ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان فضایی بریتانیا در تلاش برای ساخت تکنولوژی ارتباطی جدید

سازمان فضایی بریتانیا در قراردادی با چند کمپانی برای ساخت ماهواره‌ ارتباطی جدیدی، ۴۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است. این ماهواره، جویی-ست (Joey-sat)، می‌تواند به تغییرات ناگهانی در دستورات یا در مواقع اضطرار خیلی سریع ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

سازمان فضایی بریتانیا در قراردادی با چند کمپانی برای ساخت ماهواره‌ ارتباطی جدیدی، ۴۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است. این ماهواره، جویی-ست (Joey-sat)، می‌تواند به تغییرات ناگهانی در دستورات یا در مواقع اضطرار خیلی سریع پاسخ دهد.

ماهواره‌ها از ابتدای ورود به عرصه ارتباطات زندگی ما را به کلی تغییر داده‌اند. در هر لحظه بیش از دو هزار ماهواره کامست فعال در مدار زمین وجود دارد که تفاوت بین یک ارتباط محلی با ارتباط از راه دور را از بین برده است.

با این حال این تکنولوژی به اندازه کافی انعطاف‌پذیر نیست. ماهواره‌های ارتباطی به طور معمول بزرگ و گران‌قیمت هستند و این پلتفرم‌ها تنها برای انجام کارهای محدود و تحت پوشش قرار دادن بخش خاصی از زمین طراحی شده‌اند. در این شرایط اگر تغییراتی ناگهانی در ترافیک یا موردی اضطراری اتفاق بیفتد، تنها راه حل تغییر کاربری تعدادی از فضاپیماها و یا تزریق ماهواره‌های بیشتر در مدار زمین است.

ماهواره جویی-ست (Joey-sat) که نمونه آزمایشی پروژه «سانرایز» سازمان فضایی اروپا است، به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۲ در مدار قرار خواهد گرفت. مزیت این تکنولوژی جدید، تغییر امواج آن با کنترل از راه دور است که به طور مثال می‌توان از آن برای تحت پوشش قرار دادن یک منطقه خاص استفاده کرد. این تکنولوژی «Beam-hopping» نام دارد که به ماهواره اجازه می‌دهد تا ظرفیت خود را از یک پرتو (beam) به پرتوی دیگر تغییر دهد. این کار با تکنولوژی TDM انجام می‌شود که می‌تواند به صورت همزمان سیگنال‌های دریافتی و ارسالی را پردازش کند.

ساخت ماهواره جویی-ست تحت نظر شبکه ارتباطات ماهواره‌ای جهانی «وان وب» انجام می‌شود. این شرکت تا کنون ۱۸۲ ماهواره از پروژه ماهواره‌های مدار نزدیک زمین خود را به فضا فرستاده است که به طور کلی شامل ۶۴۸ ماهواره می‌شود. طبق این قرارداد بخش اصلی این ماهواره یعنی سیستم برقراری ارتباط آن را شرکت «SatixFy» با ۳۵ میلیون دلار خواهد ساخت. شرکت «Celestia» نیز با ۶.۲ میلیون دلار آنتن زمینی برای برقراری ارتباط با ماهواره را می‌سازد که می‌تواند کارایی هر شبکه را به طرز قابل توجهی افزایش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی