ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایلان ماسک: اسپیس ایکس بدون مشکل هر ۴۸ ساعت یک موتور «رپتور» می‌سازد

ایلان ماسک می‌گوید اسپیس ایکس تقریبا هر ۴۸ ساعت یک موتور «رپتور» می‌سازد. موتور رپتور در فضاپیمای استارشیپ استفاده می‌شود که قرار است انسان را به ماه ببرد. مدیرعامل اسپیس ایکس همچنین دوباره به بلو ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۵

ایلان ماسک می‌گوید اسپیس ایکس تقریبا هر ۴۸ ساعت یک موتور «رپتور» می‌سازد. موتور رپتور در فضاپیمای استارشیپ استفاده می‌شود که قرار است انسان را به ماه ببرد. مدیرعامل اسپیس ایکس همچنین دوباره به بلو اوریجین طعنه زده است.

ایلان ماسک در صفحه توییتر خود اعلام کرد که شرکت فضایی اسپیس ایکس در حال رسیدن به نرخ تولید یک موتور رپتور در هر ۴۸ ساعت است. این موتور در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و می‌تواند ۲,۲۰۰,۰۰۰ نیوتون انرژی رانشی تولید کند. موتور رپتور جزء کلیدی برنامه ناسا برای بازگشت به ماه و بعد سفر به سمت مریخ است.

توان بسیار زیاد موتور رپتور در فضاپیمای استارشیپ استفاده خواهد شد که قرار است در ماه فرود بیاید. ناسا در ماه آوریل طی قراردادی اسپیس ایکس را به عنوان شریک انحصاری برنامه آرتمیس انتخاب کرد. منتها با اعتراض شرکت بلو اوریجین، این قرارداد انحصاری به حالت تعلیق درآمد تا توسط «دیوان محاسبات آمریکا» بررسی شود.

فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس در بخش بوستر از ۲۹ موتور رپتور استفاده می‌کند. ایلان ماسک می‌گوید تعداد این موتورها در دنباله سال به ۳۲ افزایش می‌یابد و توان هر موتور هم بیشتر می‌شود. مدیرعامل تسلا این گفته‌ها را در واکنش به سوال کانال یوتیوب Everyday Astronaut اعلام کرد که پرسیده بود آیا تولید موشک در اسپیس ایکس دچار مشکل شده یا نه.

برخی کارشناسان حوزه فضا و مسئولان دولت از بابت انفجار نمونه‌های اسپیس ایکس در پروازهای آزمایشی ابراز نگرانی کرده بودند. بلو اوریجین هم هفته پیش در توییتر نوشت: «برنامه ’سیستم فرود انسانی’ به رقابت نیاز دارد، نه خطر تاخیر در شروع مجدد. ‘تیم ملی’ معماری آزاد، تجربه عمیق، سرمایه شخصی بالا و طراحی ایمن و کم‌ریسکی برای بازگشت به ماه دارد. بیایید کار را شروع کنیم.»

ماسک در پاسخ به توییت بلو اوریجین، با اشاره به این که قیمت پیشنهادی شرکت جف بزوس بالاتر از اسپیس ایکس بود، نوشت: «آن وقت با چه قیمت پایینی...؟»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی