ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ششمین پرواز هلی کوپتر نبوغ با مشکل اساسی در ناوبری و کنترل پرواز مواجه شد

هلی‌کوپتر مریخی نبوغ در ۹۱امین روز حضورش در مریخ ششمین پرواز خود را انجام داد. این اولین پروازی بود که به منظور ارتقای ماموریت‌های نبوغ انجام شد تا در انجام سفرهای مریخ‌نورد استقامت بتواند به ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۰

هلی‌کوپتر مریخی نبوغ در ۹۱امین روز حضورش در مریخ ششمین پرواز خود را انجام داد. این اولین پروازی بود که به منظور ارتقای ماموریت‌های نبوغ انجام شد تا در انجام سفرهای مریخ‌نورد استقامت بتواند به آن کمک کند ولی در این صعود،‌ نبوغ ناهماهنگی‌هایی را تجربه کرد و همه چیز مثل همیشه دقیق نبود.

در این ماموریت، نبوغ حدود ۱۰ متر از سطح مریخ فاصله گرفت و سپس ۱۵۰ متر به سمت جنوب غرب با سرعت ۴ متر بر ثانیه حرکت کرد. در این نقطه قرار شد تا ۱۵ متر به سمت جنوب حرکت کند و تمام مسیر خود را عکاسی کند و سپس ۵۰ متر به سمت شمال شرقی حرکت کند.

در ثانیه ۵۴ این پرواز، مشکلی در تصاویر دریافتی دوربین هدایت و ناوبری نبوغ پیش آمد. این مشکل باعث شد تا یک عکس از بین تمامی عکس‌های دریافتی ثبت نشود و باقی تصاویر با تاخیر و زمانبندی اشتباه به این سیستم مخابره شوند. از این لحظه به بعد، الگوریتم ناوبری با اطلاعات اشتباه و زمانبندی نادرست اقدام به تصحیح حرکت نبوغ می‌کرد. این ناهماهنگی‌ها باعث شد تا سیستم ناوبری به طور پیوسته همه چیز را به اشتباه تصحیح کند و منجر به حرکت نوسانی نبوغ شود.

با این حال نبوغ توانست تا در پنج متری موقعیت تعیین شده با موفقیت فرود بیاید. نبوغ به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند خطاهای بزرگی را که منجر به عدم تعادل در پرواز می‌شود را به خوبی تحمل کند، مانند خطا در زمانبندی پرواز. در این ماموریت روند دیگری در پروسه پرواز نیز به فرود آهسته نبوغ کمک کرد. سیستم فرود نبوغ طوری طراحی شده است تا از زمانی که اقدام به فرود می‌کند، دوربین ناوبری خاموش می‌شود و داده جدیدی را دریافت نمی‌کند تا در صورت بروز خطا در زمانبندی، اقدام به هیچ اصلاحی نکند و تنها عملیات فرود را مانند همیشه انجام دهد.

در یک نگاه کلی، نبوغ توانست تا در ششمین پرواز با اعمال اصلاحاتی در سیستم موتور، عملگرها و سیستم قدرت همچنان پرواز را ادامه دهد. و حالا ناسا بعد از چنین پروازی داده‌های بیشتری دارد تا بتواند از آن برای اصلاح این سیستم در ماموریت‌های آینده استفاده کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی