ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انویدیا کارت‌های گرافیک سری GTX 600 و GTX 700 را بازنشسته می‌کند

درایور گرافیک R470 انویدیا آخرین درایوری خواهد بود که از پردازنده‌های گرافیکی سری جی‌فورس GTX 600 و 700 که مبتنی بر معماری کپلر هستند، پشتیبانی می‌کند. این معماری از سال ۲۰۱۲ توسط انویدیا پشتیبانی شده ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

درایور گرافیک R470 انویدیا آخرین درایوری خواهد بود که از پردازنده‌های گرافیکی سری جی‌فورس GTX 600 و 700 که مبتنی بر معماری کپلر هستند، پشتیبانی می‌کند. این معماری از سال ۲۰۱۲ توسط انویدیا پشتیبانی شده بود اما بالاخره به پایان راه خود می‌رسد.

گرافیک‌های معماری کپلر که در حال حاضر از خانواده درایورهای R465 استفاده می‌کنند، با انتشار درایورهای سری R470 که قرار است در ادامه سال به دست کاربران برسند، پشتیبانی خود را از دست خواهند داد. البته GTX 750 و 750 Ti از این قاعده مستثنی هستند چون بر اساس معماری مکس‌ول ساخته شده‌اند.

با انتشار درایور R470 پشتیبانی از بهینه‌سازی‌های مربوط به بازی‌ها توسط انویدیا متوقف می‌شود. در نتیجه، انتظار می‌رود که عملکرد این GPUها رفته‌رفته ضعیف‌تر شود. البته نباید فراموش کرد که این گرافیک‌ها با درایور R470 تحت پشتیبانی بلندمدت (LTS) قرار می‌گیرند تا صرفا به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت کنند.

انویدیا پشتیبانی از معماری «فرمی» یعنی سری جی‌فورس ۴۰۰ و ۵۰۰ را در سال ۲۰۱۸ متوقف کرد. این شرکت معماری کپلر را برای مقابله با تراشه‌های پرچمدار AMD معرفی کرد. انویدیا در ادامه بیشتر روی بهینه‌سازی تمرکز کرد و معماری‌های مکس‌ول و پاسکال را با شرایط بهتری به بازار فرستاد. معماری کپلر در سال ۲۰۱۳ ضربه سختی از معرفی گرافیک‌های «هاوایی» AMD خورد اما با معرفی سری GTX 700 توانست به حیات خود ادامه دهد. نمودار زیر نقشه راه انویدیا برای پشتیبانی از معماری‌های GPU این شرکت را نشان می‌دهد.

گفتنی است که درایور متن باز Nouveau از سری GTX 600/700 پشتیبانی می‌کند. این درایورها اجازه تعیین دستی سرعت کلاک را می‌دهند و نیازی به میکروکد یا فریمور امضا شده ندارند. البته طبیعی است که پشتیبانی کپلر از Nouveau به خوبی درایورهای رسمی انویدیا نباشد، اما استفاده از این درایور شاید به‌زودی به تنها راه باقی مانده برای کاربران گرافیک‌های یاد شده تبدیل شود.

انویدیا در مرحله بعدی به سراغ قطع پشتیبانی معماری مکس‌ول می‌رود اما احتمالا هنوز زمان زیادی تا وقوع این اتفاق باقی مانده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی