ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل باید این قابلیت‌های اندروید ۱۲ را به iOS 15 اضافه کند

چند روز پیش گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O 2021 ویژگی‌های اندروید ۱۲ را اعلام و اطلاعات بیشتری درباره آن منتشر کرد. حالا که گوگل این سیستم عامل را معرفی کرده و اولین بتای عمومی‌اش را ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

چند روز پیش گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O 2021 ویژگی‌های اندروید ۱۲ را اعلام و اطلاعات بیشتری درباره آن منتشر کرد. حالا که گوگل این سیستم عامل را معرفی کرده و اولین بتای عمومی‌اش را هم در اختیار برخی کاربران قرار داده، بی‌صبرانه منتظر رونمایی از نسخه جدید سیستم عامل iOS در رویداد WWDC 2021 هستیم. اما پیش از معرفی، می‌خواهیم نگاهی به قابلیت‌های اندروید ۱۲ داشته باشیم که اپل می‌تواند به iOS 15 بیاورد.

سیستم عامل اندروید ۱۲ بزرگترین تغییرات ظاهری را در چندین سال پیش تجربه می‌کند و می‌تواند حس جدیدی به کاربر منتقل کند. گوگل برای این سیستم عاملش از زبان طراحی «متریال یو» استفاده کرده و می‌توان تا جای ممکن آن را شخصی‌سازی کرد. به همین دلیل گوگل آن را شخصی‌ترین سیستم عامل خود می‌داند.

اگرچه در اندروید ۱۲ قابلیت‌هایی وجود دارند که با الهام از iOS 14 توسعه پیدا کرده‌اند، اما این جاده یکطرفه نیست و اپل و گوگل در سال‌های اخیر چندین بار دست به چنین کاری زده‌اند. در همین راستا می‌خواهیم نگاهی به ویژگی‌های اندروید ۱۲ داشته باشیم که می‌توانند جایی در iOS 15 داشته باشند.

سیستم عامل iOS 15

غیرفعالسازی کلی دوربین و میکروفن در آیفون

نوار منوی اندروید ۱۲ به نشانگر جدیدی مجهز شده که در هنگام استفاده یک اپ از دوربین و میکروفن کارایی دارد. این قابلیت شبیه چیزی است که اپل در iOS 14 انجام داد و با نشانگرهای رنگی چنین موضوعی را به کاربر اطلاع می‌دهد. با این حال آنچه در سیستم عامل گوگل وجود دارد، کمی متفاوت است.

در تنظیمات سریع اندروید که معادل کنترل سنتر iOS است، دکمه‌هایی برای خاموش و روشن کردن دسترسی به دوربین و میکروفن در سطح سیستمی وجود دارد. با فعالسازی چنین قابلیتی، با باز کردن برنامه‌ای که از دوربین استفاده می‌کند مثل خود برنامه دوربین، یک صفحه مشکی رنگ در برابرتان قرار می‌گیرد.

این قابلیت امنیت کاربران را افزایش می‌دهد و در همین راستا iOS 15 هم باید چنین قابلیتی را در اختیار کاربران قرار دهد تا بتوانند دوربین‌ها و میکروفن‌ها را بطور کامل در آیفون غیرفعال کنند. البته در حال حاضر کاربران با رفتن به تنظیمات، می‌توانند برنامه‌هایی که مجاز به استفاده از دوربین هستند را مشخص کنند، اما مسلما با آنچه گوگل انجام می‌دهد، متفاوت است. قرارگیری دکمه‌های مخصوص در کنترل سنتر می‌تواند کار را بسیار ساده‌تر کند.

ساده‌سازی تنظیمات حریم خصوصی

اندروید ۱۲ از قابلیت‌های امنیتی زیادی برای حفظ حریم خصوصی کاربران بهره می‌برد. این سیستم عامل داشبورد حریم خصوصی جدیدی دارد که اطلاعات جامعی مانند اینکه کدام اپ از دیتا، دوربین، میکروفن، مکان، مخاطبین و داده‌های سنسورها استفاده می‌کنند، در اختیارتان قرار می‌دهد. این داشبورد رابط کاربری ساده‌ای هم دارد.

با وجود چنین قابلیتی، گوگل برخلاف اپل به سراغ ردیابی تبلیغات نرفته، ویژگی که افزودنش به iOS 14.5 سروصدای زیادی بپا کرد. البته چنین کاری برای گوگل کمی پیچیده‌تر است چرا که این غول جستجوی اینترنتی از تبلیغات درآمد زیادی دارد.

در منوی حریم خصوصی iOS 14 می‌توانید داده‌هایی که اپ‌ها به آن‌ها دسترسی دارند، از مخاطبین گرفته تا تصاویر و اطلاعات سلامتی را ببینید. این لیست کامل ولی نامناسب به نظر می‌رسد. بنابراین کوپرتینویی‌ها می‌توانند آن را برای iOS 15 ساده‌سازی کنند و به سراغ طراحی جدیدی بروند. با اینکار اپل می‌تواند به استفاده راحت‌تر از این قابلیت کمک کند و البته جزئیات بیشتری را هم در اختیار کاربران قرار دهد.

شخصی‌سازی‌های بیشتر

کامپیوترها، گوشی‌ها، تبلت‌ها یا بطور کلی محصولات الکترونیکی هوشمند امروزه بیش از هر زمانی دیگری توسط ما مورد استفاده قرار می‌گیرند و شیوع ویروس کرونا هم چنین استفاده‌ای را دوچندان کرد. در همین راستا گوگل فکر می‌کند کاربران به دنبال کنترل بیشتری روی فناوری خود هستند و یک چالش برای کل صنعت به حساب می‌آید. بنابراین روی شخصی‌سازی این دستگاه‌ها تمرکز کرده است.

این غول جستجوی اینترنتی برای اینکه چنین قابلیتی را در اختیار کاربران قرار دهد، امکان شخصی‌سازی بیشتری را در اندروید ۱۲ فراهم کرده است. برای مثال زمانی که در این سیستم عامل یک والپیپر را برای لاک اسکرین انتخاب می‌کنید، یک الگوریتم رنگ‌های موجود در آن را شناسایی می‌کند و از آن برای کل سیستم بهره می‌برد. این رنگ‌ها در نوتیفیکیشن‌ها، لاک اسکرین، کنترل‌های حجم صدا، ویجت‌ها، تنظیمات و حتی اپ‌ها هم به چشم می‌خورند.

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که گوگل همواره قابلیت‌های شخصی‌سازی بیشتری نسبت به اپل در اختیار کاربران سیستم عاملش قرار می‌دهد. با این حال کوپرتینویی‌ها اخیرا به دنبال رنگ‌های بیشتری برای بدنه محصولاتشان رفته‌اند که برای مثال می‌توان به سری آیفون ۱۲ و آیپد ایر ۴ اشاره کرد. در همین راستا شاید سیستم عامل iOS 15 هم دارای قابلیتی مشابه با آنچه در اندروید ۱۲ وجود دارد، باشد.

اگرچه استفاده از چنین سیستمی ظاهر تقریبا جدیدی به سیستم عامل موبایل اپل می‌دهد، اما کافی نخواهد بود و این کمپانی باید قابلیت‌های شخصی‌سازی بیشتری برای کاربرانش درنظر بگیرد.

کوپرتینویی‌ها در iOS 14 امکان تغییر برخی اپ‌های پیش فرض را فراهم کردند و برای مثال می‌توانید به جای برنامه پیش فرض ایمیل و مرورگر به سراغ اپ‌های دیگری بروید. مثلا بجای آن‌ها می‌توانید بطور پیش فرض از جیمیل و فایرفاکس استفاده کنید. شاید اپل در iOS 15 چنین قابلیتی را گسترش دهد و کاربران بتوانند اپ‌های بیشتری را تغییر دهند. علاوه بر این، بسیاری از کاربران از امکان تغییر در رابط کاربری iOS استقبال خواهند کرد.

کنفرانس WWDC 2021 اپل همین ماه و از تاریخ ۱۷ خرداد شروع می‌شود که ما در دیجیاتو آن را برایتان پوشش می‌دهیم. در این رویداد کوپرتینویی‌ها در کنار رونمایی از IOS 15، نسخه جدید سیستم عامل آیپد را هم معرفی خواهند کرد که انتظار زیادی از آن داریم.

همانطور که می‌دانید، آیپد پرو ۲۰۲۱ از چیپ مورد استفاده در مک‌بوک‌های اپل یعنی M1 بهره می‌برد که قدرت بالایی دارد اما iPadOS محدودیت‌های زیادی را به آن تحمیل می‌کند. بنابراین انتظار می‌رود iPadOS 15 با تغییرات قابل توجهی از راه برسد و کارایی آیپد پرو M1 را بیش از پیش افزایش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی