ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نتایج یک تحقیق: کاهش تستوسترون در مردان با افزایش وخامت کرونا رابطه دارد

تحقیق جدید روی بیماران بستری شده ویروس کرونا از وجود پیوند میان پایین بودن سطح هورمون تستوسترون و وخامت بیماران خبر داده است. این مطالعه سرنخ‌های مهمی را درباره ریسک بالاتر مرگ و میر ناشی ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

تحقیق جدید روی بیماران بستری شده ویروس کرونا از وجود پیوند میان پایین بودن سطح هورمون تستوسترون و وخامت بیماران خبر داده است. این مطالعه سرنخ‌های مهمی را درباره ریسک بالاتر مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در بین مردان ارائه می‌کند.

اگرچه نرخ ابتلا به ویروس کرونا در بین مردان و زنان یکسان است، ولی مشاهدات از همان ابتدای همه‌گیری از وخامت بیشتر بیماری در مردان نسبت به زنان حکایت می‌کرد. حالا یک مطالعه جدید با بررسی ۱۴۲ بیمار کووید-۱۹ می‌گوید میان وخامت بیماری در مردان و پایین بودن سطح تستوسترون رابطه محکمی وجود دارد.

محققان سطح تستوسترون بیماران را در آغاز زمان بستری و چند مقطع زمانی دیگر اندازه‌گیری کردند. آن‌ها دیدند که با افزایش وخامت بیماری، سطح تستوسترون پایین می‌آید. در واقع، بررسی سطح تستوسترون به پزشکان کمک کرد تا دقیق‌تر پیش‌بینی کنند که وضع کدام بیماران در روزهای آتی بدتر می‌شود.

«آبیناو دیوان»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «در طول دوره همه‌گیری، ایده رایج این بوده که تستوسترون بد است. ولی ما عکس این موضوع را در مردان مشاهده کردیم. چنان‌چه مردی در هنگام مراجعه به بیمارستان سطح تستوسترون پایینی داشته باشد، ریسک وخامت کووید-۱۹، یعنی ریسک نیازمندی به مراقبت‌های ویژه و مرگ، در او خیلی بیشتر از مردانی خواهد بود که تستوسترون بیشتری دارند. اگر سطح تستوسترون در روزهای بعدی بیماری کاهش پیدا کند، این ریسک مجددا بیشتر می‌شود.»

پژوهشگران در تحقیق خود ۶۰ زن را هم مورد بررسی قرار دادند اما هیچ پیوندی میان سطح تستوسترون و وخامت کووید-۱۹ در بدن آن‌ها مشاهده نکردند. با این حال، محدودیت این تحقیق آن‌جاست که پزشکان سطح هورمون افراد را در لحظه ورود به بیمارستان اندازه‌گیری کرده‌اند و مشخص نیست که کاهش سطح تستوسترون در مردان پیش از آلودگی به ویروس رخ داده یا با پیشرفت بیماری به وجود آمده است.

محققان ضمن اشاره به نیاز برای مطالعات بیشتر اعلام کرده‌اند که در حال حاضر مشغول بررسی پیوند میان هورمون‌های جنسی و عملکردهای قلبی و عروقی در موارد «کووید مستمر» هستند. منظور از «کووید مستمر» مواردی است که اثرات بیماری تا ماه‌ها پس از ابتلا در بدن فرد باقی می‌ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی