ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هرآنچه درباره سیستم عامل iOS 15 اپل می‌دانیم

با نزدیک شدن به کنفرانس WWDC 2021، بسیاری از کاربران بی‌صبرانه منتظر معرفی نسخه جدید سیستم عامل محبوب iOS هستند. در کنفرانس امسال اپل از سیستم عامل iOS 15 به همراه نسخه جدید iPadOS و ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

با نزدیک شدن به کنفرانس WWDC 2021، بسیاری از کاربران بی‌صبرانه منتظر معرفی نسخه جدید سیستم عامل محبوب iOS هستند. در کنفرانس امسال اپل از سیستم عامل iOS 15 به همراه نسخه جدید iPadOS و watchOS رونمایی خواهد کرد که ما می‌خواهیم در ادامه نگاهی به تمام گزارش‌ها پیرامون سیستم عامل بعدی آیفون داشته باشیم.

مدت کمی تا برگزاری کنفرانس WWDC 2021 باقی مانده و کوپرتینویی‌ها این رویداد را در تاریخ ۱۷ خرداد آغاز خواهند کرد، اما iOS 15 که در این مراسم معرفی می‌شود، چه امکاناتی خواهد داشت؟ برای جواب این سوال تا پایان همراه دیجیاتو باشید.

قابلیت‌های iOS 15

طبق گزارش‌ها، این سیستم عامل با لاک اسکرین بروز شده، قابلیت‌های امنیتی و حریم خصوصی جدید و ویژگی‌های تازه بخش نوتیفیکیشن‌ها از راه می‌رسد. در ادامه نگاه دقیق‌تری به هرکدام از آن‌ها خواهیم داشت، ضمنا برای اطلاع از قابلیت‌هایی که اپل می‌تواند از اندروید ۱۲ به این سیستم عامل اضافه کند، به این لینک بروید.

سیستم عامل iOS 15 اپل

آپدیت‌های بخش نوتیفیکیشن

کاربران در iOS 15 می‌توانند با توجه به وضعیتی که دارند، از تنظیمات خاصی برای نوتیفیکشن‌ها استفاده کنند. برای مثال زمانی که بیدار هستید، نوتیفیکیشن‌ها همراه با صدا در اختیارتان قرار می‌گیرد  در هنگام خواب، آن‌ها بی‌صدا می‌شوند.

کاربران می‌توانند دسته‌های مختلفی مانند رانندگی، کار یا خواب را انتخاب کنند و البته گزینه‌ای برای ساخت دسته سفارشی هم در اختیارشان قرار می‌گیرد تا بتوانند هرطور که علاقه دارند با نوتیفیکیشن‌ها برخورد کنند. منوی گزینه‌ها برای انتخاب حالت موردنظر کاربر در لاک اسکرین و کنترل سنتر در دسترس خواهد بود.

اپل همچنین گزینه‌های جدیدی برای تنظیمات پاسخ خودکار پیام‌های دریافتی با توجه به شرایط درنظر می‌گیرد. در حال حاضر چنین قابلیتی تنها در هنگام رانندگی کارایی دارد و نمی‌توانید در موقعیت‌های دیگری از آن استفاده کنید.

iMessage

طبق گزارش‌ها، اپ iMessages با بهبودهایی همراه خواهد بود و اگرچه اطلاعات زیادی در این زمینه وجود ندارد، اما کوپرتینویی‌ها می‌خواهند با قابلیت‌های جدید به جنگ واتس‌اپ بروند و به رقیب بهتری برای این پیام‌رسان تبدیل شوند.

حریم خصوصی

اپل در این نسخه از iOS می‌خواهد به سراغ منوی جدیدی برود تا جمع‌آوری بی‌سروصدا داده‌ها توسط اپ‌ها را به کاربران نشان دهد که هدف از چنین کاری، افزایش حریم خصوصی افراد است.

ردیابی مواد غذایی

جدیدترین شایعه درباره سیستم عامل iOS 15 اپل مربوط به قابلیت ردیابی غذا در اپ Health می‌شود. هنوز نمی‌دانیم چنین ویژگی دقیقا چگونه کار می‌کند، اما احتمالا به کاربران اجازه می‌دهد مواد غذایی مصرفی را بطور دستی وارد آن کنند، اطلاعات غذایی در اختیارشان قرار می‌دهد و البته از قابلیت کالری‌شمار هم بهره می‌برد. این احتمال وجود دارد که اپل به دنبال راهی برای ورود خودکار این داده‌ها از طریق یک دیتابیس مواد غذایی باشد.

بهبودهای دارک مود

احتمالا در این نسخه از iOS با بهبودهای اندکی در عملکرد دارک مود هم روبه‌رو می‌شویم، هرچند جزئیات خاصی از آن‌ها منتشر نشده است.

بروزرسانی بخش تنظیمات

به نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها به دنبال ایجاد تغییرات در بخش تنظیمات هستند تا کار با آن را ساده‌تر کنند و کارایی‌اش را هم افزایش دهند.

گزینه‌های دسترسی‌پذیری جدید

اپل چندین قابلیت دسترسی‌پذیری جدید به iPadOS 15 ،iOS 15 و watchOS 8 اضافه خواهد کرد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • صداهای پس زمینه: این ویژگی برای به حداقل رساندن حواس‌پرتی برای کمک به حفظ تمرکز و آرامش درنظر گرفته شده است. صداهای زیادی در این قابلیت وجود دارد که برای مثال می‌توان به صدای اقیانوس و باران اشاره کرد. از این صداها می‌توان برای نویزهای محیطی استفاده کرد تا اثر آن‌ها را کاهش دهد.
  • AssistiveTouch: برای افراد با مشکلات تحرکی، AssistiveTouch امکان استفاده از اپل واچ بدون نیاز به لمس نمایشگر را فراهم می‌کند. با استفاده از سنسورهای حرکتی، سنسور سنجش ضربان قلب اپتیکال و یادگیری ماشینی، اپل واچ می‌تواند حرکات‌های ظریف عضلات را شناسایی و به آن‌ها عمل کند.
  • ردیابی چشم آیپد: در ادامه سال، iPadOS از دستگاه‌های ردیابی چشم شخص ثالث پشتیبانی خواهد کرد تا کاربران بتوانند آیپد را با چشمانش کنترل کنند.
  • شخصی‌سازی‌های جدید Memoji: این مموجی‌های جدید می‌توانند بهتر از حالا افراد را نمایندگی کنند که برای مثال می‌توان به کاربران با لوله‌های اکسیژن اشاره کرد.
  • تنظیمات نمایشگر و ابعاد متن: می‌توان این موارد را با توجه به اپ‌ها، شخصی‌سازی کرد تا افراد دارای مشکل بینایی راحت‌تر با دستگاه خود کار کنند.

دستگاه‌های دریافت‌کننده iOS 15

آیفون

طبق شایعات، اپل سیستم عامل iOS 15 را برای نسل اول آیفون SE، آیفون 6s و آیفون 6s پلاس منتشر نخواهد کرد. در حقیقت کاربران دستگاه‌های زیر باید منتظر دریافت این بروزرسانی باشند:

  • آیفون ۱۲ پرو مکس
  • آیفون ۱۲ پرو
  • آیفون ۱۲
  • آیفون ۱۱ پرو مکس
  • آیفون ۱۱ پرو
  • آیفون ۱۱
  • آیفون XS
  • آیفون XS مکس
  • آیفون XR
  • آیفون X
  • آیفون ۸ پلاس
  • آیفون ۸
  • آیفون ۷ پلاس
  • آیفون ۷
  • آیفون SE 2020
  • نسل هفتم آیپاد تاچ

آیفون 6s و 6s پلاس در سال ۲۰۱۵ معرفی شدند و نسل اول آیفون SE‌ هم سال ۲۰۱۶ از راه رسید، بنابراین عدم انتشار بروزرسانی برای آن‌ها جای تعجب چندانی ندارد.

در حال حاضر نمی‌دانیم کدام آیپدها آپدیت iPadOS 15 را دریافت می‌کنند، اما اگر برای دستگاه‌هایی که پردازنده‌های قدیمی‌تر از اپل A10 دارند، این بروزرسانی منتشر نشود، کاربران آیپد مینی ۴ (۲۰۱۵)، آیپد ایر ۲ (۲۰۱۴) و آیپد ۵ (۲۰۱۷) که به ترتیب به چیپ‌های A8، A8X و A9 مجهز شده‌اند، این بروزرسانی را دریافت نخواهند کرد.

تاریخ انتشار iOS 15

این سیستم عامل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان ۲۰۲۱ اپل یا WWDC 2021 معرفی خواهد شد. پس از این رویداد که از ۱۷ خرداد شروع می‌شود، بتای آن در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد و سپس چند ماه دیگر نسخه بتای آن برای عموم منتشر خواهد شد. در نهایت در پاییز نسخه نهایی آن همراه با سری آیفون ۱۳ از راه می‌رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی