ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هند می‌خواهد نام «ویروس کرونای هندی» از شبکه‌های اجتماعی حذف شود

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هند با ارسال نامه‌ای از شبکه‌های اجتماعی درخواست کرده نام «ویروس کرونای هندی» را حذف کنند و می‌گوید سازمان بهداشت جهانی نام این گونه را B.1.617 گذاشته است و اساسا ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۵

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هند با ارسال نامه‌ای از شبکه‌های اجتماعی درخواست کرده نام «ویروس کرونای هندی» را حذف کنند و می‌گوید سازمان بهداشت جهانی نام این گونه را B.1.617 گذاشته است و اساسا عنوان «ویروس کرونای هندی» عبارت نادرستی است.

به گزارش «رویترز» هنوز مشخص نیست که کدام یک از شبکه‌های اجتماعی نامه دولت هند را مبنی بر حذف عنوان ویروس کرونا هندی دریافت کرده‌اند. اما گفته می‌شود که پیشتر نیز دولت هند از توییتر خواسته بود تا توییت‌های حاوی نام ویروس هندی را حذف کرده و به فیسبوک و اینستاگرام نیز گفته بود تا پست‌هایی که کرونا هندی را مورد انتقاد قرار داده بودند را حذف کنند.

هند ادعا می‌کند که از نظر علمی و براساس نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO) کووید-۱۹ هندی اساسا در بین گونه‌های معرفی شده توسط این سازمان وجود ندارد و در هیچ یک از گزارش‌های WHO به اصطلاح نوع هندی اشاره‌ای نشده و این سازمان نیز، گونه جدید را با نام  B.1.617 می‌شناسد. این کشور می‌گوید اصطلاح ویروس هندی کاملا نادرست است و نباید مورد استفاده قرار گیرد.

ویروس کرونای هندی

گونه‌ای از کووید-۱۹ که برای اولین بار در هند شناسایی شد، B.1.617 نام دارد که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان یکی از انواع نگران کننده در طبقه‌بندی گونه‌های کرونا قرار داده که شواهدی از شدت مسری بودن آن نسبت به گونه‌های دیگر ویروس گزارش شده است.

با وجودی که رویکرد هند در حذف اطلاعات مربوط به کووید-۱۹ برخوردی افراطی است،‌ اما سازمان بهداشت جهانی و سایر سازمان‌های بهداشتی و دانشمندان نیز انتقادهایی نسبت به ارجاع نام ویروس به موقعیت‌های جغرافیایی مطرح کرده‌ و می‌گویند این روش نامگذاری نادرست است. راهنمای سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵، نامگذاری بیماری‌های عفونی با استفاده از نام مکان‌، انسان یا گونه‌های حیوانی را تایید نمی‌کند.

به علاوه، کنوانسیون نامگذاری بیماری‌ها نیز قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای چنین مواردی در نظر می‌گیرد و به گزارش نشنال جئوگرافیک، ‌سازمان بهداشت جهانی در تلاش است تا با کمک ویروس شناسان، روش‌های جدیدی برای نامگذاری ویروس‌ها در نظر بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی