. «سعید حسینی» موسس لیون کامپیوتر از آن دسته افرادی است که در این حوزه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

لیون کامپیوتر از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی است و قدمت آن به پیش از راه‌اندازی بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی مطرح امروزی برمی‌گردد. «سعید حسینی» موسس لیون کامپیوتر از آن دسته افرادی است که در این حوزه نام آشنایی دارد. او معتقد است که لیون کامپیوتر در بازاری که فعالیت دارد، یعنی قطعات سخت افزاری کامپیوتری، بازیگر اول است. حسینی در گفتگو با دیجیاتو از مسیری که تاکنون با برند لیون کامپیوتر در دنیای تجارت الکترونیکی پیموده و همچنین از آینده‌ای می‌گوید که قرار است متفاوت‌تر از امروز باشد.

مدیرعامل این مجموعه تاکید دارد لیون کامپیوتر خودش یک استارتاپ نیست اما زیرمجموعه‌های آن مانند «ایزی‌ پی‌سی» و دیگر مواردی که به زودی روی کار می‌آیند استارتاپ محسوب می‌شوند. لیون کامپیوتر به نوعی نقش شتابدهی این مجموعه‌های کوچک‌تر را دارد و با جذب سرمایه‌ای که در سال جدید خواهد داشت، می‌خواهد قدرتمندتر از گذشته در بازار پساکرونا فعالیت کند.

قصه یک یاغی

سعید حسینی موسس لیون کامپیوتر

حسینی دیدگاهی مانند ماهی سیاه کوچولو دارد، او می‌گوید سیاست آنها اینست که وقتی همه به یک سمتی می‌روند آنها به سمت مخالفش حرکت کنند. زمانی که بیت کوین مثل الان شناخته شده نبود آنها در این حوزه ورود پیدا کردند و حالا که همه در آن فعالیت دارند لیون کامپیوتر از این حیطه تقریبا خودش را خارج کرده است. یاغی‌گری‌هایی که حسینی در تجارت خود انجام می‌دهد باعث شده که لیون کامپیوتر در بیشتر از ۱۷ سال عمر خود بتواند پا به پای فروشگاه‌های اینترنتی با سرمایه‌های عظیم حرکت کند.

حسینی در اواخر دهه هفتاد کار خود را از بازار فیزیکی حوزه قطعات کامپیوتری آغاز کرده و می‌گوید در آن زمان که کارش را شروع کرده، هیچکس به او باور نداشته است: «کسی کاری که می‌خواستیم شروع کنیم را جدی نمی‌گرفت و کاملا ناشناس بودیم. وبسایت ما هم در واقع ساده‌ترین صفحه‌ای بود که می‌شد طراحی کرد اما در آن زمان مطمئن بودم که مسیر درستی را انتخاب کردم.»

حسینی می‌گوید در حوزه فروش PC و قطعات PC رتبه یک را داریم اما زیاد به این مورد تکیه نداریم: «اول بودن مهم نیست و به دنبال این هستیم که خدمات بهتری بدهیم و فرهنگ لیون کامپیوتر را بشناسند و تجربه خوبی از خرید اینترنتی داشته باشند. می‌خواهیم مردم بدانند که لیون کامپیوتر در همه مراحل خرید اینترنتی‌شان همراه آنها است. ما مشتری که در خریدش مشکل داشته را باید بیشتر دریابیم، فروش کار سختی نیست، راضی نگه‌داشتن مشتری ناراضی کار سخت‌تری است که قصد داریم روی آن مانور دهیم.»

او چندان به بازار فیزیکی اعتقاد ندارد و برخلاف بسیاری از بازرگانان این حوزه، فروش مجازی را ترجیح می‌دهد: «هر‌ محصولی که مردم آن را می‌خرند می‌توان به صورت آنلاین فروخت، فقط مهم اینست که چطور می‌توان آن جنس را فروخت.» حسینی تمرکز خود و تیمش را روی فروش آنلاین گذاشته و با اینکه فروشگاهی هم در مرکز شهر پایتخت دارند اما می‌گوید ۹۰ درصد فروش خود را از طریق فضای مجازی کسب می‌کند:

«به جز سایت در شبکه‌های اجتماعی نیز تمرکز زیادی داریم و اعتقاد داریم فروش در شبکه‌های اجتماعی بسیار پتانسیل دارد و هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است. اگر زمانی دور میدان ولیعصر قیمت مغازه‌ها سر به فلک می‌زد برای این بود که مردم آنجا بودند اما الان مردم بیشتر کجا هستند؟ در شبکه‌های اجتماعی.»

تمرکز لیون روی دستگاه‌های ماینینگ و گیمینگ

حسینی درباره فروش دستگاه‌های ماینینگ که زمانی در این حوزه بسیار فعال بودند می‌گوید: «ما از سال ۹۲ تجهیزات ماینینگ می‌فروختیم و خودمان هم زیاد با این مقوله آشنایی نداشتیم. دوباره در سال ۹۵ با قدرت در این مقوله وارد شدیم و تا چندی پیش در این حوزه به شدت فعالیت می‌کردیم اما اخیرا سرعت خودمان را در این حوزه کم کردیم.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا بیت کوین و سایر رمزارزها در موفقیت آنها موثر بوده یا نه می‌گوید که هر کسی در زمانه بخصوصی می‌توانست از رمزارزها سود ببرد: «استراتژی ما در لیون کامپیوتر اینست که آینده‌نگری می‌کنیم. همان زمان هم که وارد حوزه ماینینگ شدیم کسی آنچنان با حوزه آشنا نبود. خود ما در سال ۹۲ مشتریانی داشتیم که چند دستگاه کارت گرافیک می‌خریدند و ما دقیقا نمی‌دانستیم برای چه این کالاها را از ما چندتا چندتا می‌خرند و از همان زمان شد که تصمیم گرفتم در لیون کامپیوتر نسبت به تمام موارد حوزه جلوتر حرکت کنیم و بازار آینده را بیشتر از بازار کنونی دریابیم.»

مدیرعامل لیون کامپیوتر اما از کم‌تر شدن تمرکز لیون کامپیوتر در حوزه رمز ارز می‌گوید و دلیل آن را قشر گیمرها معرفی می‌کند: «بازار ماینینگ یک بازار دائمی نیست و هر زمان که رمزارزها در آن قیمتش زیاد شود، مردم به آن وارد می‌شوند. ما تمرکزمان را روی گیمرها گذاشتیم چرا که گیمرها همیشگی هستند و همیشه دنبال لوازم خودشان هستند. استراتژی را عوض کردیم چرا که بازار گیمینگ بزرگتر است و وقتی در کنارشان باشی در کنارتان هستند و مشتریان وفادارتری به حساب می‌آیند. مشکل واردات و ارز و گمرکی هم البته در این کاهش تمرکز بی‌تاثیر نبود.»

لیون کامپیوتر مستقل است و مستقل می‌ماند

لیون کامپیوتر از ابتدا مستقل فعالیت کرده و تا امروز هم این استقلال را ادامه داده است. نام این برند در دیگر سایت‌ها به عنوان فروشنده دیده نمی‌شود و لیون کامپیوتر همیشه مستقیما از طریق سایت‌ها و کانال‌های خودش با مردم در ارتباط است. دلیل این مساله که لیون کامپیوتر هیچ‌گاه با دیگر سایت‌ها نظیر دیجی‌کالا و... فعالیت نکرده را حسینی اینطور توضیح می‌دهد:

«می‌خواستیم وارد بازی فروشندگان نشویم، فروشنده‌ها در بسیاری از سایت‌ها نظیر دیجی کالا، کالا را با قیمتی بیشتر به دست مشتریان می‌رسانند و تخفیف‌های کاذب ارائه می‌کنند. ما می‌توانستیم در این سایت‌ها برترین باشیم اما می‌خواستیم که خودمان باشیم.»

ایزی پی سی؛ استارتاپی از دل لیون کامپیوتر

آنها در مسیری که حرکت کردند امروز به عرضه محصول جدیدی رسیدند که نام «ایزی پی‌سی» را یدک می‌کشد، محصولی که فعلا زیر سایه لیون کامپیوتر حرکت می‌کند و یک استارتاپ به حساب می‌آید اما حسینی قصد دارد روی آن مانور زیادی بدهد تا ایزی‌ پی‌سی را تبدیل به دستیار خرید کامپیوتر همه مشتریان خود کند. او در رابطه با همین موضوع می‌گوید:

«شما هنگام خریدن یک سیستم از دوستان خود سوال می‌کنید و با یک لیست پیش مغازه‌ها می‌روید و نمی‌دانید بودجه دقیقی که باید کنار بگذارید چقدر است و آیا می‌توانید همه قطعات را پیدا کنید یا خیر. حتی دقیقا نمی‌دانید که اگر به مشکلی خوردید باید چه کنید و در بسیاری موارد فروشنده قطعاتی که خودش دارد را به جای قطعاتی که شما می‌خواهید می‌فروشد. در ایزی پی‌سی قصد داریم در لحظه، مشتریان با چند کلیک به سیستمی که می‌خواهند برسند و بودجه دقیق آن را هم بدانند و از پشتیبانی قدرتمندی برخوردار شوند.»

سیستم ایزی‌ پی‌سی دقیقا همان چیزی است که حسینی می‌گوید، پس از وارد شدن به سایت می‌توانید بسته به نیازتان شروع به «بستن» یا به بیان فنی‌تر «اسمبل» یک سیستم کنید و هر قطعه‌ای که مدنظرتان است را انتخاب کنید. قیمت‌ها در لحظه به شما نمایش داده می‌شوند و هر قطعه‌ای که خواستید را می‌توانید کم و زیاد کنید و سیستم هوش مصنوعی وبسایت نیز به شما هشدارهای لازم را می‌دهد؛ هشدارهایی مثل جور در نیامدن برخی قطعات با یکدیگر و یا جا نشدن یک قطعه با توجه به کیسی که انتخاب کرده‌اید و... تمام این موارد حس یک متخصص کامپیوتر را مشتری می‌دهد و در نهایت هنرمندان لیون کامپیوتر نیز سیستم‌ها را اسمبل می‌کنند و درب مشتری تحویل می‌دهند؛ اما چرا می‌گوییم هنرمندان؟ حسینی در این باره توضیح کوتاهی می‌دهد: «مدیر تیم فنی ما که کیس‌ها را را می‌بندد نقاش است و روی بوم نقاشی می‌کند، تفکر هنرمندانه او روی تیم تاثیر گذاشته و کاری که با دقت و حوصله روی کیس‌ها انجام می‌دهند، رسما باعث خلق یک اثر هنری از قطعات کامپیوتری می‌شود.»

به گفته او تمام قطعات در ایزی پی سی اورجینال و اصل هستند و همگی گارانتی دارند. حسینی در این باره می‌گوید: «خود لیون کامپیوتر در حذف کردن کالاهای فیک در بازار در قدیم نقش بسزایی داشته و ویدیوهای آنباکسینگ ما در سالهای ۸۷ و ۸۸ در حذف بسیاری از این کالاها موثر بود.»

آنطور که حسینی می‌گوید، قرار است به ایزی پی سی بخش‌هایی مانند پیشنهادات خاص اضافه شود که طی آن مشتری با انتخاب یک سری قطعات از برندی خاص یک تخفیف ویژه دریافت کند. او همچنین تاکید دارد تمام محتوای حاکم در ایزی پی سی از عکاسی گرفته تا متن‌ها و راهنما‌یی‌ها توسط تیم لیون کامپیوتر نوشته شده است: «همه چیز به ساده‌ترین زبان ممکن به مشتریان گفته شده است.»

مزایای خرید از ایزی پی‌سی

محسن پرهیزکار مدیر مارکتینگ لیون کامپیوتر

اما مزایای خرید از ایزی پی‌سی نسبت به سایر سایت‌ها چیست؟ «محسن پرهیزکار» مدیر مارکتینگ لیون کامپیوتر به این سوال پاسخ داد و گفت: «تطبیق بین قطعاتی که خودتان انتخاب می‌کنید یا فروشنده به شما می‌گوید کار هرکسی نیست و لیون کامپیوتر بعد از ۱۷ سال سابقه می‌تواند این تضمین را بدهد که بهترین بازدهی را به شما بدهد. همچنین تنوع کالایی در لیون کامپیوتر بسیار زیاد است. در کنار این موارد یک گارانتی نود روز طلایی داریم که در کمتر جایی وجود دارد. افراد می‌توانند طی این نود روز قطعات را بدون هیچ حرف پس و پیشی بدهند و در صورتی که قطعه‌ای از سیستم اسمبل شده با مشکل مواجه شود، بدون چون و چرا توسط لیون کامپیوتر تعویض ‌می‌شود. ما خودمان با شرکت‌های گارانتی سر و کله می‌زنیم و کار را پیش می‌بریم و قطعات را در آینده به عنوان کالاهای مشابه آکبند با قیمتی کمتر و به صورت دست دوم می‌فروشیم. در بخش دست دوم هم کالای مردم وجود دارد هم کالاهای اینچنینی خودمان.»

او در نهایت می‌گوید که تمامی سیستم‌ها تست می‌شود و به مشتری داده می‌شود: «سیستم‌ها با گیم‌های سنگین و با گرافیک بالای روز دنیا و همچنین نرم‌افزارهایی که سیستم را زیر فشار قرار می‌دهند تست می‌شوند تا مطمئن شویم به هیچ وجه با مشکل مواجه نمی‌شوند.»

پرهیزکار همچنین درباره اینکه چرا تا به امروز لیون کامپیوتر آنچنان در مارکتینگ خودش را نشان نداده به دیجیاتو می‌گوید: «مارکتینگ را اینطور می‌دیدیم که مشتریان خودشان برای ما مشتری بیاورند و سیاست ما این بود که با پشتیبانی دقیق مشتریان و تبلیغات دهان به دهان به پیش برویم اما قصد داریم در سال جدید این سیاست‌ها را تغییر دهیم.»

پشتیبانی لیون کامپیوتر

ادعاهای حسینی و پرهیزکار درباره نحوه پشتیبانی تیم لیون کامپیوتر ادعای بزرگی است. آنها می‌گویند که تیم پشتیبانی این مجموعه تمام فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کند و به همه انتقادات کاربران پاسخ می‌دهد و مشتریان ناراضی را تبدیل به مشتریانی راضی می‌کند. همچنین گارانتی نود روزه طلایی برای ایزی پی سی (تعویض قطعه تا ۹۰ روز در صورت به مشکل خوردن قطعه در سیستم‌هایی که توسط ایزی پی سی اسمبل می‌شوند) و مواردی مانند بازگرداندن وجه در صورت کاهش قیمت کالا پس از خرید توسط مشتری و دیگر موضوعاتی که از آنها صحبت می‌شوند چیزهایی هستند که به راحتی در ذهن یک مشتری نمی‌گنجند. در همان خلال مصاحبه تصمیم گرفتیم بدون هیچ برنامه قبلی با بخش پشتیبانی لیون کامپیوتر تماس بگیریم و جلوی موسس لیون کامپیوتر، ادعاهای او را مورد آزمایش قرار دهیم.

صحبت ما با تیم پشتیبانی دقیقا بر اساس همان وعده‌هایی که در طول مصاحبه گفته شده بود پیش رفت. پشتیبان لیون کامپیوتر با ما که به عنوان مشتری شاکی و ناراضی زنگ زده بودیم با دقت تمام صحبت کرد و و با توجه به این که مشکل عنوان شده در بازۀ زمانی 7 روز مهلت تست بود، قرار شد که کالای خریداری شده را از ما پس بگیرد تا روی آن بررسی انجام شود. او رویه را اینطور اعلام کرد که اگر کالا مشکلی داشته باشد هزینه‌های رفت و آمد پیک نیز با خود مجموعه است و آنها کالای معیوب را با کالای نو تعویض می‌کنند.

لیون کامپیوتر و کرونا

مدیرعامل لیون کامپیوتر به دیجیاتو می‌گوید در دوران کرونا بازار و تامین کننده‌ها کالا را به ما تحویل نمی‌دادند و همگی به آنها کالا را نمی‌فروختند و همگی فکر می‌کردند که جنگ جهانی سوم شده است و قرار است هیچ کالایی دیگر تولید نشود: «ما مودم‌هایی که ۳۰۰ هزار تومان فروخته بودیم را یک میلیون تومان هم نمی‌توانستیم از بازار بخریم. بازار هیچ جنسی نمی‌فروخت. ما هم برای جبران ناراحتی مشتریان در ادامه که بازار بهتر شد، سعی کردیم یا کالاها را جبران کنیم یا اکانتشان را شارژ کنیم. ما چند صد میلیون در دوران کرونا ضرر دادیم و البته اصلا نگران این موضوع نیستیم چرا که قصد داریم در این بازار بمانیم. خیلی از رقبا سایت خود را تعطیل کردند یا ترمز شدیدی زدند اما ما قصدمان این نبود.»

لیون کامپیوتر تولیدکننده هم خواهد شد؟

از حسینی درباره اینکه چرا تاکنون به تولید محصول و همکاری با تولیدکنندگان روی نیاورده می‌پرسم. او در پاسخ می‌گوید: «در یک دوره‌ای وارد تولید شدیم و می‌خواستیم یکی از قطعات اصلی کامپیوتر را تولید کنیم اما محصول آزمایشی که دو سال پیش تولید شد کیفیت قابل قبول نداشت و فعلا این ماجرا را متوقف کردیم. در حال حاضر در فکر تولید هستیم و می‌خواهیم یک سری محصولات خاص ایجاد کنیم.»

حسینی می‌گوید آنها به زودی به طور جدی وارد بازار لپ‌تاپ هم می‌شوند و امکان ورود به بازار موبایل هم دور از ذهن نمی‌بیند: «هرچیزی که پردازنده داشته باشد و کالای دیجیتال باشد، در لیون کامپیوتر جای خودش را دارد و به زودی وارد حوزه‌های دیگر می‌شویم اما قطعا در حیطه کالاهای دیجیتال می‌مانیم.»

آینده لیون کامپیوتر

حسینی خودش قبول دارد که بازار کالاهای کامپیوتری با گرانی بیش از حدی مواجه شده است و کامپیوتر از سبد خانوارها حذف شده است. او به عنوان مدیر لیون کامپیوتر که چند وقت پیش به دنبال ارتقای سیستم‌های شخصی‌اش بوده از دیدن قیمت‌ها شگفت زده شده و این حق را به مردم می‌دهد که همگی نسبت به قیمت کالاها واکنش نشان دهند: «ما در لیون کامپیوتر سعی می‌کنیم که با نوسانات ارز سازگاری داشته باشیم، اگر قیمتی بالاتر از قیمت خرید مردم برود، ما سعی می‌کنیم کالا را با همان قیمتی که خریده به او بدهیم اما اگر قیمت کمتر شود، مابه‌التفاوت را به آنها پس می‌دهیم؛ چیزی که در کمتر جایی در ایران دیده می‌شود.»

حسینی می‌گوید که آنها فروش قسطی را نیز راه انداختند تا بتوانند در این شرایط اقتصادی به مردم کمک کنند: «فعلا اصلا قصد نداریم وارد بخش تعمیرات بشویم چرا که بازار پیچیده‌ و سختی دارد. قطعات در ایران نیستند و تعمیرکاران به هر روشی دست می‌زنند تا کالاها را زنده نگه دارند و در این شرایط نمی‌توان کالایی را با بهترین کیفیت تعمیر کرد.»

لیون کامپیوتر برای یک جذب سرمایه آماده می‌شود و قصد دارد که با این سرمایه‌گذاری وارد حوزه‌های جدید در کالاهای دیجیتال بشود و روی مارکتینگ خود نیز اقدامات زیادی انجام دهد: «سرمایه‌گذار مدام گزارش می‌خواهد و در این حالت پیشرفت بسیار بیشتر از قبل رخ خواهد داد. اعتبار ما بیشتر خواهد شد و در نتیجه می‌خواهیم سر و صدای بیشتری در بازار ایجاد کنیم.»

لیون تک؛ رسانه‌‌ای جدید 

علی صدرالدینی مدیر روابط عمومی لیون کامپیوتر

لیون کامپیوتر از اولین وبسایت‌هایی بود که در حوزه تولید محتوای ویدیویی فعالیت می‌کرد. «علی صدرالدینی» مدیر روابط عمومی مجموعه لیون کامپیوتر در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید زمانی که لیون کامپیوتر وارد این حوزه شده بود کمتر سایتی مشغول آنباکسینگ و بررسی دستگاه‌ها و گجت‌ها بود اما حالا مدتی است که از این حوزه دور شده و تصمیم دارد دوباره با قدرت وارد این حوزه شود: «لیون کامپیوتر سعی می‌کند کاملا به روز باشد و حالا که از قدیمی‌های بازار تولید محتوای ویدیویی بوده می‌خواهد دوباره در این مساله ورود پیدا کند و با همکاری مجموعۀ لیون تک قصد دارد قدم در این عرصه بگذارد»

صدرالدینی تاکید دارد که لیون تک یک رسانه مستقل است و چند ماهی است که روی آن تولید محتوا شده اما قصد دارند تا محتواها کاملا با همه جا متمایز باشد: «برای ایجاد زیرساخت‌ها تلاش کردیم و می‌خواهیم همانطور که در این زمینه پیشرو بودیم، این بار متفاوت ظاهر شویم.»

صدرالدینی می‌گوید فرهنگ کاری در لیون کامپیوتر ایجاب می‌کند که همه ایده‌ها در آن تحقق یابند. او درباره فرهنگ سازمانی لیون کامپیوتر می‌گوید: « در حال حاضر صد نفر در لیون کامپیوتر مشغول به کار هستند. هرکس می‌خواهد در لیون کامپیوتر کار کند باید چند روزی در کنار کارمندان فقط روزها را بگذارند تا با فرهنگ سازمانی لیون کامپیوتر آشنا شود. آنها با فرایندها آشنا می‌شوند و سپس وارد همکاری جدی با ما می‌شوند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی