ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان در رصدخانه LHAASO پرانرژی‌ترین نور جهان را مشاهده کردند

دانشمندان هنوز بسیاری از اسرار مربوط به نورهای پرانرژی را کشف نکرده‌اند ولی حالا یک سوال به پرسش‌های آن‌ها اضافه شده چون رصدخانه LHAASO اخیرا توانسته پرانرژی‌ترین پرتو کیهان را با توان ۱.۴ کوادریلیون الکترون ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

دانشمندان هنوز بسیاری از اسرار مربوط به نورهای پرانرژی را کشف نکرده‌اند ولی حالا یک سوال به پرسش‌های آن‌ها اضافه شده چون رصدخانه LHAASO اخیرا توانسته پرانرژی‌ترین پرتو کیهان را با توان ۱.۴ کوادریلیون الکترون ولت مشاهده کند. رکورد قبلی مربوط به پرتویی با کمتر از یک کوادریلیون الکترون ولت بود.

به گزارش Science News، رصدخانه LHAASO در چین موفق به مشاهده بیش از ۵۳۰ پرتو گاما با انرژی بالاتر از ۰.۱ کوادریلیون الکترون ولت شده است. برای مقایسه باید گفت که توان پروتون‌ها در بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده زمین یعنی «شتاب‌دهنده بزرگ هادرونی» صرفا به چند تریلیون الکترون ولت می‌رسند.

دانشمندان در مجموع ۱۲ ناحیه دربرگیرنده پرتوهای گاما را مشاهده کرده‌اند که وجود شتاب‌دهنده‌های ذره‌ای طبیعی را در کهکشان راه شیری تایید می‌کند. برای دستیابی به این سطح از انرژی، ذرات پروتون و الکترون ابتدا باید در میدان‌های الکترومغناطیسی شارژ شوند. این کار سرعت آن‌ها را بالا می‌برد و ذرات را برای مثال در واکنش با مواد موجود در فضا، قادر به تولید پرتوهای پرانرژی گاما می‌کند.

رصدخانه LHAASO

پژوهشگران هنوز مطمئن نیستند که چه محیط‌هایی می‌توانند برای تولید نورهای پرانرژی‌تر از یک کوادریلیون الکترون ولت مناسب باشند. ولی مشاهدات جدید دو احتمال را مطرح می‌کند: احتمال اول مربوط به اثرات ناشی از سحابی خرچنگ است که خود از باقی‌مانده‌های یک ستاره منفجر شده شکل گرفته است. احتمال دوم به «پیله ماکیان» اشاره می‌کند؛ منطقه‌ای که ستاره‌های غول‌پیکر در آن شکل گرفته و در این فرآیند بادهای شدیدی را به وجود آورده‌اند.

رصدخانه LHAASO در کوهستان «هایزی» در استان «سیچوان» چین قرار دارد ولی هنوز به‌طور کامل بهره‌برداری نشده است. این رصدخانه در دنباله سال تکمیل خواهد شد و انتظار می‌رود که پرتوهای گامای پرانرژی‌تری را پیدا کند. این پرتوها می‌توانند پاسخگوی برخی از سوال‌های ما درباره چگونگی خلق نورهای پرانرژی و نظام‌هایی که جهان ما را شکل داده‌اند، باشند.

نتایج تحقیقات دانشمندان در مجله علمی Nature منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی