ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بازگشت نسبی قدرت بینایی مردی بعد از ۴۰ سال با روش جدید ژن درمانی

دانشمندان برای اولین بار موفق شدند بینایی مردی را که به مدت ۴۰ سال از نابینایی رنج می‌برد، با استفاده از روش جدید ژن درمانی تا حدی بازیابی کنند. این راهکار می‌تواند به نقطه عطف ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

دانشمندان برای اولین بار موفق شدند بینایی مردی را که به مدت ۴۰ سال از نابینایی رنج می‌برد، با استفاده از روش جدید ژن درمانی تا حدی بازیابی کنند. این راهکار می‌تواند به نقطه عطف مهمی در درمان نابینایی ژنتیکی تبدیل شود.

در شرایط آزمایشگاهی از این مرد خواسته شد برخی اقلام روی میز را تشخیص دهد و در کمال ناباوری، مردی که پیشتر از نابینایی مطلق رنج می‌برد‌ توانست با دقت ۹۲ درصد دفتر یادداشت روی میز را تشخیص دهد. دانشمندان با بررسی امواج دستگاه انسفالوگراف چنین پیشرفتی را در بازیابی بینایی فوق‌العاده برشمردند.

نتایج این مطالعه موفقیت آمیز در مجله «Nature Medicine» منتشر شده است. این مرد که هویت وی فاش نشده، تحت درمان اپتوژنتیک قرار گرفت و از پروتئین‌های جلبک موسوم به algae برای درمان و کنترل سلول‌های چشم کمک گرفته شد.

این مرد که در فرانسه زندگی ‌می‌کند، در حدود چهل سال قبل به «رتینیت پیگمنتوزا» مبتلا شد. این اختلال ژنتیکی نادر به گیرنده‌های نوری یا سلول‌های حسگر نور در شبکیه آسیب می‌رساند. از هر ۴۰۰۰ نفر در سراسر جهان یک نفر به این بیماری نادر مبتلا می‌شود.

شدت بیماری به حدی بود که وی بینایی خود را به صورت کامل از دست داد. اما روش درمانی جدید توانسته بینایی وی را تا حدی بهبود بخشد.

روش‌ درمانی اپتوژنتیک معمولا به صورت سنتی توسط پزشکان مغز و اعصاب مورد استفاده قرار می‌گیرد و این راهکار با کمک ژن‌درمانی جدید برای بازیابی بینایی این مرد تا حد زیادی موفقیت آمیز بود و او اکنون می‌تواند نور را از طریق یکی از چشم‌هایش تشخیص دهد.

در این روش درمانی، متخصصان ژن‌ها را به سلول‌های گانگلیونی باقی مانده در شبکیه چشم تزریق کردند تا پروتئین حساس به نور ChrimsonR تولید شود.

پروتئین‌ها پس از تشکیل به نور پاسخ می‌دهند و سیگنال‌های تصویری را به مغز ارسال می‌کنند. پروتئین‌های ChrimsonR به طور مشخص می‌توانند نور کهربایی را حس کنند. در نتیجه محققان از عینک‌های مخصوصی برای دیدن طول موج‌های کهربایی کمک گرفتند. این فرد به مدت هفت ماه با کمک عینک بهبود بینایی را تجربه کرده بود و با بررسی‌های انجام شده در شرایط آزمایشگاهی مشخص شد شرایط وی رو به بهبود است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Reza12022
    Reza12022 | ۵ خرداد ۱۴۰۰

    آخی خیلی خوب میشه اگر با هزینه خوب و بصرفه ایران بیاد پسر دایی من هم مشکلی مشابه داره،، خیلی خوب میشد تکنولوژي ییاد که باعث ضعف بینایی بهبود بخشیده بشه

مطالب پیشنهادی